Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Conclusie 3e Sierteelt Marketing Event:

“Millennials kopen steeds vaker bloemen en planten”

Millennials en Generatie Z stonden centraal tijdens het derde Sierteelt Marketing Event (SME) dat woensdag 25 september jl. werd gehouden door NIMA-community Foodchain & Agrimarketing (FAM). Wat kenmerkt deze generaties en welke kansen biedt dit voor  marketeers?

Ruim 130 sierteeltmarketeers uit een groot deel van de keten verdiepten zich in de twee jongste generaties op Boerderij ‘Het Lansingerland’. Doel van de Sierteelt Marketing Events is om de marketing binnen de sierteelt naar een hoger plan te tillen, een belang waar de hele sector baat bij heeft.

Voorzitter Cock van Bommel opende het event waaraan ruim 130 sierteeltmarketeers deelnamen: Jongeren kopen steeds vaker bloemen en planten en zijn dus een belangrijke en interessante doelgroep voor sierteeltmarketeers. Uit de cijfers van de ConsumentenTracker blijkt dat er steeds meer bloemen en planten worden gekocht door de jongere generaties in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Engeland.

Josephine Klapwijk, Intelligence Manager Royal FloraHolland gaf hierover cijfermatige inzichten. Wereldwijd zijn er twee miljard Millennials en de generatie die daar achteraan komt, generatie Z (Gen Z), is in 2020 zelfs al groter dan deze eerste groep. Daarom stelde het Sierteelt Marketing Event de vraag wat deze generaties kenmerkt en welke kansen deze generaties bieden voor de sierteeltsector.

Dennis van der Lubbe, Managing Director-CEO van Bloemenbureau Holland, was de  eerste spreker en nam de marketeers mee in de wereld van de ruimdenkende en competitieve millennials. ‘Tech lovers’, geboren tussen 1980 en 2000, de eerste generatie die grotendeels opgegroeid is met internet. En de generatie die zich steeds meer zorgen maakt over de toekomst. Millennials, die we steeds beter in beeld hebben en weten te bereiken door middel van campagnes op social media.

Generatie Z
Gen Z echter, is een heel ander verhaal. Deze generatie, vaak ten onrechte op dezelfde manier benaderd als de millennials, denkt, voelt en ziet anders dan millennials. Volgens Lecyca Curiël, Gen Z Keynote speaker bij Whetston en zelf generatiegenoot van Gen Z, zijn niet de Millennials, maar Gen Z de échte digital natives. Zij zijn geboren in een tijdperk waar internet er altijd al is geweest. Ook zijn zij zich heel erg bewust van hun digitale kwetsbaarheid, van de mogelijke gevaren van internet, van de mogelijkheden van algoritmes.

De jongste generatie is ondernemend en maakt al veel eerder bewustere keuzes in het leven. Het is een activistische generatie die in actie komt tegen de continue negatieve nieuwsstroom die zij op zich af zien komen. Gen Z is ‘woke’. Om hen te bereiken moet je als bedrijf ook zelf laten zien hoe je impact maakt, transparant zijn over je manier van produceren, van handelen. Ethisch handelen is belangrijk voor deze groep die in 2020 groter is dan de millennials.

Aan Axel Persoon van Plantsome en Jan Huisman van Masterflorist om toe te lichten hoe we nu als sector bezig zijn, op welke generaties zij zich richten en hoe ze dat doen. Door millennials te helpen de perfecte plant te vinden, deze vervolgens thuis te bezorgen en een automatische watergeefmelding via de verzorgingsapp neemt Plantsome de Millennial een aantal ‘ongemakken’ uit handen.

Jan Huisman, co-founder van Masterflorist heeft inmiddels een groot netwerk opgebouwd van internationale bloemisten, waarbij het verhaal achter de producten naar de bloemist centraal staat en verteld wordt, evenals authenticiteit en samenwerken in de keten. Het internationale netwerk telt inmiddels al ruim 50.000 actieve leden.

Save the Date
Organisatoren Cock van Bommel, Caroline Nederpelt en Ronald van Schie kijken terug op een geslaagd event, waar de gehele sierteeltsector was vertegenwoordigd. Het event is net als de vorige editie mede mogelijk gemaakt dankzij sponsoring vanuit Bloemenbureau Holland. Er blijven ook nu nog veel onderwerpen over om te bespreken. Daarom organiseert NIMA FAM ook in 2020 twee keer een Sierteelt Marketing Event op woensdag 25 maart en 23 september 2020.

 

Publicatiedatum: