Cargolite introduceert 'Quarters & Halves voor directe verkoop'

Nieuwe verpakkingsformaten voor efficiëntere directe verkoop

In de laatste jaren zijn er steeds meer Keniaanse telers op zoek gegaan naar directe verkoopmarkten om een vaste prijs te kunnen bewerkstelligen voor hun snijbloemen. Een ander voordeel van directe leveringen is de snellere verzendingsperiode, wat leidt tot versere bloemen en bespaart op kosten van herverpakking bij aankomst in Europa. Maar als de bloemen diverse keren voor aankomst worden verhandeld, gaat de kwaliteit omlaag. Om de directe verkoopmarkt efficiënter te maken, heeft Cargolite dozen in formaten gemaakt die de helft of zelfs een kwart van de oorspronkelijke grootte zijn: de zogenaamde Quarts & Halves. “Met dit nieuwe concept kunnen telers de exacte hoeveelheden bloemen verpakken die de klant wil en rechtstreeks naar de gewenste bestemming versturen,” zegt John Kowarsky, directeur van Cargolite.

Vorig jaar liet Cargolite deze formaten al zien tijdens de IFTF in Vijfhuizen om te zien hoe dit in de markt zou vallen. De feedback was positief en er was veel interesse. Daarom hebben ze besloten ermee door te gaan. Nu zijn ze klaar voor lancering tijdens de IFTF van 2019.

John Kowarsky en Amnon Zamir van Cargolite™ tijdens de IFTF 2018. Rechts de Quarts & Halves. 

Quarts & Halves voor directe verkoop – hoe werkt dat?
Het idee achter de Quarts & Halves is om een oplossingen te bieden waarmee de directe verkoopmarkt efficiënter bediend kan worden. Maar hoe werkt het precies?

Kowarsky: “Het teeltbedrijf kan gebruik maken van dezelfde plastic frames van het gewone Cargolite-verpakkingsconcept. Daarbij kunnen ze nu dus exacte hoeveelheden bloemen verpakken die door klanten direct bij het bedrijf worden besteld. Deze directe bestelling kan dan worden verpakt in een speciaal ontworpen Cargolite Quart- of Half-doos, op een Cargolite-pallet worden geladen en met ‘een druk op de knop’ worden verzonden naar de gewenste bestemming. Bij aankomst kunnen de plastic frames rond de Quarts & Halves-dozen eraf worden gehaald, zodat deze dozen op de normale manier naar de eindgebruiker kunnen worden verzonden.”

 

Betere behandeling
Het verpakkingsconcept van Cargolite biedt een ‘een druk op de knop’-systeem waarbij de bloemen bij het teeltbedrijf worden verpakt en op pallets worden geladen. “Hierdoor gaan de dozen niet meer door talloze handen en systemen voordat ze op de bestemming aankomen.” Het gevolg is dat de kwaliteit van het product in de doos beter is. “Ze worden niet meer acht keer verhandeld en arriveren daarom in topconditie.”

Cargolite-concept

In 2016 werd het verpakkingsconcept in de Keniaanse bloemenindustrie geïntroduceerd. “Het systeem zorgt voor orde en biedt het teeltbedrijf de nodige veiligheid en respect die hun bloemen verdienen. Met Cargolite kan het teeltbedrijf eenvoudig de markt bedienen met bloemen in goede conditie.”

De ontwikkeling van dit concept kwam voort uit logistieke problemen waar teeltbedrijven mee te maken hebben. “Het teeltbedrijf heeft veel geïnvesteerd in het telen van hun bloemen, maar de huidige logistieke keten kan kwaliteitsproblemen en schade in de bloemen veroorzaken.”

“Een aantal redenen hiervoor zijn: ruige omgang met de dozen, de vele malen dat de producten worden verhandeld, gebruik van verwarmde luchtpallets vanwege een gebrek aan niet-geventileerde pallets en het gebruik van dozen met een slechte kwaliteit en verschillende afmetingen, waardoor het ontzettend moeilijk wordt voor de vervoerders om de pallets efficiënt op te bouwen.”

Cargolite in Kenia
Teeltbedrijf Ros farm Oserian was een van de eerste gebruikers van het Cargolite-concept en verklaarde het een baanbrekende verbetering voor de sector. Ze zijn er nog altijd erg tevreden mee en in de afgelopen jaren zijn er meer telers geïnteresseerd geraakt in het product. Op dit moment werken meer dan 25 teeltbedrijven volledig met Cargolite of zijn ze nog in de testfase, die meestal zo’n 3-6 maanden in beslag neemt. Het product dat nu het meest verkocht wordt is de grote Cargolite-doos, die ontworpen is om rozen en andere bloemen van punt A naar punt B te brengen.

In augustus 2018 heeft Cargolite de loods van Acme overgenomen op het vliegveld JKIA. Het bedrijf beheert deze loods zelf. “Cargolite slaat daar de frames op en alle nodige onderdelen voor het verpakken in het Cargolite-systeem. De loods kan een teeltbedrijf eenvoudig voorzien van kleine hoeveelheden onderdelen. Het teeltbedrijf kan de volledige set met benodigde materialen in één keer ophalen vanaf het vliegveld.”

IFTF Vijfhuizen
Bent u nieuwsgierig naar de Quarts & Halves van Cargolite? Tijdens de IFTF Expo, die deze week plaatsvindt van 6-8 november, presenteert Cargolite het concept op hun nieuwe locatie (hal C, stand 3.19). Natuurlijk zijn ook hun reguliere producten daar te vinden. De IFTF wordt gehouden in de Expo Haarlemmermeer in Vijfhuizen, Nederland.

Voor meer informatie

Cargolite
John Kowarsky
Email: johnk@nalto2012.com
amnonz@nalto2012.com
kabakam@nalto2012.com 
www.cargo-lite.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven