Het presenteren van de grootste trends is het belangrijkste doel van Christmasworld 2020, dat van 24 tot 28 januari plaatsvindt in Frankfurt am Main, Duitsland. Met meer dan 1000 exposanten uit 48 landen is deze beurs uitgegroeid tot een van de toonaangevende internationale vakbeurzen voor seizoensgebonden en feestelijke decoratie en sinds 2010 hebben bloemen en planten ook een plekje in de show. Ze zijn opgenomen in de inspirerende displays van het creatieve duo consultanten van 2dezign. Dit jaar vieren ze hun 10-jarig bestaan met het thema 'Decoration unlimited - Dark Ocean'. Ook is het de vijfde editie van het verse productsegment floradecora en dit jaar vindt dit in een andere zaal plaats, waar het merendeel van de bezoekers uit bloemisten en medewerkers van tuincentra zal bestaan.
De grootste trends presenteren
Volgens Julia Uherek, de directeur consumentengoederen van Messe Frankfurt Exhibition GmbH, staat de decoratiebranche er nu goed voor. "In vergelijking met vorig jaar zien we zeker een stabiele ontwikkeling binnen de bedrijven." Voor sommige bedrijven is het echter een grotere uitdaging geweest, wijst ze erop, met name voor de kleinere fabrikanten uit de decoratieve industrie. "Het vinden van een opvolger is een van de belangrijkste redenen waarom verschillende bedrijven hun deuren hebben moeten sluiten. Wij als beurs kunnen hen daar niet bij helpen, maar wat we wel kunnen doen is hen helpen om de grootste trends in het oog te houden en de mogelijkheden om hun winkels te ontwikkelen volgens de nieuwe eisen en behoeften van hun klanten. Zo zien we over de hele wereld steeds meer mensen naar de grote steden verhuizen. En op hun beurt ondersteunen we hen om hun klanten de beste winkelervaring te bieden".
Retail Boulevard (BLVD)
Om een beter inzicht te krijgen in de klantbeleving heeft Christmasworld samen met het Instituut voor Retail Research (Institut für Handelsforschung - IFH) in Keulen de Retail Boulevard 2020 gecreëerd, die dit jaar in het teken staat van de klantbeleving. Daarom hebben ze dit jaar, in tegenstelling tot vorig jaar toen ze op het verkooppunt voor vijf verschillende soorten winkels een productcombinatie van seizoens- en bloemdecoraties plaatsten, de Retail BLVD ontwikkeld met betrekking tot de verschillende fasen binnen de 'customer journey', namelijk belevings-, gemaks- en servicegerichte soorten winkeliers. Ook dit jaar is Retail BLVD weer het pronkstuk van Christmasworld in Galleria 0. Voor meer informatie over de Retail Boulevard en de drie klantentypen, klik hier.
‘Decoration unlimited – Dark Ocean'
In Galleria 1 staat dit jaar het display van 2dezign, met als thema ‘Decoration unlimited – Dark Ocean'. "Dit display laat zien hoe feestelijke decoratie een maximaal 'wow-effect' kan creëren bij het punt van verkoop." Al 10 jaar maken ze deze displays waarin bloemen altijd een belangrijke rol spelen. Na hun 'Merry Marriage', 'Happy', 'Window Wonderland', 'Newstalgia', 'The Ice Hotel', 'Design by modern nature', 'Surprise Surprise', 'The Loft' en 'Kinemona Vintage' presenteren Rudi Tuinman en Pascal Koeleman van 2dezign opnieuw een scenario vol extreme contrasten. Stormachtige zeegezichten worden afgezet tegen een gezellige strandclubsfeer: Decoration unlimited - Dark Ocean' dompelt de bezoeker onder in een wereld vol rauwe en ruige elementen van de oceaan, omgeven door een scala aan kerstversieringen. Het is de ongewone mix van gezellige binnenhuis- en koele buitenversiering, gecombineerd met de frisse, natuurlijke materialen, die verantwoordelijk is voor de opvallende impact van deze bijzondere tentoonstelling in Galleria 1. Voor meer informatie over het display van 2Dezign, klik hier.
Waar vindt floradecora dit jaar plaats?
Dus waar zal floradecora dit jaar plaatsvinden? Vorig jaar was floradecora vlak naast de Retail BLVD, maar dit jaar is het in hal 8, waar alle seizoensgebonden decoratieleveranciers, zoals Edelman, Kaemingk en Boltze, aanwezig zijn. "In deze hal staan vazen, kaarsen, inpakpapier en dergelijke. Alles dus waar deze doelgroep naar op zoek is".
In Hal 8.0 wordt het productsegment van 'Kerst en seizoensdecoratie' nu aangevuld door ‘Benodigdheden voor bloemisten en tuindecoratie’, ‘Linten en inpakpapier' en 'Kaarsen en geuren'. Onder de exposanten zijn Kaemingk B.V., Edelman B.V., Boltze Gruppe GmbH, Heembloemex Deco B.V., Sandra Rich GmbH en Eurosand GmbH. Nieuw is het Floradecora-productsegment met verse bloemen en sierplanten, die passen perfect bij seizoensdecoratie.
Dit jaar zijn er minder bloemenexposanten dan vorig jaar, namelijk vier: drie uit Nederland en één uit Duitsland: Barendsen, Heembloemex (Van der Plas), V.O.F. Gerrit Brinkman Bloemen (sparren) en Baumschule Enger uit Duitsland. Volgens Uherek heeft deze achteruitgang twee redenen. "Ten eerste was Christmasworld eind april 2019 al voor 90% uitverkocht. En omdat de bloemenexposanten deze keer allemaal op het laatste moment kwamen, moesten we weer een plekje voor ze vinden. Maar al met al denk ik dat dit goed gelukt is." Misschien is het ook wel een betere plek, want we hebben gezien dat bloementelers niet bekend zijn met de decoratieve detailhandel en de manier waarop ze bestellen, legt ze uit. "Decoratieve retail heeft andere bestelschalen dan bloemisten of tuincentra hebben en grote bestellingen worden vaak al een jaar van tevoren geplaatst, een proces dat veel bloemenproducenten niet kennen omdat ze meer seizoensgebonden werken. Bovendien zagen de exposanten in dat de decoratieve detailhandel echt geadviseerd moest worden over hoe ze de bloemen in hun assortiment konden opnemen en de meeste floradecora-exposanten werden overstelpt met dit soort vragen en ook met het aantal bestellingen van nieuwe doelgroepen".
Maar toch ziet Christmasworld groot potentieel en toekomst in het koppelen van versproducten aan hardware. "Het zal zeker een onderdeel van Christmasworld blijven. De planten- en bloemensector heeft echt behoefte aan nieuwe manieren en doelgroepen voor hun producten en deze doelgroepen zijn aanwezig op de beurs.
Volgend jaar zullen we waarschijnlijk nieuwe manieren moeten vinden om beide groepen, bloementelers en decoratieve retailers, te leren samenwerken.
Voor meer informatie:
Christmasworld
www.christmasworld.messefrankfurt.com