Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Luchtvaartexperts: ‘Over twee maanden zijn de meeste airlines failliet’

De meeste luchtvaartmaatschappijen zullen het coronavirus niet overleven. Als de huidige crisis aanhoudt, zijn eind mei de meeste luchtvaartmaatschappijen failliet. Dit voorspellen experts van het Centre for Aviation (CAPA). Volgens dit gezaghebbende martkinformatiebureau staan Wizz Air en Ryanair er het beste voor, Norwegian het slechtst.

Luchtvaartsector grootste slachtoffer van coronavirus
De luchtvaartsector wordt een van de grootste slachtoffers van het coronavirus. Terwijl de omzet van passagiersvluchten binnen enkele weken tot vrijwel nul is teruggevallen, gaan de hoge vaste lasten – afschrijving en huur van de vliegtuigen, salarissen van het (doorgaans vaste) personeel – gewoon door. Volgens marktanalisten van het Centre for Aviation (CAPA) uit Sydney zal deze situatie leiden tot een slagveld wanneer het virus zich verder weet te verspreiden en het luchtruim van de wereld volledig op slot gaat.

Geen garantie dat Europese luchtvaartmaatschappijen overleven
Een verklaring van Johan Lundgren van Easyjet vat volgens CAPA vat de huidige ontwikkeling treffend samen. ‘De Europese luchtvaart wordt geconfronteerd met een twijfelachtige toekomst,’ zei de topman van Europa’s op een na grootste airline. ‘Er is geen garantie dat Europese luchtvaartmaatschappijen de bevriezing van reiswereld zullen overleven. Dit kans op voortbestaan zal afhangen van de mate waarin luchtvaartmaatschappijen toegang behouden tot liquiditeit, inclusief middelen die door overheden beschikbaar worden gesteld.’

Cash is koning, keizer en admiraal
Ook KLM maakt onder het motto ‘cash is koning, keizer en admiraal’ zoveel mogelijk contant geld vrij. Vijftienhonderd tot tweeduizend mensen zijn per direct ontslagen. Voor tienduizenden werknemers is arbeidstijdverkorting aangevraagd. Projecten en investeringen worden uitgesteld. Of het genoeg is? In een recent rapport analyseert CAPA bij welke maatschappijen de kas het best gevuld is. Van de Europese airlines beschikken het Hongaarse Wizz Air en Ryanair over de meeste liquiditeit (respectievelijk 48 en 47 procent van de omzet), bij Norwegian (7 procent van de omzet) zal de bodem het snelst worden bereikt.

Air France-KLM: aandeelhouders met diepe zakken
Air France-KLM heeft minder geld in kas (22 procent van de omzet) maar de groep weet zich gesteund door twee aandeelhouders met diepe zakken, de Franse en de Nederlandse staat die beiden hebben toegezegd de luchtvaartmaatschappij koste wat kost overeind te houden. ‘Niemand weet hoe lang deze ongekende crisis zal duren of hoe de wereld er na de crisis uit zal gaan zien,’ aldus het CAPA-rapport. ‘Zeker is dat het heel anders zal zijn. Regeringen moeten antwoorden met gecoördineerde stappen en daarmee verzekeren dat de sector de behoeften van het reizigerspubliek kan blijven bedienen.’

bron: faillissementsdossier

Publicatiedatum: