Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tuinpromotie in kas op World Food Festival in hartje Rotterdam

"Nee, een tomaat wordt niet gemaakt in de supermarkt"

Met als doel het eerlijke en complete verhaal van de glastuinbouw te vertellen, neemt Glastuinbouw Nederland in het weekend van 11, 12 en 13 oktober deel aan het World Food Festival op en rond de Binnenrotte in Rotterdam. Samen met de gemeente Westland (en met steun van Greenport West-Holland) wordt een kas gerealiseerd, waar de inwoners van de stad het bijzondere karakter van de glastuinbouw kunnen beleven.


 
‘Nee, een tomaat wordt niet gemaakt in de supermarkt. Een tomaat is – net als bijvoorbeeld een komkommer, paprika, aubergine of courgette – een vrucht. Vruchtgroenten groeien aan planten die meters hoog kunnen worden. Het zijn kanjers van gewassen.’ Met die tekst wordt de kas gepromoot op de website van het World Food Festival.

Het uitgangspunt voor het evenement, dat twee jaar geleden voor het eerst werd georganiseerd en vanaf 2019 een jaarlijkse frequentie krijgt, is de complete voedselketen. Die keten is in een straal van 30 kilometer rond Rotterdam aanwezig: van zaaien en oogsten tot voedselbewerking, logistiek, consumptie en afvalverwerking. ‘Ga mee op excursie, zie hoe ons eten wordt geproduceerd, ervaar hoe producten worden verwerkt én proef! Beleef de wonderlijke wereld van ons eten’, zo luidt de wervende boodschap.

Leren en ervaren
Glastuinbouw Nederland en gemeente Westland zien het mede als hun taak om het duurzame verhaal van de sector uit te dragen richting consument. De beoogde hoofddoelgroep is de jongere inwoner van Rotterdam; basisschoolleerlingen en hun ouders. Met name kinderen in de grote steden weten nauwelijks waar hun (verse) voedsel vandaan komt. Die kennis kunnen zij opdoen tijdens het driedaagse World Food Festival.

Vrijdag 11 oktober staat in het teken van ‘voedselindustrie ontmoet onderwijs’. Verschillende scholen bezoeken bedrijven in de regio’s Westland en Hoeksche Waard om daar te leren en ervaren waar het voedsel vandaan komt. Op zaterdag 12 oktober zijn er voor het grote publiek excursies naar genoemde regio’s. Zondag 13 oktober, de festivaldag, speelt zich af op en rond de Binnenrotte, bij de Markthal in Rotterdam. Op die locatie komt ook de kas van de glastuinbouw te staan. Daar komen de hoofdthema’s van Glastuinbouw Nederland en gemeente Westland terug in de verschillende presentaties: plantgezondheid, energie, water, arbeid, maar uiteraard ook innovatie, gezondheid en geluk.

Participanten glastuinbouw
De samenwerking tussen Glastuinbouw Nederland en de gemeente Westland heeft geleid tot een groot aantal participanten uit de sector. Op de website van het World Food Festival is te zien welke bedrijven deelnemen aan de festivaldag op zondag en daar een bijdrage leveren aan het verhaal van de glastuinbouw dat wordt verteld in de kas. Andere bedrijven ontvangen op vrijdag en zaterdag groepen basisschoolleerlingen en andere belangstellenden voor een excursie op hun bedrijf.

Een publiekstrekker op zondag wordt ook de lunchtafel. Tijdens dit programmaonderdeel wordt er gekookt met de mooiste producten uit de regio, waarbij het streven is geen afval te creëren.


Telers die op vrijdag 11 of zondag 13 oktober willen assisteren om het verhaal van de glastuinbouw uit te dragen, kunnen zich melden bij Jakoline van Straalen van Glastuinbouw Nederland

Publicatiedatum: