Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Telers geven 100 scholieren een beter beeld van de glastuinbouw

De afgelopen twee maanden hebben honderd scholieren de kans gekregen in de keuken te kijken bij telers op Voorne-Putten. Welke ontwikkelingen maakt de sector door? En wat betekenen die voor de kansen en carrièremogelijkheden in de glastuinbouwsector?  

Het is een initiatief van Kwekersgroep Voorne in samenwerking met de adviseurs van Kasgroeit. Deelnemende bedrijven willen de scholieren die bij hen werken een breder beeld meegeven van de glastuinbouw dan alleen het werk wat zij in weekenden en vakanties doen.

Van schaalvergroting tot specialisatie, van afzet tot logistiek, van automatisering tot arbeidsprocessen, robotisering tot energietransitie en duurzaamheid tot internationalisering: stuk voor stuk boeiende ontwikkelingen die aandacht verdienen. Tijdens drie bijeenkomsten hebben onze adviseurs van Kasgroeit de scholieren die werkzaam zijn bij Vitensa, Kwekerij de Vesting, Globe Plant, D.T. van Noord en Noordhuys Tomatoes geïnformeerd met een inspirerende voorbeelden, filmpjes en rondleidingen.

Scholieren die als bijbaantje in de kas werken zien deels hoe dynamisch de glastuinbouw is, maar weten nog lang niet alles. Om de scholieren meer te betrekken bij wat de glastuinbouw allemaal te bieden heeft, kunnen zij en hun netwerk geïnspireerd worden voor een uiteindelijke studie of een baan in de sector.  

Kan dat bereikt worden met een mooie presentatie, sprekende filmpjes en een boeiende rondleiding? Misschien niet, maar het verbreedt wel het beeld van de scholieren zeker en zorgt voor meer bekendheid van de (ontwikkelingen in) de sector en helpt ze bewust een keuze te maken voor een vervolgopleiding.

Misschien komen de studenten na hun opleiding Marketing & Communicatie wel terug bij een glastuinbouwbedrijf als marketingmedewerker. "Op de bijeenkomst spraken we met een scholier die automonteur wil worden vanwege zijn interesse in techniek. Door de presentatie is hij aan het twijfelen gebracht."

Ambassadeurs
Rens, Jeffry, Jordy en Melanie zijn ambassadeurs voor de sector en namen tijdens de bijeenkomsten het woord. Zij zijn alle vier gestart als scholier die bij verschillende glastuinbouwbedrijven in Vierpolders, Tinte, Sirjansland en Oude-Tonge. Ze volgen nu nog een opleiding in deeltijd of hebben de eerste stappen gezet als Young professional in de glastuinbouwsector.

Rens vertelde eerder al over zijn werk als Junior Teeltmedewerker, naast de deeltijdopleiding Tuinbouw & Agribusiness die hij volgt bij Inholland. Jeffry ging in op zijn opleiding Tuinbouw en akkerbouw aan de HAS Hogeschool en de werkzaamheden die hij daar doet op het gebied van certificeringen en aardwarmte. 

Jordy is ook gestart als scholier en inmiddels doorgegroeid tot arbeidsverantwoordelijke. Hij houdt zich bezig met de planning, aansturing, controles en het beheersen van de kosten. Melanie studeert dit jaar af aan de HAS Hogeschool, Bedrijfskunde en Agri-foodbusiness. Ze werkt als mentor en is het aanspreekpunt voor de scholieren. Ze vertelde over haar opleiding en de stages die ze heeft gelopen.

Bladsnijden, oogsten, inpakken en sorteren is vaak toch nog het eenzijdige beeld dat de scholieren overhouden aan hun werk in de glastuinbouw. Laat de scholieren ook eens andere werkzaamheden of afdelingen zien, geef ze verantwoordelijkheid, betrek ze bij evenementen. Met onze presentatie hebben we dit beeld in ieder geval weg weten te nemen. Nu zijn de werkgevers verder aan zet om de scholieren betrokken te houden.

Bron: Kasgroeit

Publicatiedatum: