Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Schoneveld Breeding vecht voor een sterke keten

Zijn grootste zorg is dat mooie planten voor te lage prijzen worden aangeboden. Bij een tuincentrum heeft de consument al voor 2 of 3 euro een plant. Hoe kan de keten daar fatsoenlijk aan verdienen? Veredelaar en zaadproducent Peter van de Pol, eigenaar van Schoneveld Breeding, heeft daarom een missie. Als veredelaar wil hij meerwaarde brengen voor al zijn partners in de keten.

Onderstaande verhaal is gedeeld uit Telen & Trends, een uitgave van Svensson

Waar komt de gedrevenheid van ondernemer Peter van de Pol vandaan om de keten te versterken? Stel hem die vraag en hij begint met een vlammend betoog over zijn jeugd tussen de aardappelen en de vele gesprekken aan de keukentafel. Zijn opa en vader hadden een akkerbouwbedrijf onder de rook van Dordrecht waar onder andere aardappelen werden verbouwd. Hoewel pa hem geheel vrij liet, zal hij het best zonde hebben gevonden dat zoon Peter na omzwervingen uiteindelijk koos voor een baan bij Schoneveld. Hij nam het familiebedrijf in 2007 over van de toenmalige eigenaar Patty Schoneveld. Pootaardappelen gingen de grond in en dan maar hopen dat het resultaat uiteindelijk genoeg opleverde, vertelt Peter. Het was een ongewis bestaan. “Aan de keukentafel gingen de gesprekken over het weer en wat ze voor een kg zouden krijgen. Ik heb daar veel van meegekregen. Door mijn studie en daarna werken bij verschillende bedrijven kwam ik erachter dat mijn vader geen meerwaarde kon maken en dus vaak hetzelfde eenheid product leverde als vele andere boeren. Door mijn werkzaamheden binnen verschillende veredelingsbedrijven kwam het besef dat boeren - en in ons geval kwekers - ondersteund kunnen worden voor een betere marktpositie door meerwaarde te creëren middels veredeling én met ketenpartners in gesprek te gaan over unieke product-marktcombinaties. Om succesvol te zijn, moet je samen meerwaarde creëren voor alle schakels in de keten. Schil de aardappelen en maak er chips of frites van! Mijn ouders hebben altijd ingeklemd gezeten tussen markt- en ketenpartijen. De kwekers van potplanten en snijbloemen zitten veelal ook in dat krachtenveld.”

Movement
De keukentafel heeft plaatsgemaakt voor een langwerpige directietafel. Het grote verschil met vroeger is dat hij nu op de eerste verdieping van het waanzinnige complex, PlantXperience genaamd, uitkijkt over veredelings- en zaadproductie kassen. De tweehonderd mensen die er werken produceren jaarlijks zo’n 200 miljoen zaden voor de wereldmarkt. Het net geopende complex in Wilp bij Apeldoorn vormt een onderdeel van de missie van Schoneveld. Het is niet alleen meerwaarde creëren door veredeling, maar ook een beweging - movement - op gang zien te krijgen die de consument naar de potplant doet grijpen. Als potplantentelers zaken doen met Schoneveld krijg zij gelijk ook kennis en kunde erbij geleverd. Peter: “We leveren teeltondersteuning, want met een goed zaadje alleen ben je er nog niet. De jongeplantenkwekers en potplantentelers staan voor hun eigen product en productie. We willen niet op hun stoel zitten, maar faciliteren en stellen hen in verbinding met de markt door middel van unieke en nieuwe veredelings producten of verkoop concepten. Uiteindelijk levert de samen werking de kweker(s) meerwaarde op door een hoger rendement en een sterker, duurzamer en commerciëler product.”

Betere marktpositie
Voor Peter van de Pol blijft het daar niet bij. Hij wil als samenwerkende veredelaar naar de inkopers van bijvoorbeeld tuincentra of groot online platform gaan. Wat moet zijn bedrijf doen aan het eind van de keten? “In onze laboratoria en kassen ontwikkelen wij zaden voor de mooiste planten. Waarom zouden we niet met die kennis naar zo’n inkoper gaan en hem een bepaalde exclusiviteit garanderen voor bijvoorbeeld 2 jaar als hij die plant tegen een goede prijs in het schap zet? Ik zorg samen met de (jonge)plantenkwekers dat hele goede potplanten uiteindelijk in het schap worden geleverd die ook nog eens uniek is voor de betreffende retailer. Het plantenschap levert zo een mooi rendement op.” Van de Pol noemt deze aanpak de pullbeweging. Het trekt als het ware de consument naar ‘zijn’ planten. Het allerliefst heeft hij geen kopers voor een bloeiende potplant maar ambassadeurs. Als ‘fan’ heb je namelijk veel meer over voor het betreffende product. Om die reden doet de PlantXperience ook gelijk dienst als inspiratiecentrum voor telers, eigenaren van tuincentra, maar ook voor consumenten. Voor Peter van de Pol is dat ook meerwaarde creëren. Zijn zaden mogen geen commodity worden, zoals hij dat heeft gezien met de aardappelen van zijn vader. “Die teelde voor de anonieme massa, dat wil ik onder geen beding. Onze zaden worden niet over de schutting de markt ingegooid om op die manier omzet te draaien. Door marktvraag te sturen wil ik overproductie voorkomen, en op lange termijn betere verdienste voor al onze ketenpartners.”

Keukentafel
Schoneveld creëert dus geen overschot, maar als bedrijf is het lastig het versterken van de keten alleen te bereiken. Peter realiseert zich dat maar al te goed. De ‘keukentafel’ doet wonderen. Als man van de dialoog praat hij met andere veredelaars en andere schakels uit de keten om zijn beweging vorm te geven. De uitgangspunten van het familiebedrijf gebruikt hij daarbij, maar hij ziet ‘familie’ ruimer. Het wordt family entrepeneurship door hem genoemd, omdat de zakelijke relaties veelal een persoonlijke, soms familiaire insteek hebben. “Er is besef bij andere veredelaars dat ook door slim samen te werken resultaten kunnen worden geboekt. Je kunt niet meer volstaan met alleen het leveren van zaden. We zullen tot op die vensterbank moeten samenwerken om een structureel beter rendement voor alle ketenpartners te verkrijgen. We mogen daarom niet inwisselbaar zijn. PlantXperience gaan we dus ook als movement inzetten om daarbij zoveel mogelijk mensen ‘positief gek’ te maken van bloeiende planten.”

bron: telen&trends, Svensson

Publicatiedatum: