verslag NLinBusiness en partners Mexico Business Update 19 februari

“Er gebeurt heel veel maar zorg dat je goed voorbereid bent”

Op woensdagochtend 19 februari vond in het hoofdkantoor van de Rabobank de Mexico Business Update plaats. Dit evenement werd georganiseerd om Nederlandse bedrijven in de tuinbouw en maritiem/energie sector een update te geven over de laatste ontwikkelingen in de Mexicaanse markt. 

De aanleiding van dit evenement was de handelsmissie naar Mexico, die de RVO van 21 tot en met 24 april 2020 organiseert. Hierbij wordt o.a. een bezoek gebracht aan Mexico-Stad, één van de Cities of Opportunity van NLinBusiness.

Mexico is een aantrekkelijke plek om zaken te doen, mede door haar nabijheid tot grote markten zoals die van de Verenigde Staten en Canada. Ook kent het land een goede, getrainde en betaalbare beroepsbevolking. Het is daarom geen verrassing dat Mexico de meeste directe buitenlandse investeringen (DBI) aantrekt in Latijns-Amerika.

Toegang tot bijna 1 miljard consumenten
De Mexicaanse Ambassadeur in Nederland, José Antonio Zabalgoitia Trejo benadrukte dat Mexico een hub in een competitieve regio is, met toegang tot bijna 1 miljard consumenten. Mexico is de 15e economie in de wereld en de 2e economie van Latijns-Amerika. Jaarlijks exporteert het land $461 miljard en importeert het $455 miljard.

Nederland en Mexico hebben een sterke handelsrelatie. Zo is Nederland de 5e handelspartner en de 3e  bron van DBI uit de Europese Unie. Handel voeren met Mexico wordt daarbij ook vergemakkelijkt door het grote aantal (vrije) handelsovereenkomsten dat Mexico heeft met andere landen, waaronder het vrijhandelsverdrag met de Europese Unie.

Nederlandse bedrijven in Mexico
Edo Offerhaus, Managing director bij NLinBusiness, bouwde op het verhaal van de Ambassadeur en gaf aan dat er bijna 2.000 bedrijven met Nederlands kapitaal actief zijn in Mexico. Het land kent een solide markt met positieve resultaten.

Zo zijn er inmiddels grote multinationals als Heineken, Vopak en Friesland Campina in het land te vinden. HEMA is bijvoorbeeld bezig met haar eerste vestiging in Mexico. Maar ook voor de mkb’er zijn er kansen. En daar helpt NLinBusiness bij.

Door middel van de wereldwijde NL Business Hubs, sterke netwerken van Nederlandse ondernemers en lokale serviceproviders, ondersteunt NLinBusiness Nederlandse ondernemers die (meer) internationaal willen ondernemen, zo ook in Mexico met het Holland House Mexico.

Macro-economische Outlook van Mexico
Volgens Christian Wallace van Rabo Research kent Mexico karakteristieken van een ontwikkelde, maar tegelijkertijd ook van een opkomende markt. “Het is één van de meest opvallende en aantrekkelijkste landen in de regio om zaken te doen en staat daarmee nummer één in Latijns-Amerika wat betreft het gemak in zaken doen. Het land heeft een nauwe relatie met de Verenigde Staten, wat veel economische kansen biedt. Daarnaast focust Mexico zich op exports en worden er voornamelijk, diensten, voertuigen, onderdelen en elektronica geëxporteerd.”

Mexico is momenteel enigszins afhankelijk van de VS en zag afgelopen jaar bijvoorbeeld geen economische groei door de dip in de Amerikaanse productiesector. Desondanks heeft Mexico een sterke financiële markt. Zo is de Mexicaanse Peso een sterke munt en is er veel vraag naar. Over de afgelopen jaren was er veel instroom in de Mexicaanse financiële markt, die gekenmerkt wordt met lage risico’s, weinig volatiliteit en hoge rentetarieven.

Kansen in de tuinbouw en maritiem/energie sector
Mexico is wereldwijd de 6e grootste producent van fruit, met een focus op bosbessen en frambozen. Voor het verbouwen van agrarische producten in Mexico worden vaak plastic kassen gebruikt. De grootste kans voor Nederlandse ondernemers in de tuinbouwsector ligt op het delen van technologie binnenin de kas om productie te verbeteren.

Daarnaast kunnen Nederlandse ondernemers ook veel bijdragen in de agro-logistieke sector. Er is veel vraag naar cold chain management, de juiste binnenlandse infrastructuur, voedselzekerheid en circulariteit. Inmiddels zijn er al 60 Nederlandse bedrijven in Mexico actief in de tuinbouwsector.

Ook in de maritiem/energiesector zijn er mogelijkheden voor de mkb’er. Er is vraag naar havenontwikkeling en infrastructuur rondom het havengebied. Volgens Guido van der Zwet, General Manager bij IPS zijn er veel kansen op het gebied van opslagvoorzieningen voor de energiesector. Volgens David Blackmon, General Counsel & Director Services bij Heerema Marine Contractors, is Mexico een land met kansen: “Er gebeurt heel veel, maar zorg dat je goed voorbereid bent.”

Cultuurverschillen tussen Nederland en Mexico
Federico Castillo Martinez van Heineken deelde zijn ervaringen over het samenwerken met Nederlanders. Toen het Mexicaanse bierbedrijf waarvoor hij werkte werd overgenomen door Heineken kwam hij voor het eerst in aanraking met de Nederlandse waardes.

Nederlandse waardes worden gekenmerkt door de gelijke behandeling van iedereen en directheid is diep geworteld in de Nederlandse samenleving. Dit is een groot contrast met de Mexicaanse cultuur, die hiërarchisch is en waarbij mensen niet snel direct zullen zijn. De directheid van de Nederlanders werkte verfrissend op de werkvloer.

Ook waardeert Federico hoe geordend en gedisciplineerd Nederlanders zijn, in het bijzonder op het gebied van ondernemerschap en de commerciële invalshoek. Er bestaat een sterke perceptie onder Mexicanen dat Nederlanders enorm succesvolle bedrijven hebben opgezet, zoals Shell, Unilever en Philips.

Bron: NL in Business


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven