Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ministeries I&W en EZK bezoeken Holland Rail Terminal

Op vrijdag 4 oktober waren Joost Hurkens en Natasia de Gama van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rik Zweers van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat te gast bij de initiatiefnemers van de Holland Rail Terminal in Greenport West-Holland. Ze werden onder meer geïnformeerd over de logistieke kansen in de regio en de modal shift naar rail in het bijzonder. 

Het bezoek startte in het World Horti Center in Naaldwijk. De gasten van de Ministeries waren onder de indruk van de vele innovatieve ontwikkelingen die de verssector in het WHC laat zien en het grote belang van de sector voor de Nederlandse export. 

In de stand van DailyFresh Logistics vertelden Nicole en Adrie Visbeen waarom het roll-on-roll-off principe voor versproducten zo belangrijk is; de factor tijd is cruciaal om de kwaliteit van groenten, fruit, planten en bloemen te kunnen garanderen. Jeroen Wiercx van ProRail presenteerde vervolgens de uitkomsten van een capaciteitsstudie op het spoor, uitgevoerd in opdracht van de Provincie Zuid-Holland.

Het bezoek werd vervolgd bij Royal Lemkes in Bleiswijk, op een steenworp afstand van de gewenste locatie voor de Holland Rail Terminal. Michiel van Veen (Royal Lemkes) vertelde over leerpunten uit eerder onderzoek en de eisen die verladers van versproducten stellen aan transport per trein. Holland Rail Terminal kan daaraan voldoen, op voorwaarde dat de spoorsector inziet dat versproducten prioriteit op het spoor vereisen. 

Maxime Klifman, die voor haar Master aan de TU Delft onderzoek doet bij FFWD Rail, gaf tenslotte inzicht in de indrukwekkende jaarlijkse CO2- en stikstofbesparingen die Holland Rail Terminal zal realiseren bij 6 treinen per dag: 90% als je het vervoer per trein (first en last mile met dieseltruck) vergelijkt met volledig vervoer per dieseltruck. 

Bron: Greenport West-Holland

 

Publicatiedatum: