Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fotoreportage Internationale edities Fruit Logistica 2020

Tholen - Gisteren publiceerden we al een verslag van de Fruit Logistica beurs in Berlijn met de fotoreportages van de Belgische en Nederlandse standhouders. Hieronder, zoals beloofd, de links naar de internationale reportages van FreshPlaza en Biojournaal.

Klik hier voor de fotoreportage van Nederlandse standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Nederlandse uienhandelaren
Klik hier voor de fotoreportage van Belgische standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Spaanse standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Italiaanse standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Duitstalige standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Latijns-Amerikaanse standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Chinese standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van internationale standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van tuinbouw standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van biologische standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van de Franse standhouders

Over de algemene tendens op de beurs deden we gisteren al verslag bij de fotoreportage. Hierbij ook nog eens de opvallende trends dit jaar uit de verschillende landen en werelddelen die op de beurs stonden.

Local for local bij de Duitsers
Naast duurzaamheid was regionaliteit een terugkerend beginsel bij de Duitse standhouders. Hoewel de grote hausse aan regionale campagnes en marketingconcepten voorbij lijkt, blijft de Duitse consument gevoelig voor producten uit de 'Heimat'. Niet voor niets sloegen zes Duitse coöperaties uit alle voorname teeltgebieden onlangs de handen ineen en werd het nieuwe Duitse appelras Fräulein gelanceerd. Op de Fruit Logistica werd het ras nog eens extra in de aandacht gezet, evenals de 'ontdekker' van Fräulein: Gerd Sundermeyer. Vanaf november 2020 zullen de eerste vruchten in de Duitse retail worden aangeboden en het streven is binnen 4 jaar een totale oogst van 15.000 ton te produceren. 

De Britten en Brexit
Het aantal Britten was goed vertegenwoordigd en sommige bedrijven hadden hun primeur op de beurs. Brexit bleef niet onbesproken en voor veel exposanten was de beurs een manier om te laten zien dat het VK open blijft voor de handel met Europa. Sommige grote bedrijven bleven echter weg omdat ze vonden dat de Fruit Attraction in Madrid voor hun meer waarde heeft om klanten te ontmoeten.Total Produce en Dole hadden dit jaar voor het eerst een gecombineerde stand op de beurs.

Minder Spaanse standhouders
Dit jaar waren er ongeveer 15 bedrijven minder uit Spanje. Veel van de standhouders stonden dit jaar in een gemeenschappelijke stand die werd gesubsidieerd door de Spaanse regering. De reden dat er minder Spaanse bedrijven op de FL stonden is het groeiende belang van die andere beurs, de Fruit Attraction in Madrid.

De Fransen
De standhouders uit Frankrijk hadden veel afspraken met geïnteresseerden op de beurs. De piek lag op woensdagmiddag. Er werden verschillende nieuwe appelen voor de export getoond aan het publiek en er was veel biologisch product.

Italianen wat minder te spreken op de stand in Hal 6.2
De Italianen hadden ook oog voor de duurzaamheid in verpakkingen op de beurs. De Italianen kijken terug op een beurs met veel bezoekers in Hal 4.2 en op de stand voor Sicilië. Daarnaast was er een nieuwe stand voor de Italianen in Hal 6.2 maar daar was men niet heel tevreden mee door veel lege plaatsen die gebruikt werden als zitplaats. De exposanten uit Campania kijken in ieder geval terug op een succesvolle beurs met veel ontmoetingen. Er werden hier en daar contracten getekend met Europese retailers. Dat gold ook voor de standhouders uit Lazio die de jaarlijkse bijeenkomst een mooi moment vinden om hun producten aan het publiek te tonen.

Meer bezoek bij de Polen maar nog ruimte voor verbetering
De Polen stonden dit jaar in de CityCube en kijken tevreden terug op de beurs omdat het wat drukker was in Hal B in vergelijking met vorig jaar. Er blijft hier echter ruimte voor verbetering. De Polen laten vooral hun appelen zien aan het publiek al was er dit jaar ook ruimte voor zachtfruit.

Grieken en Egyptenaren in Hal 2.1
De Egyptenaren hadden het dit jaar druk met bezoeken en afspraken op de beurs. De Grieken en Egyptenaren stonden samen in één hal en zagen veel bezoekers langskomen. De Grieken waren dit jaar wel wat bezorgd over de Chinese bezoekers omdat het voor de Grieken een belangrijke markt is voor hun kiwi's.

India blij met betere doorstroom van bezoekers
De Indiërs waren blij dat er dit jaar meer doorstroom was in Hal 25 en 26 dankzij de aanbouw van Hal 27 dit jaar. Dat zorgde gelijk voor meer bezoekers die langs hun stands kwamen. De organisatie van de beurs nam hun klachten van vorig jaar dus serieus. Veel stands waren dan ook het punt van belangrijke meetings tijdens het event.

Drukte bij de Latijns-Amerikaanse standhouders
De standhouders uit Latijns-Amerika kijken terug op een succesvolle en erg drukke beurseditie. Veel van de exposanten kwamen om hun bestaande klanten te ontmoeten en nieuwe klanten te vinden. De Zuid-Amerikanen mikten daarbij vooral op de Europese markt waar de vraag naar tropisch fruit uit landen als Brazilië en Colombia groeiende is.  De standhouders uit Ecuador waren erg blij met de eerste dag. Als partnerland van de FL zagen ze de voordelen en hadden ze meer kansen met mogelijke klanten.

Over de bezoekersaantallen lopen de meningen uiteen. De ene standhouder zag meer bezoekers. In de hallen bestemd voor Noord-, Midden- en Zuid-Amerika had men het idee dat er minder exposanten waren dan vorig jaar met ongeveer 10-15% maar velen geven aan dat dit kan komen door hun perceptie op de hallen. De Canadezen en de Amerikanen stonden dit jaar in Hal 23. Vooral de Canadezen waren blij met de bezoekers die langskwamen en sommige bedrijven zoals Air Canada Cargo hadden succes bij de Latijns-Amerikaanse bezoekers.

Opvallende noviteit bij de Latijns-Amerikaanse stands was het vriesdrogen van vers fruit. Deze trend gaat hand in hand met de vraag naar convenience en fruitsnacks. De bedrijven zien dan ook een goede vraag vanuit de Europese markt.

Oost-Azië
Van de Chinese exposanten kon de helft door het Coronavirus niet in Berlijn komen. De knoflook-, gember- en pomelo-exporteurs wisten nog wel hun stands te bereiken net als veel post-harvest en technologiebedrijven. Bestaande klanten ontmoeten was meestal geen probleem maar eventueel nieuwe klanten bleven weg. De Thaise standhouders dachten te kunnen profiteren van de problemen in China met hun eigen gember en zagen veel potentiële klanten voorbij komen. Voor het Japanse ASTRA was het dit jaar de primeur op de beurs. Ze introduceerden een schilmachine die meer dan 20 verschillende soorten fruit kan schillen.

Klik hier voor de fotoreportage van Nederlandse standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Nederlandse uienhandelaren
Klik hier voor de fotoreportage van Belgische standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Spaanse standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Italiaanse standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Duitstalige standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Latijns-Amerikaanse standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Chinese standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van internationale standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van tuinbouw standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van biologische standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van de Franse standhouders