Tholen - Telers die voornamelijk aanvoer hebben op Plantion en (dus) hoofdzakelijk de Nederlandse bloemist bedienen, kunnen zich relatief gezien in de handjes knijpen. “Begin vorig week merkten wij ook een onbalans tussen vraag en aanbod en draaiden er producten door. Niet heel veel maar toch wel wat. Inmiddels is die balans redelijk hersteld, het doordraaipercentage is tot een minimum bepekt en de prijsniveaus zijn redelijk. Natuurlijk niet wat je graag zou willen in deze tijd, maar redelijk en acceptabel.”
Aldus licht de directeur van Plantion te Ede Peter Bakker toe. Naar eigen zeggen stelt hij en de gehele organisatie zich nu tot prioriteit leveringen zo goed mogelijk op peil te houden, ‘opdat we het thuiswerken kunnen opvrolijken, de mensen de mogelijkheid blijven bieden hun dierbaren een mooie plant of boeketje te sturen en op deze manier onze bijdrage te blijven leveren aan deze grote maatschappelijke uitdaging’.
Of aanvoerrestricties zoals deze door Royal FloraHolland de afgelopen dagen zijn gehanteerd op Plantion niet noodzakelijk zijn is het antwoord nee. “Qua omvang zijn wij een ander soort organisatie. Dat betekent o.a. dat we dagelijks contact hebben met al onze aanvoerders (middels onze aanvoerbegeleiders) en aldus wordt vraag en aanbod op elkaar afgestemd. Daarin is het tot op dit moment niet nodig geweest om drastische maatregelen te nemen, we hebben tot nog toe die balans goed kunnen vasthouden.”
Waar men, net als bij FloraHolland, wél last van heeft zijn blokkades in de directe verkoop op m.n. bouwmarkten in m.n. het buitenland (tot nog toe op Duitsland en verder oostwaarts – en per vandaag allicht ook Engeland, dat nu ook alle ‘niet-essentiële’ winkels heeft gesloten). Voor verschillende klanten ondersteunt Plantion hier in de directe verkoop. Wegens het sluiten van grenzen en winkels staat deze handel duidelijk onder druk en ziet men ook hier een stuk van de omzet wegvallen.
Het echt goeie nieuws is – fingers crossed – dat vooralsnog de Nederlandse markt open is. Er zijn nog geen belemmeringen – bloemisten, tuincentra, supermarkten, iedereen is (en blijft hopelijk) aan het werk en in bedrijf. Ook is de vraag in de markt, waarschijnlijk juist ook door het thuisblijven en het mooie zonnetje, hoog. “Het zijn uitzonderingen, maar het komt zelfs voor dat we aan onze kwekers vragen iets meer aan te leveren.”
Dat heeft weer te maken met aanvoer vanuit het buitenland. Deze is, zeker voor wat betreft Afrikaans product, opgedroogd. Uit andere landen komt mondjesmaat nog wel wat binnen, zoals bijvoorbeeld pioenen uit Israël. Het hangt sterk af van de transportmogelijkheden, weet Bakker. Cargo vindt op zich redelijk doorgaan, vervoer in de buik van het vliegtuig met personenvervoer is nihil. “Maar de hinder op onze marktplaats wordt goed opgevuld met producten van Nederlandse kwekers. Zij helpen de balans te herstellen.”
NB Klanten een aanvoerders zijn geadviseerd deze liveblog goed in de gaten te houden. Hierop deelt de coöperatie geregeld updates m.b.t. de nieuwste ontwikkelingen.