Christmasworld, Paperworld en Creativeworld trokken 84.000 bezoekers

De beurzen voor consumentengoederen Christmasworld, Paperworld en Creativeworld in Frankfurt zijn het nieuwe seizoen goed begon. 3051 exposanten uit 74 landen hebben er hun nieuwste producten gepresenteerd aan de nationale en internationale handel in decoratiematerialen, kantoorartikelen, hobby-artikelen, en meer.

De drie internationale handelsbeurzen trokken ongeveer 84.000 bezoekers uit 163 landen naar Frankfurt, door middel van talloze innovaties, ongewone productpresentaties en een toekomst georiënteerd aanvullend programma. “Naast de sectorspecifieke toekomstige onderwerpen zorgen de hoge mate van internationaliteit en de bezoekers ervoor dat dit beurstrio een onvervangbaar platform is geworden voor de sector en de handel. Tijdens deze beurzen komen wereldwijde spelers in de sector allemaal samen op één plaats. Dit persoonlijke contact is de sleutel tot het succes van de gehele consumentengoederensector in dit digitale tijdperk,” zegt Detlef Braun, directeur van Messe Frankfurt.

Christmasworld zorgt voor een sfeervol begin van het seizoen en zet bezoekers aan tot bestellen
Bij Christmasworld zorgden 1091 exposanten uit 50 landen (216 uit Duitsland en 875 uit andere landen) voor een overtuigende weergave van de internationale detailhandel met hun nieuwe producten en presentaties van seizoens- en feestdecoratie. In totaal kwamen er 43.945 bezoekers uit 128 landen (15.276 uit Duitsland en 28.669 uit andere landen) om bestellingen te plaatsen voor de nieuwste trends en inspiratie op te doen om nieuwe ontwerpen te kunnen creëren voor hun verkooppunten. 

“Als toonaangevende beurs is Christmasworld een betrouwbare partner en een leidende kracht voor de internationale decoratiesector. Samen met de producten en diensten, die door onze exposanten worden aangeboden en de toekomstgerichte thema’s in het aanvullende programma, begint de handel het nieuwe seizoen sterker dan ooit tevoren. Dit is vooral zichtbaar in de optimistische sfeer in de beurshallen,” zegt Julia Uherek, group show director van consumentengoederen bij Messe Frankfurt Exhibition GmbH.

Exposanten zijn erg blij met hun gevulde bestelformulieren aangezien de verkopen in winkels erg goed zijn verlopen het afgelopen kerstseizoen en de voorraden nu weer moeten worden aangevuld. Eckart Wurm, president van G. Wurm GmbH + Co KG, geeft het mooi weer. “Christmasworld 2020 was de beste beurs van de afgelopen 50 jaar. Hier vind je de beste inkopers, zowel nationaal als internationaal. Onze export is ontzettend toegenomen en daar zijn we heel blij mee.”

Het aantal bestellingen was behoorlijk hoger tijdens de beurs (het nam toe van 59% tot 64%) en werd ook bevestigd door exposantenenquêtes. “We exposeren al 12 jaar tijdens Christmasworld en dat was altijd goed. Nu zien we een toename in bestellingen, vooral onder Duitse inkopers. Ook hebben we bezoekers gehad uit Italië, Frankrijk, Nederland en Rusland en inkopers van kleine winkels, grote ketens en tuincentra,” zegt Michael Gozeling, directeur van Christmas Inspirations B.V.

Hamid Yazdtschi, directeur van Gilde Handwerk Macrander GmbH & Co. KG voegt daaraan toe: “voor ons is Christmasworld de beurs waar we nieuwe en bestaande klanten kunnen bereiken. Het internet is nog niet zover dat het de uitstraling en het gevoel van producten digitaal over kan brengen naar klanten. Daarom is Christmasworld ook echt een beurs waar we hard aan de slag moeten. We kunnen hier onze producten presenteren op een passende wijze. Ook is dit de plek waar bestellingen worden geplaatst en waar zaken worden gedaan. Dat maakt het onmisbaar.”

Kwaliteit bezoekers en internationaliteit 100% perfect
Het internationaliteitsniveau onder de bezoekers is 65%. De tien landen waar de meeste bezoekers vandaan kwamen waren Italië, Frankrijk, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Rusland, Oostenrijk, Zwitserland, China, België en de Verenigde Staten.

“Als het aankomt op de internationaliteit en de kwaliteit van de inkopers, is Christmasworld een ontzettend waardevolle beurs voor ons,” bevestigt Renato Frizzerin, importmanager van EDG Enzo De Gasperi. Ferdinand von Schlenk-Barnsdorf, manager van Weihnachtsland GmbH is het met hem eens: “we zijn erin geslaagd ongeveer 25% nieuwe klanten binnen te halen, waarvan de helft uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland komt en de rest uit andere delen van de wereld, zoals Australië en de Verenigde Staten. Producten met het kenmerk “Made in Europe” en “Made in Germany” zijn enorm in trek en dit sluit aan bij wat wij doen.”

De uitstekende bezoekerskwaliteit werd ook enorm gewaardeerd, zo bleek uit de exposantenenquêtes: 73% waren directeurs en 64% kwam uit het hogere management. “De bezoekerskwaliteit kon niet beter. Dit maakt Christmasworld de belangrijkste handelsbeurs voor ons omdat we daar de meeste verkopen kunnen realiseren,” vat Ferry Mulder, algemeen manager van Exotica Cor Mulder GmbH, samen.

Over het geheel genomen was de tevredenheidsscore met 73% hoog. 78% van de exposanten gaf aan dat ze hun beursdoelen hebben behaald.

Hoogste tevredenheidsscores onder bezoekers
De resultaten van de bezoekersenquêtes tonen een verdere tevredenheidstoename van drie percentagepunten: 95% van de bezoekers zijn dan wel tevreden of zeer tevreden met het productaanbod en de producenten, evenals met de beurs als geheel. Ook de bezoekers geven aan zeer tevreden te zijn over het bereiken van hun beursdoelen met een constante score van 95%.

Nieuwe ideeën en suggesties voor detailhandel in de winkels
Het aanvullende programma tijdens Christmasworld bood een veelheid aan waardevolle zakelijke ideeën en inspiratie voor de verkooppunten, die steeds meer “emotiepunten” worden. De beurs is ingegaan op de sociale megatrend van urbanisatie en heeft zichzelf gepositioneerd als waardevolle bron van inspiratie met praktische en werkbare ideeën.

De Christmasworld Trends 20/21 was een indrukwekkende weergave van de nieuwe producten, kleuren en materialen voor het komende seizoen. Het centrale thema dat door het bora.herke.palmisano style agency werd bepaald is “family matters”. Dit is volledig gebaseerd op een verantwoordelijk gevoel van samenzijn en het verlangen naar een aandachtigere en milieubewuste levensstijl. In de drie stijlwerelden “green ritual”, “silken party” en “happy get-together” werd het heel duidelijk dat de klassieke kerstsfeer steeds meer een “jaarronde sfeer” wordt en er daarom het hele jaar door gedecoreerd kan worden. Deze trend werd bevestigd door talloze exposanten met buitengewone decoratieve creaties voor bruiloften, lente en Pasen or sociale avonden.

In het gedeelte Decoration Unlimited – Dark Ocean leerden inkopers hoe storytelling en verrassingselementen kopers kan overtuigen om iets aan te schaffen. Ontwerpersduo Rudi Tuinman en Pascal Koeleman van 2dezign namen bezoekers mee naar een diepblauwe, elegante ervaringswereld, waarin de trendy pantonekleur “Classic Blue” op een kerstachtige manier werd geïnterpreteerd. Ze gaven ook tips voor een conceptuele implementatie. “Christmasworld heeft wederom laten zien hoe je consumenten in de detailhandel kunt verrassen, fascineren en uiteindelijk overtuigen. Dark Ocean biedt daarbij fantastische ideeën voor wow-effecten. 80% daarvan kunnen ook worden gecreëerd met traditionele kerstdecoraties. Regelmatige veranderingen in de winkel en etalages zijn belangrijk,” benadrukt Peter Botz, directeur van Verband Deutscher Garten-Center e.V. (VDG – Vereniging van Duitse tuincentra)

Er kwamen veel bezoekers naar Christmas Delights op zoek naar producten om hun assortiment op een verrassende manier mee aan te vullen. Culinaire take-away-gerechten bieden de handel het hele jaar door kans op extra omzet.

Retail BLVD: blik op de toekomst van de detailhandel
Uit onderzoek van het Instituut voor Detailhandelsonderzoek (IFH) blijkt dat consumenten tegenwoordig steeds vaker online informatie opzoeken en offline een product kopen. Christian Spancken van Google “Future Workshop” benadrukt dit ook: “elke detailhandelaar die niet online kan worden gevonden bestaat feitelijk niet. Een goede online aanwezigheid leidt tot betere resultaten en een hogere frequentie van consumentenbezoeken aan de winkel.” Consumenten willen goed advies, emotionele ervaringen en aanvullende service. Dit kunnen ze alleen vinden in winkels. Het conceptgedeelte “Retail BLVD” tijdens Christmasworld toonde hoe toekomstmodellen eruit zouden kunnen zien. Samen met de IFH in Cologne richtte Retail BLVD zich op de customer journey en hebben ze onderscheid gemaakt tussen de stappen richting impulsaankopen en klantenloyaliteit. In de “Social Media Playground”, “Convenience” en “Experience House” leerden bezoekers hoe ze optimaal tegemoet kunnen komen aan de behoeften van de consumenten en hoe ze daar op de beste manier digitale oplossingen aan kunnen koppelen.

Ricardo Camacho van Feliz Luces, een detailhandelaar in kerstartikelen uit Mexico: “de rondleiding in Retail BLVD was erg interessant – ik heb diverse ideeën opgedaan voor mijn bedrijf, zoals hoe ik digitale media als aanvulling kan gebruiken op de winkel en hoe ik producten goed presenteer, in het bijzonder online, en zo de winkelervaring verbeter.” Marta Golec van Candlemania in Ierland ontdekte de “Social Media Playground” en voegde daaraan toe: “we kwamen naar de beurs om onze leveranciers te ontmoeten en te zien wat er nieuw was. De Retail BLVD is een uitstekende aanvulling op de steeds belangrijker wordende digitale communicatie-activiteiten.”

Boris Hedde, directeur van IFH, vat het als volgt samen: “met de Retail BLVD laat Messe Frankfurt zien dat het op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen in de sector en een expert is in de detailhandel. Door samen te werken, bieden we ideeën en benaderingen voor oplossingen voor bedrijven die door de eigenaar worden geleid. Dit zorgt ervoor dat de belangrijkste doelgroep beter klaar is voor de uitdagingen van morgen.”

“De Retail BLVD sluit aan bij de huidige tijdsgeest. De inhoud van Google’s Future Workshop en de rondleidingen door IFH-experts waren indrukwekkend, maar dit kost wel tijd. De detailhandelssector heeft dringend tips nodig voor digitale oplossingen, omdat hun online aanwezigheid nog stevig moet worden uitgebreid. Wat dit betreft hebben we veel op ons bordje genomen,” voegt VDG-directeur Botz toe.

Wie hier meer informatie over wil hebben, kan de volledige inhoud het hele jaar door bekijken op www.conzoom.solutions .

Opvallend: feestdecoraties worden duurzamer
Kerst- en andere seizoensdecoraties worden steeds duurzamer, zowel op kleine als op grote schaal: talloze producten zoals kaarsen, maar ook kunstmatige sneeuw, linten, kaarten en cadeauverpakkingen en hele feestdecoraties voor bijvoorbeeld steden en winkelcentra worden gemaakt van milieuvriendelijk materiaal en geproduceerd op een manier waarop er meer wordt bespaard op hulpbronnen. Voorbeelden zijn papieren snuisterijen gemaakt van FSC-vrij papier (bijv. Flatyz) tot biologisch afbreekbare cadeaulinten gemaakt van 100% katoen (bijv. C.E. Pattberg), een kerststandaard gemaakt van volledig gerecycled plastic (Krinner) en spectaculaire verlichtingsdecoraties gemaakt van biologisch afbreekbaar suikerriet (Blachere Illumination).

Deze trend is ook terug te zien in de stijl: ballen, hangers, plantenpotten of kaarshouders met bloemmotieven zoals sprays, bloemen en bladeren of zijn gemaakt van hout, kurk, papier, glas en gerecyclede materialen. De kleuren zijn overeenkomstig natuurlijk: mintgroen, flesgroen of zelfs varengroen bijvoorbeeld zijn in de mode. Bruin wordt ook steeds populairder, hazelnootbruin, koffiebruin of beige en het klassieke kerstrood in fuchsia of bordeaux zijn helemaal in. Alhoewel “Classic Blue” waarschijnlijk nooit uit de mode zal raken. Het gaat erom hoe je het tentoonstelt. Fluweel, in combinatie met verse bloemen en platen geeft een verfijnde en gezellige touch aan winterdecoraties. Het feestelijke karakter van de traditionele kerstviering wordt extra geaccentueerd door heerlijke chocolaatjes in decoratieve vormen, koffiebonen met een smaakje en exclusieve likeurtjes, in combinatie met culinaire delicatessen zoals taartjes, pretzels of zelfs camembert.

Deze beurzen voor consumentengoederen zullen volgend jaar weer plaatsvinden rond de laatste zaterdag in januari:

Christmasworld: 29 januari – 2 februari 2021
Paperworld en Creativeworld: 30 januari – 2 februari 2021 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven