Beleving en interactie op HortiContact 2020

Wie gewend is om zijn 'vaste' rondje te doen op de HortiContact in Gorinchem zal volgende week flink verrast worden. De beursplattegrond is geüpdatet en met een innovatie-award, themagebieden en netwerklounges maakt de beurs zich klaar voor de toekomst. "De relatie blijft belangrijk. Met meer beleving en interactie trekken we ook de teler van de toekomst", vertelt Mariëlle Schonewille, hoofd van de beurs. 

Klaar voor de toekomst
De vertrouwde plekken op de HortiContact zijn niet meer. Nadat bedrijven toch meer dan tien jaar nagenoeg blindelings hun plekje konden vinden, is het volgende week even zoeken. Het is misschien wel de meest in het oog springende verandering op de beursvloer, maar er is meer aan de gang. 

De HortiContact kent al jaren een sterke reputatie als de beurs voor de Nederlandse markt. Met concurrentie van onder andere de Fruit Logistica en de GreenTech werd de Nederlandse beurs echter soms ook als iets te vertrouwd en soms zelfs wat voorspelbaar omschreven. De beursorganisatie heeft niet bij de pakken neergezeten en veranderde eerder de naam al van Tuinbouw Relatiedagen naar HortiContact. Vanaf dit jaar vindt de verandering verder plaats en zullen ongeveer 430 bedrijven zich presenteren op de vernieuwde beursvloer. 

Relatie en beleving
"We waren een relatiebeurs pur sang en dat blijft zeker ook belangrijk", vertelt Mariëlle Schonewille, hoofd van de HortiContact. "Maar er komt een nieuwe generatie aan in de tuinbouw: Hoog opgeleid, opgegroeid met computers en met andere behoeftes. Ze willen nieuwe zaken uitproberen, beleven, voelen. Ze willen presentaties bijwonen, kennis opdoen en zich ontwikkelen op de beursvloer."

In overleg met de exposanten is een meerjarenplan opgezet om hier met een vernieuwde opzet aan te voldoen. Zo is de beursvloer speelser ingedeeld, zijn er verschillende themagebieden te vinden over onder andere zachtfruit, innovaties en medicinale cannabis, zijn er netwerklounges en is er een innovatie-award.

"We ontwikkelen ons tot een platform met meer beleving en interactie", vertelt Marielle. "De HortiContact blijft een full-service beurs en dus heel toegankelijk. Daarmee zijn we uitgegroeid tot het platform voor de Nederlandse teler en dat willen we ook zeker blijven. De afgelopen jaren hebben we gezien dat ook buitenlandse bezoekers graag van de Nederlandse kennis willen profiteren en ook dat laten we zeker niet aan ons voorbij gaan, maar met het vernieuwde concept richten we ons ook op de nieuwe generatie. We koesteren de huidige bezoeker." 

Platform voor de Nederlandse teler
Ook digitalisering speelt dit jaar dan ook een belangrijke rol op de beursvloer. Met het EasyGo-systeem kunnen gegevens van de standhouders en de bezoeker digitaal worden gedeeld. "Iedere bezoeker krijgt een badge. Als je deze tegen het kastje van de standhouder houdt, krijg je alle informatie digitaal in je mailbox. De exposant krijgt de gegevens van de bezoekers om deze goed van dienst te kunnen zijn", laat Marielle zien. "Het is dit jaar dan ook verplicht om je van te voren online te registreren. Bezoekers krijgen een QR-code en vervolgens de digitale badge." Het systeem is gekoppeld aan het online platform MyEasyFair, waarmee standhouders ook door het jaar heen een online tool hebben om zich mee te profileren. 

Voor meer informatie:
HortiContact
Fleur Lentjes
Fleur.Lentjes@easyfairs.com
https://www.horticontact.nl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven