Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Anthony Tesselaar:

“Het moet zo’n goede plant zijn dat ik hem aan mijn moeder kan verkopen”

“Ik denk dat er tegenwoordig veel te veel nadruk ligt op het introduceren van nieuwe variëteiten en niet zozeer op planten die gedurende 20 jaar op de markt verkocht kunnen worden." Dat meent Anthony Tesselaar van Anthony Tesselaar Plants, een Australisch tuinbouwbedrijf. Hij zoekt al 25 jaar naar duurzame planten en deze benadering lijkt te werken. Het begon allemaal met het uitproberen en promoten van een bodembedekkende roos in Australië en later ook in andere landen. Samen met zijn team identificeert hij nieuwe variëteiten, probeert hij ze uit en zet hij ze in de markt. Ze hebben arealen in 15 verschillende klimaatzones over de gehele wereld waar ze de variëteiten uitproberen en ongeveer 20 verschillende soorten, waaronder veel bekroonde variëteiten.

Tijdens Plantarium hadden we de kans om Anthony te spreken over het bedrijf en de kansen voor de sector.


Anthony en Sheryl Tesselaar tijdens Plantarium 2019

Het begon met een bodembedekkende roos - "De grootste promotie van één enkele plant in de geschiedenis."
Het begon allemaal met een bodembedekkende roos, legt Anthony Tesselaar uit. "Bij het 40-jarig jubileum van mijn ouders, ruim 30 jaar geleden, had mijn oom, die de grootste distributeur van rozen van Canada was, een nieuwe roos, en ze wilden die promoten. Ik was voorzitter van de Australian Nursery Association, dus het trok mijn aandacht. Ik kwam met wat minder gebruikelijke ideeën en daarom vroegen ze me om de roos op de markt te brengen. Ik begon een samenwerking met veel telers en de pers, stelde de telers tonnen vragen en probeerde het ras in verschillende klimaten in het land uit. Toen brachten we het in 1992 op de markt onder de naam 'Bloementapijtroos'.”

Het was misschien wel het slechtste moment om een nieuw ras op de markt te brengen, omdat het land zich in een zware recessie, bijna een depressie, bevond, legt Tesselaar uit. Toch nam hij het risico en dat bleek een goede beslissing te zijn. "Het was de duurste roos op de markt, maar we verkochten 50 keer meer dan welke andere roos dan ook in die tijd. De kern is volgens Tesselaar de focus op de eindconsument, die er plezier aan beleeft en succes heeft met de plant. "Ik zeg altijd: 'Het moet zo'n goede plant zijn dat ik hem aan mijn moeder kan verkopen'. Niemand durft een plant van slechte kwaliteit aan zijn of haar moeder te verkopen," zegt hij.

Na het succes in Australië besloot hij de plant ook in het buitenland te testen en te introduceren; in Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en de VS. Ook in deze landen is het een succes geworden. "Het was de grootste promotie van één enkele plant in de geschiedenis in elk van deze landen. En het succes is bekroond met verschillende prijzen. "Hij ontving meer dan 25 Gold en International Rose Awards en het is nog steeds een van onze best verkochte rozenreeksen," zegt hij trots.

Uitbreiding van het assortiment
Na de succesvolle introductie van de Bloementapijtrozen besloot Tesselaar zijn werk voort te zetten en geleidelijk aan het assortiment uit te breiden met verschillende planten. Op dit moment bestaat het assortiment uit een 20-tal lijnen en de uitbreidingen daarvan, die alle uitgebreid zijn getest voordat ze op de markt kwamen. "We hebben een sterk, maar beperkt internationaal telersnetwerk. We willen niet alleen maar rassen weggooien."

Twee Cordylines; Red Star vs. Tesselaar's Burgundy Spire. Anthony: "Deze langere termijntests tonen echt de werkelijke prestaties van een plant aan." 

Fundamentele tekortkomingen in de industrie - focus op nieuw en prijs
Hij is bijna zijn hele leven in de sector actief geweest. Hij is geboren in Australië, afkomstig van Nederlandse tuinbouwers en heeft uitgebreide kennis van de commerciële tuinbouw binnen het familiebedrijf. Hij heeft de sector zich zien ontwikkelen en een fundamentele tekortkoming opgemerkt: de focus op nieuw en prijs. "Gemiddeld zijn ongeveer 80 procent van de vrouwen wereldwijd degenen die planten kopen. De industrie wordt echter vooral geleid door mannen en de meeste denken dat vrouwen op zoek zijn naar iets nieuws en goedkoops. Maar is dit waar? In de designindustrie bijvoorbeeld kopen vrouwen op waarde. Waarom verkoopt de sierteeltindustrie dan op prijs?"

Volgens Tesselaar betekent dit dat er nog veel te winnen valt. "De meerderheid van de vrouwen koopt producten die ze vertrouwen en waarvan ze weten dat ze het goed doen. Ik vind dat de 'plantenwereld' soms te veel naar nieuw uitziet en niet naar een goede plant is die jaar in jaar uit goed presteert."

Voor meer informatie
Anthony Tesselaar Plants
Anthony Tesselaar
Email: contactus@tesselaar.com 
www.tesselaar.com
 

Publicatiedatum: