Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Freight Line Europe & CSI-Fresh

EORI-nummer, Portbase en houten pallets en kratjes; bent u voorbereid voor Brexit?

Tholen –  Freight Line Europe (FLE) organiseerde woensdag 25 september in samenwerking met CSI Fresh een Brexit bijeenkomst in theater Het Plein . “We moeten er vanuit gaan dat het VK op een zeker moment uit de EU vertrekt en zijn daarom erg blij met de grote opkomst hier in Ridderkerk vandaag,” vertelt John de Boom van FLE. “Ons doel is namelijk om iedereen bewust te maken dat goede en tijdige voorbereiding op een Brexit niet alleen noodzakelijk is maar ook kansen biedt. Drie van de vijf presentaties vandaag betreffen partijen die nu geen onderdeel vormen van onze keten, maar waar we na de Brexit mede afhankelijk van kunnen worden. Deze extra stappen in het proces maken het automatiseren van uitwisseling van gegevens alsmede de correctheid ervan nodig om snelheid in de processen te genereren en stagnaties te voorkomen. Samenwerking tussen alle betrokkenen is dus van groot belang.“

Klik hier voor de fotoreportage


John de Boom, Chris-Hans van der Hout en Viktor Vijverberg van FLE

CSI-Fresh
Straks is het voor het eerst sinds 1993 dat ook de ferry’s naar de UK weer te maken gaan krijgen met douaneformaliteiten.  Ronald Hoekstra van CSI-Fresh geeft samen met zijn Britse collega Andy Tomlinson van RBF Cargo Care het publiek stof tot nadenken. “Aangezien 45% van het Nederlandse bedrijfsleven op dit moment nog niet blijkt voorbereid,” houdt Ronald het publiek voor. “Wat heeft u inmiddels gedaan om ook na een Brexit te kunnen blijven exporteren naar het VK?  Wat zijn de gevolgen van een Brexit zonder deal?  Heeft u vragen, stel die dan alstublieft. Wij helpen u graag verder.”  De conclusie van zijn betoog is dan ook : “Bereid u voldoende voor, zolang het nog kan!”

KCB
Hayo Andreae van het KCB ziet de bijeenkomst als een wake-up-call voor het Nederlandse bedrijfsleven. “Er zullen straks fytosanitaire- en kwaliteitscontroles plaatsvinden op plantaardige producten die naar het VK gaan.” Vooral op sommige soorten planten is straks een plantenpaspoort of een citesverklaring verplicht, maar voor mandarijnen of sinaasappelen met het blad er nog aan geldt dat straks ook. En wat dacht je van de houten pallets die gebruikt worden? Die moeten straks voldoen aan de ISPM-15 voorwaarden en voorzien zijn van een keurmerk. Die pallets zijn momenteel overigens schaars op de markt. “

Hayo Andreae (KCB) en Johan Hagoort (CSI-Fresh)

Portbase
Ondertussen zet de haven zich ook schrap voor de Brexit. Met de digitale infrastructuur van Portbase moet straks congesties in de haven voorkomen worden. “Het is voor bedrijven belangrijk dat ze zich bekendmaken bij de douane als ze dat nog niet zijn,” vertelt Diederik van Daal. “Daarna is het belangrijk dat er goed wordt afgesproken met elkaar in de keten wie de uit- of invoeraangifte van de lading gaat doen bij de douane. Is dat de expediteur, de vervoerder of de exporteur? Om files bij de terminal te voorkomen moet straks via Portbase de lading elektronisch worden voorgemeld. Ook hiervoor moet worden afgesproken wie, welke partij in de keten dit gaan doen. De vervoerder moet voor vertrek kunnen checken of alle gegevens bekend zijn bij de haven.“

Andy Tomlinson (RBF), Mark Verhoef (FLE) en Diederik van Daal (Portbase)

Stena-line
Nell Eichhorn van Stena Line benadrukt ook nog maar eens hoe belangrijk al die voorbereidingen zijn als het tot een Brexit komt. “ In goede samenwerking met diverse partijen, onder andere Port-Base, zal Stena Line degene zijn die bij aanvang of na uitvoering van de verscheping de begeleide of onbegeleide vrachteenheid met lading op de terminal zal toelaten of moeten weigeren. Zorg dus dat de MED-, ENS- en MID-melding tijdig, in combinatie met de boekingsreferentie van Stena Line op orde zijn.”

Na afloop van de presentaties was er nog tijd om te borrelen en richting Brexit-day (31-10), na te praten over de volgende cruciale datum, 19 oktober, die niet ver weg meer is.

Klik hier voor de fotoreportage

Voor meer informatie
Freight Line Europe B.V.
Bart Bouwman / Viktor Vijverberg
Tel: +31 (0)174 225 450
brexit@fle-nl.com
www.fle-nl.com

CSI-Fresh B.V.
Johan Hagoort / Ronald Hoekstra
Tel: +31 (0)180 641 111
info@csi-fresh.com