In de afgelopen 10 jaar hebben discounters veel veranderd aan hun business model en zich sterk kunnen ontwikkelen. Waar discounters voorheen bekend stonden om hun simpele model van het aanbieden van goedkope en private label producten, wordt er tegenwoordig veel meer geëxperimenteerd met verschillende groeitactieken om een veel breder publiek aan te trekken.
Door middel van het uitbreiden van het assortiment en het opnemen van meer A-merken, evenwel als langere openingstijden, loyaliteitsprogramma's en reclamecampagnes lijkt de winkelervaring steeds meer op die van de super- en hypermarkten.
Maar dat is nog maar het begin. De discounters blijven experimenteren en worden steeds geavanceerder met hun businessmodel, met permanente aanbiedingen voor A-merken, inclusief prijspromoties, veel meer focus op hun assortiment, duurzaamheid, revisie van hun private label en grote inspanningen in het herinrichten van hun shops.
De geschiedenis van de groei van discounters in beeld gebracht
Historisch gezien waren filiaaluitbreidingen de voornaamste reden voor de sterke groei van de discounters. In 1990 waren er in Europa ongeveer 15.000 winkels – een aantal dat in 2017 is uitgebreid tot 42.000 winkels. De groei door middel van winkeluitbreiding had zijn limiet bereikt in Europa waardoor deze trend uiteindelijk stagneerde.
Bron: Nielsen Discounter Database
Ondanks deze stagnatie van het aantal winkels in de afgelopen jaren, slaagden discounters er toch in om marktaandeel te winnen. De discounters, die de drijfveer achter de groei van over het algemeen zijn, halen deze groei voornamelijk uit hun aanbod van A-merken. Deze A-merken zorgen namelijk met een marktaandeel van slechts 30% voor ongeveer de helft van de 8.8% totale groei binnen discounters. Een uitstekende prestatie in vergelijking met Private Label. Daarnaast trekken A-merken nieuwe klanten naar de winkels terwijl dit bij Private Label veel minder het geval is.
Bekijk voor de overige grafieken de site van Nielsen
Bron: Nielsen