Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
24-28 januari, Frankfurt

Christmasworld: Retail BLVD creëert nieuwe verkoopimpulsen

Christmasworld, dat van 24 tot en met 28 januari 2020 plaatsvindt, richt zijn productaanbod op de succesfactor: de klantervaring op de verkooplocatie. Maar hoe kunnen retailers klanten bereiken voordat ze een aankoopbeslissing nemen? Hoe kan hun interesse gewekt worden? En welke verschillende soorten kopers zijn er? Samen met het Institut für Handelsforschung (IFH) in Keulen zal de Retail Boulevard (BLVD) 2020 zich richten op de 'customer journey', oftewel klantreis door in verschillende winkels de stappen naar de aankoopimpuls en goede klantrelaties toe te lichten.


Klanten hechten in de eerste plaats belang aan comfortabel winkelen, een goede service en de winkelbeleving in de winkels. De Retail BLVD laat zien hoe er met verschillende klantbehoeften kan worden omgegaan, zowel online als offline. Vorig jaar was het team van FloralDaily aanwezig om een fotoreportage te maken van de Retail BLVD en Floradecora. Klik hier voor de fotoreportage.

Klanten verwachten een breed productassortiment, een digitale aanwezigheid, een goede sfeer en een persoonlijke adviesdienst van de winkels. Dit wordt benadrukt door de huidige studie van IFH Köln, 'Structurele veranderingen in de retailsector: uit het perspectief van de klant', die in opdracht van Messe Frankfurt is uitgevoerd. Daarnaast identificeert de studie drie verschillende soorten shoppers, die overtuigd moeten worden dat ze dankzij de digitalisering meer gemak, service en een betere ervaring zullen krijgen. Hoe winkels deze succesfactoren kunnen invoeren, zal worden uitgelegd in het vernieuwde 'Retail BLVD', in Galleria 0 bij Christmasworld. IFH Köln heeft een groot aantal experts en dienstverleners in dienst genomen, die informatie geven over hoe we de verschillende behoeften van de klant het beste kunnen dienen, door middel van drie winkels die in een winkelstraat worden gebouwd: het 'Social Media Playground House', het 'Convenience House' en het 'Experience House'.

"Vorig jaar hebben we een aantrekkelijke productcombinatie van seizoensproducten en bloemdecoraties bij het verkooppunt van vijf verschillende soorten winkels opgezet. We zijn nu bezig met de ontwikkeling van de Retail BLVD wat betreft de verschillende fases binnen de 'customer journey'. In 2020 brengen we als eerste stap het klantbelang onder de aandacht en richten we ons op de behoeften van ervarings-, gemaks- en servicegerichte shoppers. In samenwerking met onze partner IFH Köln houden wij ons bezig met oplossingen voor de detailhandel die eenvoudig en snel kunnen worden ingevoerd", zegt Eva Olbrich, directeur van Christmasworld, Messe Frankfurt Exhibition GmbH.

In elke winkel nodigen experts van IFH Köln u uit tot interactie met korte presentaties, uitleg en live demonstraties, bijvoorbeeld over seizoensgebonden etalages die snel kunnen worden opgezet en aangepast. Daarnaast worden er drie keer per dag rondleidingen gegeven door de Retail BLVD.

Op de centrale marktplaats worden bezoekers uitgenodigd om ervaringen en kennis uit te wisselen en zijn er mogelijkheden om te netwerken. Opmerkingen kunnen op een bord worden geschreven en zullen in de korte presentaties aan de orde komen. Actieve uitwisselingen, vragen en feedback zullen uitdrukkelijk worden aangemoedigd. Ook worden er twee keer per dag korte presentaties gegeven over de verschillende soorten shoppers die IFH heeft geïdentificeerd.



De IFH-studie 2019 is gebaseerd op drie soorten shoppers
"Shoppers kunnen worden ingedeeld in drie verschillende soorten wat hun houding en behoeften betreft. In de BLVD Retail lichten we de klassieke klantreis toe, van de behoeften van de klant tot een goede klantenrelatie. Wij willen de professionele bezoekers graag nieuwe ideeën geven om met hun klanten te communiceren", vertelt Boris Hedde, directeur van IFH Köln. De ervaringsgerichte shopper koopt graag in echte winkels en waardeert de mogelijkheid om (nieuwe) producten te hanteren en uit te proberen. De gemakgerichte shopper daarentegen vindt het winkelen in dergelijke winkels vervelend en wil zo snel mogelijk het gewenste product vinden. De servicegerichte shopper verwacht een speciale klantenservice en adviesdienst, die hij vooral in speciaalzaken vindt.

"We brengen partners naar de beurs die hun expertise kunnen inzetten om overtuigende productcombinaties, klantenservice en adviesdiensten in winkels mogelijk te maken die elk type shopper aanspreken. We willen laten zien hoe winkelen in de toekomst kan functioneren en hoe digitale oplossingen kunnen worden geïntegreerd in de beleving", zo zegt Eva Olbrich, de directeur van Christmasworld.

Klantreis vol. 1: van het product naar de klant in drie winkels
In het 'Social Media Playground House' worden de digitale kanalen, Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat en YouTube, in korte gesprekken van tien minuten gepresenteerd. Deze kanalen worden door consumenten steeds vaker gebruikt als bron van informatie en inspiratie, waardoor de aanwezigheid van sociale media steeds belangrijker wordt voor retailers. Bezoekers leren welke kanalen ze kunnen gebruiken voor hun doelgroep en hoe dit er in de praktijk uit kan zien. Daarnaast zullen de gesprekken gaan over vragen als: wanneer is influencer marketing de moeite waard en hoe werkt een eventuele samenwerking? Schermen zullen mogelijke verhalen, berichten en invloedrijke activiteiten in beeld brengen. Een experimentele ruimte nodigt bezoekers uit om dingen uit te proberen.

In het 'Experience House' en het 'Convenience House' zal er aandacht zijn voor informatie, advies en service, maar vanuit verschillende perspectieven: in het 'Experience House' worden bezoekers ervan bewust gemaakt dat de klant in de toekomst een bijzondere winkelervaring verwacht en zich wil laten inspireren en verbazen. Multizintuiglijke marketing en aparte winkelinrichtingen en decoraties spelen hierbij bijvoorbeeld een belangrijke rol. Daarnaast laat het huis zien hoe digitale diensten de winkelbeleving in de winkel kunnen versterken en hoe belangrijk goed opgeleide medewerkers op de werkvloer zijn. Bezoekers krijgen hier praktische tips over.

In het 'Convenience House' moet de aankooptransactie snel, eenvoudig en gemakkelijk verlopen, dat is de inspirerende factor die belangrijk is voor dit soort consumenten. Hoe kan ik meer gemak bieden in combinatie met digitale diensten? Hoe maak ik het doen van aankopen gemakkelijker voor mijn klanten? Hoe kan ik helpen om Click & Collect en mobiele betaalapps te gebruiken om te voorkomen dat ze in de rij staan bij de kassa of om ze te helpen bij het scannen van hun smartphone voor meer gepersonaliseerde aanbiedingen? Hoe kan de digitale spraakbesturing Alexa in winkels worden gebruikt? Specialisten van IFH Köln zullen de bezoekers digitale oplossingen presenteren die ze zelf kunnen uitproberen.

Voor meer informatie:
Christmasworld
christmasworld.messefrankfurt.com

Publicatiedatum: