Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Twan Reintjes, Reintjes Bloemen

"We verkopen de helft van onze rozen aan huis"

In onderstaande tekst spreekt Coalitie HOT met Twan Reintjes Van Reintjes Bloemen uit Veulen. Onderwerp is zijn visie op de toekomst van het bedrijf. Bescheiden van opzet ziet hij die vooral in de lokale, particuliere markt.

“De afgelopen jaren werd duidelijk dat geen van onze kinderen interesse heeft om het rozenbedrijf over te nemen. Maar dat betekent niet dat we sindsdien pas op de plaats hebben gemaakt. Ik ben pas 48 en wil graag nog twintig jaar door. Om dat mogelijk te maken, hebben we diverse investeringen gedaan en zaken aangepast in de bedrijfsstrategie. Met een kasoppervlak van nog geen hectare is ons bedrijf redelijk klein. Dat is een bewuste keuze: ik ben teler, geen manager. Van vroeger uit verkochten we al veel rozen aan huis en deze particuliere verkoop hebben we de afgelopen jaren verder uitgebreid. Hier is voor ons de meeste marge op te behalen. En om een kleinschalig bedrijf als dit rendabel te houden, moeten we toch een optimale marge zien te realiseren.

In 2013 gaven we de huisverkoop een upgrade door het openen van een professionele bloemenwinkel. Hier werken alleen mensen met een bloemistenopleiding. Daarnaast hebben we een webshop en bezorgdienst in het leven geroepen en geïnvesteerd in een nieuwe bloemenautomaat bij ons bedrijf. Ook het sortiment is meer geënt op de particuliere verkoop. We zijn meer verschillende soorten gaan telen. Dit alles heeft effect: inmiddels verkopen we de helft van onze rozen aan huis. Hierdoor is ons bedrijf absoluut meer toekomstbestendig geworden.

Naast meer focus op de particuliere verkoop zijn we in twee afdelingen overgegaan naar snijhortensia’s. Deze afdelingen zijn meer dan veertig jaar oud, en het vergde te veel energie om hier nog rozen te telen. Daarbij is de hortensia een ‘trendy’ product en creëren we op deze manier een stukje risicospreiding.

Met de huidige bedrijfsopzet kunnen we vooruit. Ik heb er vertrouwen in dat we het rendement de komende jaren op peil kunnen houden. De energietransitie is nog wel een ‘ding’. In de directe omgeving liggen geen glastuinbouwbedrijven en ons bedrijf is te klein om bijvoorbeeld een biomassa-installatie rendabel te maken. Als we echt van het gas af moeten, is de overstap naar een koude teelt eigenlijk de enige optie.”

bron: Coalitie HOT

Publicatiedatum: