Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
VR-bril doet langzaam intrede, ook op PMA

“Mensen naar de sector trekken met VR-bril is uiteindelijk ons voornaamste doel”

Tholen – Dat het de aandacht trekt, dat mag duidelijk zijn. Maar op de lange termijn moet een VR-bril meer dan alleen een mooi technisch foefje zijn. “Onze telers promoten is nu ons voornaamste doel, maar uiteindelijk willen we de bril ook inzetten om virtuele rondleidingen te geven bij scholing en om mensen naar de glastuinbouwsector te trekken. Dat laatste, dat is misschien wel het belangrijkst”, aldus Costin Beliciu van de Ontario Greenhouse Vegetable Growers (OGVG) tijdens PMA in Anaheim, Californië.


Foto: OGVG Facebook

Costin was medio oktober namens de OGVG met een stand op de beurs waar bezoekers een 360-tour in virtual reality konden doen. Stukken makkelijker natuurlijk dan ‘even’ in de auto stappen om een rondje door de kas te doen. Zeker in Noord-Amerika, waar de afstanden sowieso al groot zijn.


Een sneak preview die voorafgaand aan de beurs werd verspreid

Medewerking grote telers uit de regio
Na het op het hoofd zetten van de bril startte, zittend op een stoel die rond kon draaien zodat rondkijken ook mogelijk was, de tour. Een eerste trialversie, aldus Costin, want het kan nog interactiever en met meer beweging. Toch zit de kijker ook nu al snel middenin een kas, zelfs middenin een kar met paprika’s of ‘zittend’ naast een bakje met tomaten op een verpakkingsband.

Dat laatste, dat kan natuurlijk niet als mensen bij een teler in de kas op bezoek zijn. En toch is het de bedoeling dat kijkers na het zien van de video, waaraan diverse grote telers uit de regio meewerkten, dolenthousiast zijn geworden. Enthousiast over het telen van groenten in kassen waarover zij vervolgens, net zoals vroeger na een bezoekje aan de teler om de hoek, niet kunnen ophouden met vertellen.


Sarah Pau en Dani Sweet van de OGVG op de beurs in Anaheim

Personeel werven
Helemaal mooi is het natuurlijk als de kijkers besluiten dagelijks zelf in de kas te willen werken of mensen om zich heen zo enthousiast krijgen dat zíj dat wel willen. Dan kan het namelijk zomaar zijn dat de vrachtwagens vol kasgroenten, die aan het eind van de zes minuten durende video door het beeld rijden, straks ook door hen gevuld worden. De 220 aangesloten telers bij de OGVG, goed voor ruim zeshonderd hectare kas, zouden er dan de zo gewenste extra handjes bij krijgen.

VR-bril doet langzaam intrede in de sector
Voor de bezoekers op de beurs mocht het hun eerste keer zijn met een VR-bril op, inmiddels doen de brillen in de glastuinbouwsector langzaam hun intrede. In Duitsland doken de brillen bijvoorbeeld in 2017 al op tijdens het Deutscher Obst & Gemüse Kongress. Tijdens de Grüne Woche datzelfde jaar waarbij er vanuit Berlijn een virtuele blik in een Nederlandse kas kon worden geworpen, bij KeyGene in 2018 tijdens de opening van hun Crop Innovation Center en recent nog bij een middagje praten over Provine, het trostomatenras van Nunhems, waarbij telers op afstand, vanwege virusproblematiek, alsnog op zoek konden naar gezonde toppen. 

Voor meer informatie:
Ontario Greenhouse Vegetable Growers
www.ogvg.com
admin@ogvg.com