Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Opschoor en Tom Zwinkels van Prominent aan het woord

"Wij willen niet groot zijn om het groot-zijn"

Drie bedrijven, één prijs. In een serie verhalen worden alle drie de genomineerden voor de Tuinbouw Ondernemersprijs 2020 mee de diepte ingenomen. Wat was er voor nodig om te komen waar ze nu staan? Welke uitdagingen zijn ze aangegaan? Wat is hun visie voor de toekomst?

Dit is het tweede verhaal met Prominent, waar directeur Jan Opschoor en bestuurslid en teler Tom Zwinkels aan het woord komen. 

Hoe kijkt de gemiddelde buitenstaander tegen de tuinbouw aan? Het imago is dat we allemaal elke dag met de laarzen in de modder staan, zwoegend tussen het gewas en heel vaak ‘hard voor weinig’ roepen tegen elkaar. Dat imago klopt allang niet meer met de realiteit.

"We hebben een focus op data en robotisering", aldus directeur Jan Opschoor. "Daarom hebben we bijvoorbeeld twee data-analisten in dienst voor onder andere de verpakking en het optimaliseren van de logistieke stromen."

Jan Opschoor

Niet groot om het groot-zijn
Data-specialisten, robot-ingenieurs, software developers, marketingspecialisten: met de schaalvergroting en professionalisering in de tuinbouw zien we steeds meer van zulke functies ontstaan in een sector die nog steeds wereldleider is op het gebied van food & flowerproductie.

"Wij willen niet groot zijn om het groot-zijn, maar omdat het ons als coöperatie sterker maakt", legt Jan uit. "Je hebt een bepaalde omvang nodig om specialisten aan te trekken. Door onze omvang hebben we kunnen investeren in Trade marketing en supply chain management, waardoor we een serieuze gesprekspartner zijn voor Europese Retail."

Verpleegkundigen en voedingsdiëtisten
Dat laatste blijkt in de praktijk. Het Young Potentials Program gaf de kinderen van alle leden de kans om te kijken naar hun kansen binnen DOOR, waar Prominent onderdeel van uitmaakt.

"Eén lid heeft een zoon op de universiteit", vertelt teler en bestuurslid Tom Zwinkels. "Het bedrijf van zijn vader is te klein om interessant te zijn voor hem, maar binnen DOOR zijn er wel allemaal functies die interessant kunnen zijn voor hem."

"Er waren ook dochters van telers die opleidingen volgden voor verpleegkundige en voedingsdiëtiste. Voor dat soort beroepsgroepen zijn er binnen de DOOR Group ook ineens opties, als producent van groente. De zoon van een aubergineteler van DOOR is nu financieel deskundige bij een tomatenteler. Weer een ander is teeltspecialist, of wordt compagnon in de komkommerteelt, of begint bij een partner in het buitenland." 

"Dit soort kruisbestuiving van mensen kan makkelijker binnen de DOOR Group, omdat je groot bent en een breder plaatje kan schetsen dan alleen dat bedrijf van één teler", vult Tom aan.

Inzet van data
Eén van de ontwikkelingen binnen Prominent de laatste jaren is het inzetten van data. De DOOR Group heeft zelf twee data-analisten in dienst die zich richten op de verkoop en de verpakking en er is een partnerschap met Let’s Grow voor data uit de teelt. Ook individuele leden van Prominent werken zelf met data-analisten op het bedrijf.

"Als je data goed is, leidt dat tot effectieve actie", vat Jan het gebruik van data krachtig samen. "Het is hierin belangrijk dat je het ondernemerschap behoudt. Leden hebben zelf de vrijheid om met data aan de slag te gaan en dat te delen met Prominent." 

Individuele en collectieve groei
Tom, die zelf teler is bij Bryte, licht toe hoe dat in de praktijk werkt. "Als Bryte-Platform hebben we de filosofie dat we moeten groeien op teeltniveau en op bedrijfsniveau. Over al onze vestigingen één hoge standaard. Daarom bouwen we ons eigen dataplatform met een eigen specialist, dat geschikt is om die groei te faciliteren."

"Als die basis goed is, kunnen we betrouwbare en nuttige data delen met Prominent, waar dan de hele groep vervolgens van profiteert. Ik heb als teler mijn eigen vrijheid, maar ik wil de resultaten van mijn ondernemerschap wel inbrengen in Prominent. Doordat we dat allemaal doen, groeien we als individueel en als collectief bedrijf." 

Bron: Tuinbouwondernemersprijs

Publicatiedatum: