samenwerking Floriade en Dutch Design Foundation

Op Floriade Almere verrijst Groene Stad van de Toekomst

Op dinsdag 22 oktober hebben Floriade Almere 2022 B.V. en de Dutch Design Foundation een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Gezamenlijk gaan zij op de Floriade de 'Dutch Innovation Xperience' realiseren.

De Dutch Innovation Xperience is een centraal gelegen attractie die bestaat uit twee gebouwen waarin innovaties over de toekomst van groen, voeding, energie en gezondheid in de stad op een spraakmakende manier worden getoond. Om het leven in de Groene Stad van de Toekomst ook daadwerkelijk vorm te geven, zijn er ook een zestal Xperience Appartments. Deze Xperience Appartments worden ingericht door designers onder regie van de Dutch Design Foundation en zorgen zo voor de beleving en visualisatie van de verschillende thema’s van de Expo. Twee andere belangrijke thema’s, water en circulariteit, zijn toegevoegd in deze presentatie. Voorafgaand in 2020, 2021 en ook in 2022 zijn er Floriade Dialogues, (internationale) congressen, netwerkbijeenkomsten en debatten over de zes thema’s. Ondersteund door de verschillende online platformen, social media kanalen en de eigen evenementen op en rond de Dutch Design Week en het terrein van de Floriade Expo 2022 zelf.


Peter Verdaasdonk (directeur Floriade) en Edwin Schenk (directeur DDW)

De Floriade-organisatie staat tijdens de Dutch Design Week (DDW) op het Ketelhuisplein onder het Bio Based Camp. Niet alleen de Floriade-organisatie staat op deze mooie locatie. Ook ‘The Growing Pavilion’ maakt deel uit van de programmering op dit plein. Het Bio Based Camp en The Growing Pavilion zijn volledig  gemaakt van natuurlijke materialen. Circulariteit is een belangrijk onderwerp voor Floriade Expo 2022. Om die reden worden beide paviljoens opnieuw ingezet voor de Floriade in Almere.

Dutch Design Foundation
Twee podia bundelen hun krachten met de ondertekening van deze samenwerkingsovereenkomst. Volgens Edwin Schenk, Director Business Development van de DDW een perfecte match:  “DDW concentreert zich op het ontwerp van de toekomst en de toekomst van ontwerp. We zien het als onze opgave te laten zien hoe ontwerpers wereldwijd vormgeven aan een positieve toekomst en om de positie en betekenis van Nederlandse ontwerpers daarbij te versterken. De mogelijkheid die ontwerpers krijgen door deze samenwerking sluit naadloos aan op onze missie. Daarnaast is het fantastisch om de beide podia te gebruiken om de ontwerpkracht in te zetten om duurzame oplossingen aan de bezoekers te tonen. Dit zowel tijdens beider events als ook online.”

Ook Peter Verdaasdonk, directeur Floriade Expo 2022 is verheugd dat Floriade Expo 2022 en de Dutch Design Foundation de handen ineen slaan. “Zowel de Dutch Design Week als de Expo zijn gericht op de toekomst, zodat het niet meer dan een logische stap is, dat wij onze krachten bundelen. Als organisator van deze 7e editie van de wereldtuinbouwtentoonstelling in Nederland bouwen wij mee aan de Groene Stad van de Toekomst. Wij gaan ervan uit met onze aanwezigheid met een Floriade LivingLab tijdens de Dutch Design Week veel enthousiaste (jonge) ontwerpers te mogen ontmoeten, die samen met ons mee willen bouwen. Er loopt zoveel talent rond, dat het niet anders kan dan dat er inspirerende ideeën ontspruiten.”

Co-create
Er zijn twee challenges die wij in het Floriade LivingLab lanceren als onderdeel van de samenwerking. Studenten worden uitgedaagd een challenge aan te gaan rondom de thema’s van de wereldtuinbouwtentoonstelling. De Expo-organisatie is op zoek naar enthousiaste ideeën en innovatieve ontwerpen voor de Nederlandse inzending op het Floriadeterrein, de ‘Dutch Innovation Xperience’.

Daarnaast lanceren we voor designstudenten een ‘Beaver Challenge’. Er is nu al een bever die bouwt aan zijn Groene Stad op het Floriadeterrein. Design studenten wordt gevraagd een pakkend ontwerp voor de bever te maken, die onze mascotte wordt tijdens de Floriade. De bever houdt net als de bouwers van de Groene Stad van de Toekomst van bomen en groen en woont in zijn beverburcht op het Green Island op het Floriadeterrein. Een relevante keuze, om de bever als (gewenst) icoon voor het Floriade Expo 2022 te omarmen. Bij het ontwerp van de bever is het belangrijk rekening te houden met zowel offline als online inzetbaarheid.

Urban Greeners
Vanaf het begin zijn start-ups, de Urban Greeners, betrokken bij de Expo. Naast dat studenten worden uitgedaagd mee te denken met de Expo-organisatie, maakt de organisatie ook een andere vorm van samenwerking concreet tijdens deze Dutch Design Week, namelijk die met Urban Greeners. Dit zijn jonge ondernemers (start-ups) die buiten de gebaande paden durven te gaan, autonoom, vrij en creatief zijn en die bovenal samen willen bouwen aan groenere wereldsteden. Ze bouwen, brouwen, creëren en experimenteren op het Green Island, gelegen aan de rand van het Floriadeterrein.

Op de Floriade Expo 2022 presentatie op het Ketelhuisplein kunnen bezoekers onder andere kennis maken met deze start-ups,zoals: Grünten, (ontbijtproduct met groenten), Straw by straw, (rietjes van riet) en met Plant based cheese. Zie het complete overzicht de website van Urban Greeners. Ben je ook een jonge ondernemer en wil jij graag deel uit maken van deze bijzonder groep ondernemers? Dan ben je welkom om met de organisatie in gesprek te gaan. Neem contact op met Urban Greeners via boj@urbangreeners.com

bron: Floriade


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven