Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bijeenkomst of evenement geannuleerd? Btw terug!

Door de huidige coronacrisis in Europa komen annuleringen helaas regelmatig voor. Mogelijk kunt u als ondernemer of organisatie bij een annulering van uw klant de financiële schade beperken door btw terug te vragen. In dit artikel zet BDO de hoofdlijnen en de relevante btw-gevolgen uiteen voor annuleringen. Hierbij maken zij onderscheid tussen drie situaties: 

1. De klant krijgt het volledig betaalde bedrag terug
Wanneer de klant het volledig betaalde bedrag terugkrijgt, en u heeft de btw die is in dat bedrag is inbegrepen al voldaan, dan kunt u dat btw-bedrag terugvragen. Let er wel op dat hier voorwaarden aan verbonden zijn. Als u al hebt gefactureerd dan adviseren wij om een creditfactuur uit te reiken. Daarnaast adviseren wij u om in zakelijke relaties eerst zekerheid te krijgen dat de btw niet (deels) in aftrek is gebracht, voordat u het in de vergoeding begrepen btw-bedrag terugvraagt. 

2. De klant moet een deel van de overeengekomen vergoeding betalen
Geeft u de klant een deel van het bedrag dat hij al betaald heeft terug, dan geldt voor dat deel hetzelfde als hiervoor is besproken bij volledige teruggave. 

Blijft de klant het reeds betaalde bedrag verschuldigd, of brengt u nog een extra bedrag aan uw klant in rekening wegens de annulering? Dan is het van belang om voor de btw te bepalen, of het bedrag dat de klant heeft betaald kwalificeert als schadevergoeding of als vergoeding voor de prestatie waarop de klant wel recht had, maar niet heeft afgenomen. Is sprake van een schadevergoeding dan is het bedrag dat de klant betaalt een bedrag zonder btw. U kunt alsnog onder voorwaarden de btw terugvragen als u die reeds heeft voldaan. 

Is sprake van een recht op een prestatie die de klant niet heeft afgenomen? Dan is wel btw verschuldigd over de vergoeding die de klant betaalt. In de rechtspraak zien we hier een casuïstische benadering. Wij adviseren u samen met een btw-specialist te kijken naar uw situatie. Mogelijk is afstemming met de Belastingdienst noodzakelijk. 

3. De klant moet de gehele vergoeding betalen
Wanneer de klant de gehele vergoeding moet betalen is eveneens de vraag aan de orde of sprake is van een onbelaste schadevergoeding, of een btw-belaste vergoeding die is betaald voor het recht op een prestatie. Ook hier geldt dat we een casuïstische aanpak zien in de rechtspraak. Het is dus van belang om van geval tot geval de btw-gevolgen vast te stellen. Afstemming met de Belastingdienst kan hierbij nodig zijn. In de rechtspraak is het feit dat de klant het totale bedrag moet betalen een omstandigheid die met zich brengt dat eerder tot belastbaarheid wordt geconcludeerd. 

https://www.bdo.nl/nl-nl/thema-s/ondernemen-tijdens-coronacrisis-alg-crn-20

 

Publicatiedatum: