Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groeiend aantal betalingsproblemen in Rusland

"We zien steeds meer kleine en grote bedrijven, maar ook zeer gerenommeerde bedrijven in Rusland die problemen veroorzaken bij leveranciers uit voornamelijk Zuid-Amerika en Nederland", zo meldt AgroCheck. "Bedrijven met financiële problemen die hun rekeningen niet meer kunnen betalen en bedrijven die al vele jaren zaken doen en plotseling verdwijnen, met achterlating van grote schulden bij vaak tientallen leveranciers. Is dit een nieuwe trend?"

Verdwenen debiteuren
"In het afgelopen jaar kunnen we minstens 5 gerenommeerde Russische bloemenimporteurs noemen die honderdduizenden euro’s aan onbetaalde rekeningen achterlieten bij Colombiaanse, Ecuadoriaanse en Nederlandse exporteurs. Deze importeurs zijn vaak al vele jaren actief, jaarlijks te vinden op internationale vakbeurzen en bekend bij vele exporteurs. De meeste leveranciers zagen het niet aankomen dat deze debiteuren plotseling zouden verdwijnen."

Collega-exporteurs waarschuwen
In een aantal van deze gevallen heeft AgroCheck uitgebreid onderzoek gedaan en wat opvalt is dat er wel degelijk signalen waren dat het niet goed ging. In een specifiek geval begonnen de problemen al in februari 2018: een tweetal leveranciers kreeg hun facturen niet betaald en stopte met leveren. "Dit is het moment waar de exporteurs direct collega-exporteurs moet waarschuwen (via lokale organisaties als Asocolflores en Expoflores of via de AgroCheck database). Vanaf mei 2018 nam de schuld maandelijks snel toe en stopten meer exporteurs met leveren, maar de meesten namen geen directe maatregelen om het openstaande saldo te incasseren. De Russische importeur was tot maart 2019 actief (meer dan een jaar na de start van de eerste problemen!) en verdween vervolgens na Vrouwendag en de eigenaars verlieten het land."

"Wacht niet te lang met het nemen van (juridische) maatregelen tegen een debiteur. Als een debiteur de betalingstermijn met meer dan 60 dagen heeft overschreden, raden wij u aan om onmiddellijk een incassoprocedure te starten. Wist u dat de kans op incasso in de sierteeltbranche slechts rond de 75% is als de debiteur de betaaltermijn met 90 dagen heeft overschreden? En slechts 55% als een debiteur 180 dagen te laat is met betalen? En slechts 35% na 1 jaar? Het is beter om een percentage commissie aan een gerenommeerd incassobureau (lees ook dit artikel: Pas op voor malafide incassobureaus) te betalen in plaats van nog veel meer kwijt te raken door simpelweg te wachten tot de debiteur eindelijk betaalt… of verdwijnt."

Bron: AgroCheck

Publicatiedatum: