Tholen - Het tijdspad voor de coöperatie voor de komende drie jaar ziet eruit als volgt. In 2020 moet de gehele handel voor 100% verlopen via FloriDay. Per 2021 moet het zogenaamd Landelijk Veilen van start gaan. En in 2022 komen daar ‘nieuwe dealmaking concepten’, zoals bijvoorbeeld het aftuin veilen, bij.
Hélène Hendriks, Steven van Schilfgaarde, Wim Koolhaas van LKP Plants (Bromelia), Karolien Tesselaar van Tesselaar Alstroemeria en Koen Heyl van Bloemenhandel W.K. Heyl in gesprek.
Bij gebrek aan een ALV, die sinds vorig jaar is vervangen door een Ledenraad, missen de leden van Royal FloraHolland een noodzakelijke reden om bij elkaar te komen. Toch is dit wenselijk: een beetje informeren, even je zegje kunnen doen en de saamhorigheid bewaren zijn ook belangrijk en bovendien hebben de leden nog altijd een min of meer formele taak toezicht te houden of in elk geval betrokkenheid te tonen. Dat was dan ook de insteek van de Dag van de Coöperatie, die gisteren voor het eerst in de geschiedenis van de coöperatie werd gehouden.
Bovenstaande agenda werd gepresenteerd door directeur Steven van Schilfgaarde. Met het landelijk veilen, dat feitelijk al jaren in voorbereiding is, gaat een langgekoesterde wens van de coöperatie – van de directie maar ook van een meerderheid van de kwekers, handelaren en vervoerders – in vervulling. Dit moet resulteren in een grote winst op logistieke efficiëntie en uiteindelijk voor iedereen de kosten drukken. Het slagen hiervan staat of valt met het slagen van het bouwen van een digitale infrastructuur, een digitale FloraHolland, waarin alle aanbod van alle kwekers up to date is en men alle mogelijke transacties kan uitvoeren. Vandaar in die volgorde: eerst de digitale snelweg op orde, vervolgens kan de fysieke handelsstroom volgen. En weer dáárna, aldus Van Schilfgaarde, als naar analogie met de telecom coax is vervangen door glasvezel, kunnen er weer nieuwe diensten en concepten ontwikkeld worden.
Gaat dat lukken, die 100% FloriDay? Men gelooft er vast in. Inmiddels zijn er 4000 kwekers aangesloten. 2000 daarvan zijn actieve leden. Het welslagen is steeds mindere een vraag en steeds meer een must geworden. Het móet wel slagen en bovendien móet FloraHolland daarin de regie hebben, zo is de overtuiging van de directie. Bol.com of Amazon kan het ongetwijfeld ook of misschien wel beter, maar, zo hield ook Jefrey van den Hoeve, verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het platform, zijn gehoor voor: dan geef je het uit handen. Dan bepaalt een ander, dan heeft een ander de controle en dat niet serieus nemen is, in één woord, dom.
In verschillende workshops kon men zich op deze en andere thema’s laten informeren. De directie werd het vuur aan de schenen gelegd voor wat betreft dit landelijk veilen: deskundigen gingen in op slimme logistieke oplossingen, op digitalisering en bedrijfsfinanciering en duurzaamheid en meer. De opkomst deed niet onder voor die van een ALV, de sfeer was gemoedelijk. De dag werd voorgezeten door presentatrice Hélène Hendriks.
NB. Voorafgaand aan de middag kwamen RvC en Ledenraad bijeen om de formele zaken - het goedkeuren van de begroting en te stemmen over tariefswijzigingen en nieuwe benoemingen - af te handelen. Een nader verslag hiervan leest u hier.