Californië: Import geeft onverwachte boost aan binnenlandse productie

Wanneer de productie op grote schaal verhuist naar andere landen zou je denken dat dat het einde is van de binnenlandse productie. De cijfers laten echter iets anders zien. CalFlowers, de California Association of Flower Growers & Shippers, heeft cijfers gepubliceerd die aantonen dat de productie van snijbloemen in Californië met 22 procent is gestegen in de periode van 1993 tot 2015, toen de import uit Zuid-Amerika de productie van de top-15 staten oversteeg.

Voor de eerste keer op Proflora, een stand met de Amerikaanse organisaties die als doel hebben om de Amerikaanse consument meer bloemen te laten kopen. Deze organisaties zijn: AFIFAFECalFlowersPMASAF en WF&SFA.

0,7 correlatie
De groothandelswaarde van de import nam met 168 procent toe tussen 1993 en 2015. “Dat is een drastische uitbreiding, die vanuit het perspectief van de binnenlandse snijbloemteler een ongebalanceerde uitbreiding laat zien tussen import en binnenlandse productie. Ook al is de groei van de binnenlandse groothandelsmarkt met 22 procent niet zo drastisch als de groei van de groothandelswaarde van de geïmporteerde bloemen in dezelfde periode, toch is er een correlatie tussen import en binnenlandse productie van 0,7,” zegt Michael T. LoBue van CalFlowers.

Jaarronde verkoopkansen
Ook al gaan er geluiden op dat de snel toenemende import de Californische productie van snijbloemen heeft verstoord, toch is het niet allemaal negatief. Er is namelijk een onverwachte positieve kant. “De cijfers laten zien dat er een trend is dat Amerikaanse consumenten interesse hebben in bloemenproducten die eerder niet beschikbaar waren of te duur voor hen waren. Dankzij de grotere volumes en het feit dat deze bloemen geteeld kunnen worden in klimaten die rond de evenaar liggen, zijn geïmporteerde bloemen nu het hele jaar door verkrijgbaar. De aanwezigheid van geïmporteerde bloemen, in grote volumes en het hele jaar door verkrijgbaar heeft mogelijkheden gecreëerd voor consumenten die binnenlandse producenten tot nu toe niet konden bieden. Dit leidt tot verkoopkansen voor de hele bloemensector.”

Drie tijdperken
CalFlowers verdeelt de geschiedenis van de Californische bloemensector in drie tijdperken. Het vroege tijdperk, van 1870 tot 1941 markeerde het begin van de sector, met proefondervindelijke ervaringen en groei en veel samenwerking tussen de Californische bloementelers. Dit resulteerde in de oprichting van verschillende organisaties en bloemenmarkten.

Het middelste tijdperk, van 1942 tot 1993, begon met de Tweede Wereldoorlog, die Californië veranderde van een landelijke gemeenschap naar een stedelijke gemeenschap, gebaseerd op industrie en technologie. In de jaren zestig verhuisden een aantal telers naar Carpinteria in het district Santa Barbara en San Diego om te ontsnappen aan de effecten van de urbanisatie. Aan het eind van dit tijdperk komt zo’n 80 procent van de binnenlandse bloemenproductie uit Californië.

Het huidige tijdperk begint in 1994 en gaat door tot nu. Het wordt gekenmerkt door een toename van geïmporteerde bloemen sinds de Andean Trade Preference Act in 1991 werd getekend en de grenzen openstelde voor import vanuit Zuid-Amerika. Een andere belangrijke mijlpaal was de introductie van het internet in 1993, die de manier van promoten en het kopen en verkopen van bloemen aan de Amerikaanse markt heel snel veranderde.

De markt uitnodigen voor starters in bloemen
“Het is ook interessant om te zien hoe aantrekkelijk het huidige tijdperk is voor starters in bloemen in Californië. Van de 215 Californische leden van CalFlowers zijn er 57 in dit tijdperk gestart. Van de 139 leden die telers zijn in de staat is 51% hun bedrijf in dit tijdperk gestart. Dit betekent dat de hoge importaantallen de Amerikaanse bloemenmarkt een nieuwe impuls hebben gegeven,” concludeert Michael T. LoBue.

Het team van de Amerikaanse organisaties (SAF, PMA, AFIF, WFFSA, CalFlowers) Asocolflores en Expoflores houden hun Flower Summit-bijeenkomst, die ze twee keer per jaar organiseren tijdens de Proflora. Hier bespreken ze kansen en opties om de Amerikaanse bloemenconsumptie te vergroten.

De bloemenconsumptie op de Amerikaanse markt vergroten
De samenwerking die de nieuwe Californische bloemensector sierde in het vroege tijdperk is nu terug te zien op een meer internationale manier. Sinds 2014 komen alle Amerikaanse organisaties twee keer per jaar bij elkaar voor de Flower Summit, waar ze bespreken hoe ze kunnen samenwerking ten behoeve van de hele bloemensector, inclusief kansen om de bloemenconsumptie op de Amerikaanse markt te vergroten.

Voor meer informatie:
CalFlowers

Michael T. LoBue 
E-mail: lobue@cafgs.org
www.cafgs.org 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven