Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
gesprek met algemeen directeur Bonny Heeren

Cultilene viert veertigjarig bestaan

Cultilene bestaat 40 jaar. In die periode heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot méér dan alleen een substraatleverancier: anno 2019 wil Cultilene in de eerste plaats bijdragen aan het succes van de teler.

Om dit te realiseren, focust men op drie pijlers: watermanagement, lichttransmissie en data driven services. Dit gebeurt vanuit het fundament dat de afgelopen decennia werd gelegd. In gesprek met algemeen directeur Bonny Heeren – sinds 2009 aan het roer bij Cultilene – blikt het bedrijf terug én kijkt men vooruit.

De geschiedenis van Cultilene gaat terug tot 1979. Hoe begon het destijds?

“De oprichting van Cultilene had alles te maken met het feit dat het gebruik van het grondontsmettingsmiddel methylbromide vanaf eind jaren zeventig steeds meer onder druk kwam te staan. Meer en meer tuinders gingen daarom ‘uit de grond’ en maakten de overstap naar de substraatteelt. De Franse multinational Saint-Gobain, die tot op dat moment nog niet actief was in de tuinbouw, sprong hierop in met de oprichting van Cultilene. Dit bedrijf ging zich richten op de productie en levering van steenwolsubstraten. Nederland, hét tuinbouwland bij uitstek, werd de uitvalsbasis van het nieuwe bedrijf.”

Welke ontwikkelingen en verschuivingen manifesteerden zich in de loop der jaren?

“Er vonden onder meer de nodige verschuivingen plaats gericht op het optimaliseren van de industriële footprint. We gingen steeds dichter bij onze belangrijkste afzetmarkten – Nederland, Frankrijk, Polen en Canada – produceren. Hierdoor, en door te investeren in meerdere productielocaties, konden we ook onze service richting de klant verbeteren en ons risicoprofiel optimaliseren. Maar hoewel Cultilene in de loop der jaren steeds internationaler is gaan opereren en haar producten inmiddels in meer dan vijftig landen verkoopt, is Nederland voor ons nog steeds de basis als het gaat om kennis en ondersteuning.”

In 2010 vond een strategische koerswijziging plaats, waardoor Cultilene haar marktpositie verder wist te verstevigen. Kun je daar iets meer over vertellen?

“Tot 2010 was Cultilene vooral een steenwolleverancier, die één keer per jaar de gewenste hoeveelheden substraat uitleverde. We wilden echter een grotere rol spelen in het dagelijks leven van onze klanten. Dat gaven we concreet vorm door het opzetten van een applicatieteam, bestaande uit technisch specialisten die onze klanten wereldwijd kunnen voorzien van advies over het gebruik van onze producten. En in bepaalde klantsegmenten werd ons distributiekanaal aangepast, om zo beter in te spelen op de schaalvergroting in de belangrijkste markten. Ook introduceerde we het nieuwe Cultilene-logo en kregen daarmee een nieuwe identiteit. Tevens breidden we ons productengamma verder uit, om nog beter te kunnen inspelen op de klantbehoeften.”

Maar de nieuwe strategie bracht meer veranderingen met zich mee?

“Er ontstond ook het besef dat meerdere producten van Saint-Gobain mogelijk potentie boden voor de glastuinbouw. Daarop werd diffuus glas met een anti-reflectiecoating uit de solar-activiteiten van Saint-Gobain geschikt gemaakt voor inzet in de hightech glastuinbouw. Inmiddels is Cultilene uitgegroeid tot een volwaardige leverancier van hoogwaardig Albarino tuinbouwglas.”

We kunnen dus wel stellen dat Cultilene anno 2019 veel méér is dan alleen een leverancier van substraat?

“Absoluut. De bedrijfsstrategie is vandaag de dag gestoeld op drie pijlers; substraat, hoogwaardig tuinbouwglas en data driven services.
We vinden het vooral belangrijk om een bijdrage te leveren aan een duurzame voedselproductie. Om in 2050 de gehele wereldbevolking te kunnen voeden, moeten we de komende dertig jaar meer voedsel produceren dan in de afgelopen tienduizend jaar! Een flinke uitdaging, die vraagt om nieuwe investeringen in de glastuinbouw. De productiecapaciteit moet worden vergroot en de voedselproductie zal verder moeten verduurzamen.

De verbetering van de Water Use Efficiency staat voor ons centraal. Oftewel: hoeveel water gebruikt een teler voor de productie van een kilo groenten. Met onze substraatoplossingen kunnen we zowel het aantal kilo’s verhogen als de productkwaliteit verbeteren en de teler helpen om water te besparen. En ook onze hoge lichtdoorlatende glas, met of zonder diffuse eigenschappen, draagt – in vergelijking tot standaardglas – bij aan een duidelijk hogere productie.”

Lichttransmissie is een ander speerpunt richting de toekomst?

“Ja, we focussen ook op het verder ontwikkelen van onze reinigingsmiddelen en glasproducten, waarbij de nadruk ligt op het efficiënt gebruik van licht. Daarnaast hebben we de ambitie om een totaalleverancier te worden op het gebied van tuinbouwglas.”

Cultilene investeert ook volop in data driven services?

“Klopt; dit is de derde pijler onder onze hedendaagse strategie. Het aanbieden van de oogstvoorspellingsservice van het Canadese bedrijf Motorleaf past perfect binnen dit plaatje.
Daarnaast hebben we recent een sensor ontwikkeld, die inzicht geeft in de EC, het watergehalte en de temperatuur in de wortelzone van het substraat. Uniek is dat de sensor hoge EC-waarden kan registreren. Dit is bijvoorbeeld cruciaal voor tomatentelers die zich vooral richten op het marktsegment van ‘smaaktomaten’. Met een dergelijke innovatie spelen we in dus op de behoeften van de teler.”

Kan Cultilene dit allemaal alleen voor elkaar boksen?

“Zeker niet; strategische partnerships met andere bedrijven en onderzoeksinstellingen zijn cruciaal. Daarom werken we bijvoorbeeld intensief samen met partijen als de WUR, Delphy en de HAS Hogeschool. En met hightech startups als Motorleaf en Water Future. Samenwerken helpt ons om te innoveren en onze kennisrol te vergroten. Maar bovenal willen we luisteren naar onze klanten en een betrouwbare partner zijn.”

Betrouwbaarheid staat hoog in het vaandel voor Cultilene?

“Dat is waar we in de eerste plaats voor staan! Dit blijkt onder meer uit het feit dat onze steenwol al ruim twintig jaar afkomstig is uit dezelfde fabriek. Mede hierdoor hebben we maximale grip op de productkwaliteit. In onze fabriek in het Tsjechische Častolovice zijn inmiddels al ruim twee miljard Cultilene-blokken geproduceerd. Voor de beeldvorming: met een dergelijke hoeveelheid substraat kun je de gehele wereldbevolking een jaar lang voorzien van tomaten.

Daarnaast beschikt Cultilene over een vast team van medewerkers, dat garant staat voor een efficiënte en accurate levering. Verder zijn we consistent als het gaat om ons productengamma en zetten we in op langdurige relaties met onze klanten en leveranciers. Kortom: Cultilene opereert vanuit een solide basis. Dit vormt het fundament om verder te ontwikkelen en nog meer toegevoegde waarde voor de klant te realiseren. Daar ligt de focus voor de toekomst."

Voor meer informatie:
Saint-Gobain Cultilene
Ericssonstraat 2
5121 ML Rijen
T +31 (0)161 22 87 40
info@cultilene.nl 
www.cultilene.com 

Publicatiedatum: