Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Stefan Laridon, Hortibreed

Christine 20 jaar

Tholen - Christine is de meest bekende azalea collectie in het Hortinno assortiment. Dit seizoen viert Hortinno met Christine haar 20ste verjaardag, een heugelijk feit dat waar veredelaar op de aanstaande Trade Fair uitgebreid bij stil zal staan.

Het begon allemaal in 1984 toen Johan Vanderhaegen (tot op heden veredelaar van Hortinno) besloot op zoek te gaan naar betere azaleasoorten. Eerst deed hij dat nog een samenwerking met Clovis Matton. Tien jaar later kwamen de eerste positieve resultaten. De geboorte van Christine Matton was een feit. Het duurde nog vijf jaar, een periode van intensief testen en opschalen van de productie, voordat het product 20 jaar geleden, in 1999, op de markt werd gebracht.

Marketingaanpak
De collectie groeide uit tot de meest bekende azalea collectie. Volgens Stefan Laridon van Hortibreed heeft dat alles te maken met de marketingaanpak. “Deze azaleasoort was de eerste waarop een marketingaanpak en -ondersteuning werd toegepast en dit met grote internationale navolging, vooral in Duitsland destijds. Dit in combinatie met de unieke productkarakteristieken, namelijk het het donkergroen blinkend blad, de exclusieve uitstraling van de bloemen en de lange bloeiduur, maakten het product zeer herkenbaar en geliefd. Het is ook de eerste azalea die met een plantlabel verkocht werd.”

Groeien in een moeilijke markt
Hortinno staat voor Horticulture innovation en is het consument kwaliteitslabel van de firma Hortibreed. Hortinno veredelt azalea en rododendron. In de wondere zoektocht naar nieuwe rassen worden er jaarlijks maar liefst 50000 planten uitgezaaid en beoordeeld. Hiervan worden enkel de beste weerhouden. Het duurt minimum 8 tot 10 jaar om een nieuwe Hortinno cultivar te ontwikkelen en op de markt te brengen. “We zien dat binnen een moeilijke indoor azalea markt de afgelopen jaren, Hortinno goed standhoudt en zelfs afgelopen seizoen 3,4% groeit. Voor het seizoen 2019-2020 zijn onze planten zo goed als gereserveerd, dit is leuk! Hortinno Garden groeit sterk. We bieden samen met onze handelspartners de klant constante kwaliteit, voldoende vernieuwing en marketing ondersteuning, meer en meer op social media vlak. Deze mix in combinatie met prima service en een persoonlijke klantbenadering werkt altijd.”

Vintage uit de Hortinno Lime collectie.

16 soorten, 4 collecties
Ondertussen biedt Hortinno 16 verschillende azalea indoor soorten in verschillende kleuren aan vanaf eind oktober tot en met mei. De soorten zijn verdeeld in vier collecties, namelijk Christine, Classic, Spring en Lime. Per collectie worden jaarlijks trendy lifestyle thema’s ontwikkeld en in een communicatiepakket richting eindconsument verwerkt. De Lime collectie is de nieuwste toevoeging. “Uniek aan deze collectie is de groene tint in het bloembad, alsook de bloeitijd”, vertelt Stefan. “Lime bloeit minstens 10 weken en doet onze tagline ‘enjoy Xtra Flowering plants!’ alle eer aan. De plant blijft ook tot 3 weken in kaarsstadium, wat de handelaar dan weer meer shelf life tijd geeft. Door de groene tint integreert de lime collectie perfect met trendy groene huiskamerplanten. Lime Peach is een echte trendkleur in de modewereld in 2019-2020 en dit merken we in de vraag ook.”

Autentic uit de Christine collectie

Nieuwe soorten in de pijplijn
Hortinno belooft jaarlijks een noviteit op de markt te zetten. “Voor de komende 5 à 8 jaar zit onze pijplijn al mooi vol. We komen met nieuwe soorten die de eindconsument sterk zullen aanspreken omdat ze echt vernieuwend zijn in het azalealandschap. Misschien komen we met de eerste azalea voor binnen en buiten, wie weet?” lacht Stefan geheimzinnig. “Marktonderzoek toont aan dat de consument hiernaar echt op zoek is. Het is ook duurzamer.”

Ook in het outdoorsegment staat er nog van alles op stapel. “In 2021 komen we met een nieuwe pijler in ons assortiment. Momenteel produceren we in het Garden segment de rododendron XXL, de Red Devil met extra grote bloemen en de Evergreen Japonica’s, de bladhoudende en tijdens winter groenblijvende outdoor azalea's met extra bloemenpracht in de lente.”

Voor meer informatie:
Hortibreed
Stationsstraat 111
Lochristi 9080, België
T: +32 (0)9 353 53 53
E: info@hortinno.com
www.hortinno.com

Publicatiedatum: