Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Florismart over steuncampagne voor bloemisten

Moederdag VK: "Sommige bloemisten verkochten zelfs meer"

Afgelopen zondag, 22 maart, was het Moederdag in het Verenigd Koninkrijk. Voor bloemisten was de aanloop naar deze feestdag door de COVID-19 hectiek nog spannender dan normaal. "Veel bloemisten hadden weliswaar bloemen besteld, maar omdat veel consumenten tegenwoordig naar de supermarkt gaan - ook omdat restaurants en dergelijke gesloten zijn en omdat het wordt geadviseerd om aan social distancing te doen - verwachtten zij een drastisch lagere vraag", vertelt Lesley Rutter van Florismart, een digitale marktplaats (gebaseerd in Aalsmeer) die bloemisten in het VK aan bloemen helpt. Om hun bloemisten te steunen begonnen ze een campagne in de week voorafgaand aan deze feestdag, waarmee ze consumenten aanspoorden toch vooral te kopen bij de bloemist. En dat lijkt zijn vructen te hebben afgeworpen. "Sommige bloemisten verkochten zelfs meer dan vorig jaar."


Het team van Florismart

Meer verkopen
Naast het zijn van een online marktplaats wil Florismart ook bijdragen aan het versterken van de bloemisterij. "Bij Florismart hebben we een 'pro lidmaatschap', voor bloemisten die betalen om erbij te horen. In onze Facebookgroep ondersteunen we hen en geven advies over verschillende onderwerpen. We hebben ook ongeveer 20 lokale Facebookgemeenschappen, waarin we bloemisten aanmoedigen om elkaar te helpen en te ondersteunen."

Consumentencampagne
De bloemisten waren zenuwachtig voor Moederdag dit jaar. "We wisten wel dat consumenten bloemen zouden kopen voor Moederdag, maar we moesten zorgen dat ze ze bij hun lokale bloemist zouden kopen en niet bij de supermarkt. Mensen doen alles hetzelfde als de rest tegenwoordig." Dus, om de consumenten te stimuleren en hen naar bloemisten te lokken, werd een campagne opgezet. In deze campagne legden ze aan de consument de situatie uit waarin de bloemisten zitten, het belang van hun bloemen daar kopen en de leveringsopties: online bestellen, aflevering aan de deur en contactloos betalen. 

Consumenten bereiken is niet nieuw voor ze, met een Facebookpagina met 24.000 volgers. "We richten ons regelmatig op consumenten via verschillende mediakanalen. Voor deze campagne was onze focus vooral gericht op social media: posts, maar ook advertenties. En al onze bloemisten deelden het."

Positief resultaat
Rutter was tevreden met het resultaat. "De campagne lijkt goed te hebben gewerkt. De bloemisten die ik gesproken heb waren tevreden, vooral gezien de bijzondere omstandigheden. Sommigen zeiden zelfs dat ze meer verkochten, niet iedereen, maar het gevoel dat het een goede Moederdag werd was er overal. 

Komende weken
In de komende weken zal Florismart haar uiterste best doen om de bloemisten en de sierteeltindustrie te blijven promoten. "En we hopen dat onze oudere en nieuwere klanten bij ons blijven en Florismart steunen in onze inspanningen om door deze situatie te komen", zegt Rutter. "De evenementen- en trouwbloemisten zullen een moeilijke tijd hebben, met alle evenementen en bruiloften die worden afgelast of verzet, maar de 'gewone' bloemisten zullen open blijven zolang dat mag van de overheid, met online bestellingen en via de telefoon. We zullen de pracht van bloemen blijven promoten. Vooral in deze tijd van social distancing, quarantaine en zelf isolatie, kunnen bloemen veel emotie brengen. "Vorige week bracht ik een bos bloemen naar een vrouw in zelf isolatie, en ze moest ervan huilen."

Florismart krijgt orders van bloemisten uit het VK, stelt ze samen in Aalsmeer, en verscheept ze naar het VK. Vorige week gingen er elke dag bloemen uit, maar voor de komende weken is het schema aangepast. "Zolang alle overheden het ons toelaten, zullen we de bloemen versturen, maar door de verlaagde vraag hebben we het schema aangepast naar 3 dagen per week (dinsdag, donderdag en zaterdag)."

Naast het Verenigd Koninkrijk levert Florismart ook aan Duitse bloemisten, maar omdat dit land haar grenzen heeft gesloten gaat dat op dit moment niet. "Daarom hebben we onze Duitse webshop gesloten, en bekijken we dit dagelijks."

Voor meer informatie:
Florismart
Email: marketing@florismart.com  
Floristmart.com

 

Publicatiedatum: