Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ton Groot

Bollenhandel digitaliseert met Kuukz

Tholen - “We groeien hard”, vertelt Ton Groot, oprichter van Kuukz. “Op dit moment hebben we 14% van het tulpenareaal in ons bestand. Dat betekent nog niet dat al die handel ook via ons loopt, maar het worden steeds serieuzere cijfers.”

Ton, zelf zoon van een bloemenbollenkweker, is goed thuis in de markt. Ruim twee jaar geleden startte hij met een handelsplatform, vanuit het idee dat het allemaal handiger, centraler en goedkoper moest kunnen. Het heette toen Bollenplaza en hoewel er belangstelling was, kwam het niet echt van de grond. Hij moest het vertrouwen winnen en er bovendien achter komen dat ook hij niet alles alleen kan. “Daarom heb ik de kennis en kunde erbij gezocht. We zijn nu met zijn vieren en ieder heeft zijn eigen specialisme. Tim Timmermans is onze technische jongen en weet alles van IT, Alex Kugel kun je vragen naar financiën en Vincent Kalshoven is van strategische en juridische zaken.”

En er hangt een nieuw bord op de gevel: Kuukz. Dit is West Fries voor apart en/of eigenwijs en in elk geval is het in de bloemenbollen iets bijzonders. “In dit wereldje wordt heel veel verkocht via bemiddeling”, weet Ton, “en in de praktijk ben je als bollenkweker aangewezen op een paar partijen die daarin de dienst uitmaken. Bijna alle digitale platformen, die er zijn, zijn gemaakt voor de bloemen- en plantenhandel en niet voor de bloembollen. Dat is niet zo gek want het is een specifieke sector, maar waarom kunnen bollenkwekers hun aanbod niet digitaal bijhouden en aanbieden aan de kopers?”

Dat kunnen ze wel degelijk, zo blijkt, en zowel telers als kopers ontdekken wat de techniek vermag. “Wij zijn geen bemiddelingsbedrijf”, vertelt Ton. “Wij laten de techniek het werk doen, we koppelen vraag en aanbod aan elkaar zonder tussenkomst van wie dan ook. Bovendien biedt het platform, naarmate er meer gebruikers zijn, meer marktinformatie. We kunnen zien waar veel vraag naar is en waar weinig vraag naar is en die informatie delen we met de gebruiker.”

Een hoge mate van transparantie dus en daarin schuilt nu juist de kracht. “Door schaalvergroting en het feit dat het aantal bedrijven steeds verder afneemt, wordt het wereldje kleiner. Iedereen kent iedereen, maar men heeft nog geen platform als dat van ons, waar alle producten overzichtelijk bij elkaar staan. Met Kuukz is dat er wel en kan men veel efficiënter en gemakkelijker inkopen. En last but not least kan dat bij ons tegen prijzen die nog niet de helft bedragen van wat men betaalt in de traditionele bemiddeling.”

Voor meer informatie:
Kuukz
www.kuukz.com