Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ed Stofbergen, Stofbergen Plantcompany

"Bladvriesea heeft ons veel geld en bijna de kop gekost"

Ed Stofbergen, van Stofbergen Plantcompany, is een echte voorvechter geworden van de productgroep bromelia. Hoe dat zo gekomen is en wat in zijn optiek de perspectieven zijn van de bromelia(-markt) leest u hieronder in een mooi en helder verslag van een bezoek dat Javado aan de kweker bracht.

Hoe is Stofbergen Plantcompany ontstaan?
Het kwekersvak zit al vele generaties in de familie. Ik had zelf niet de ambitie om kweker te worden. Net als mijn vader ben ook ik een tikje eigenwijs en houd ik niet van de gebaande paden. Ik ben opgeleid tot tuinarchitect. Ik begon mijn carrière bij een hovenier. Maar toen wilde mijn vader uitbreiden, mijn oom wilde uit het bedrijf stappen en bovendien had ik door de strenge winter weinig werk. Zo ben ik 20 jaar geleden toch het bedrijf ingekomen.

Kon je in de kwekerij dan wel je ei kwijt?
Ons bedrijf was volledig ingericht om bromelia’s te kunnen leveren aan de harde retail. Oftewel, alleen de bekende soorten, grote aantallen en lage kostprijs. Maar ik wilde mijn eigen stempel kunnen drukken en ben gaan experimenteren. Zo ontdekte ik de diversiteit en schoonheid van de bromeliafamilie. Ik was, en ben nog steeds, veel te vinden in oerwouden en bij de experimentele hoekjes van de twee bromeliaveredelaars. Op een gegeven moment had ik iets moois te pakken: bladvriesea’s. Bromelia’s met een hele exotische uitstraling dankzij de diverse bladtekeningen. Dat werd bijna de ondergang van ons bedrijf.

Wat is er fout gegaan?
De eerste testpartijtjes bladvriesea werden goed opgepakt. Ik dacht groots en ben zo snel mogelijk grote aantallen gaan kweken. Zo bracht ik een mooi en redelijk exclusief product als de bladvriesea op de markt in grote aantallen. Dat liep helemaal fout en heeft ons veel geld en bijna de kop gekost. Natuurlijk ben je dan bijna knock-out gegaan, maar ik stond weer op en wist twee dingen: ik kan heel veel leren van deze fout en ik zie potentie in de uitgebreide bromeliafamilie.

Hoe is het toen verder gegaan?
Door het jarenlang focussen op de bekende, felgekleurde guzmania’s en vriesea’s, heeft de bromelia bij de consument een beetje een ‘plastic’ imago gekregen. Terecht, want er werd bijvoorbeeld alleen geselecteerd op kaarsrechte soorten. Maar trends veranderen. Grillig en krom zijn nu ook in de mode. Ik geloof dus nog steeds in een verbreding van het assortiment, maar ik pak het nu heel anders aan. Ik wil pionieren met nieuwe soorten en variëteiten, maar wil goed weten wat de markt ervan vindt. Dit kan ik niet alleen en doe ik samen met de bromeliaveredelaars en de handel.

We lopen de kas in en staan stil bij het paradepaardje van Ed Stofbergen.
Dit is de tillandsia Oerstediana. Deze prachtige plant is exemplarisch voor wat ik wil en wat het kost om het te bereiken. Ik kwam de plant tegen in de oerwouden van Costa Rica. Daar is het een gigantische plant die bloeiend wel 6 meter hoog kan worden. Ik gaf bij de veredelaar aan dat ik deze plant wilde gaan kweken als kamerplant. Zij verklaarden mij voor gek. Ik liet echter niet los en na vijf jaar aandringen zijn we ermee gaan testen. Pas na zeven jaar testen is het gelukt om hem als kamerplant te kunnen kweken. Hij is schitterend geworden, precies zoals de tuinarchitect in mij het voor zich zag. We zijn met kleine aantallen begonnen, de reacties waren uitstekend en zijn gaan opschalen naar het aantal waarvan wij denken dat het past bij de markt. Net zoals de tillandsia Oerstediana hebben we inmiddels andere succesvolle, nieuwe bromelia’s op de markt geïntroduceerd.

We rijden naar een tweede, kleine kas even verderop. Wat gebeurt er op deze locatie?
R&D is heel belangrijk voor ons bedrijf. Op deze locatie kunnen we experimenteren. Elke soort en variëteit heeft zijn eigen wensen qua hoeveelheid licht, luchtvochtigheid, enzovoort. Daar proberen we hier achter te komen. Ook proberen we hier nieuwe soorten te vinden. Dit doe ik in samenwerking met de veredelaars. Als ik een voltreffer heb, ga ik naar hen toe. Dan kijken we samen of hij bij ons bedrijf past of misschien wel beter bij een collega bromeliakweker.

Heb je daar een voorbeeld van?
Er gaat iets heel leuks aankomen: bromelia’s als terrasplanten. Dat worden flinke planten die niet goed bij onze kwekerij passen. Dit hebben we dus gegeven aan een andere bromeliakweker.

Hoe zie je de toekomst van de Bromelia?
Er staat nog heel veel bijzonders op de plank. Mondjesmaat komt dat in de testfase en vervolgens op de markt. De samenwerking tussen de veredelaars, de bromeliakwekers en handel is bepalend voor het succes. Ik ben ervan overtuigd dat de veelzijdigheid van het bromelia-assortiment  ervoor zorgt dat er voor iedere smaak een prachtige bromelia is. Ik daag de tuincentra uit om de gebaande paden los te laten en de consument de breedte van het prachtige bromeliageslacht te laten zien.

Klik hier voor de website van Stofbergen Plantcompany

Bovenstaande blog is afkomstig van Javado

 

 

Publicatiedatum: