Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bloemschikkende robots

Een van de nieuwe ondernemingen van QuickFlora, FloraBot, heeft het afgelopen jaar nieuwe robottechnologie getest om te zien in hoeverre bloemschikken is te automatiseren. Is het echt mogelijk om de vaardigheid en snelheid van een menselijke floral designer te dupliceren met een robot? En als het mogelijk is, zou het dan ook kosteneffectief kunnen zijn op de langere termijn? Dat zijn de vragen waar QuickFlora antwoorden op wil vinden.

En dat zou moeten kunnen. Gedurende een paar maanden ontwikkelden zij robottechnologie die in ongeveer vier minuten een standaard rozenboeket kon creƫren. Volgens QuickFlora zou een mens een vergelijkbaar boeket in 15-17 minuten kunnen maken.


Bekijk de video van de robot in actie op www.flora.bot

QuickFlora voorspelt dat tegen 2024 de meeste bloemstukken die door bloemenwinkels worden verkocht door robots worden vervaardigd. Dit zou dan ook een ingrijpende verandering in de supply chain veroorzaken, en verstrekkende gevolgen hebben voor de manier waarop bloemen verpakt worden en hoe boeketten eruit zullen zien wanneer ze in de winkel verschijnen.

"De meeste klanten op de massamarkt geven er niet zoveel om of de boeketten worden gemaakt door een robot of een mens. Zoals vele studies hebben aangetoond, willen deze consumenten dat hun bloemen fris, kleurrijk en visueel presentabel zijn. Kortom, ze willen waarde voor hun geld. Net zoals consumenten niet vragen wie de taarten in veel supermarkten heeft gebakken (die nu in veel ketens worden gemaakt door robots), denken we niet dat ze nu zullen gaan vragen wie de boeketten heeft gemaakt. De automatisering zal de consistentie van in massa geproduceerde bloemstukken verbeteren en de arbeidskosten verlagen."

Wat dit betekent voor traditionele bloemisten
Deze automatisering van het bloemschikproces zou een tweesnijdend zwaard kunnen zijn voor traditionele bloemenwinkels, maar het biedt wel kansen voor degenen die ervoor kiezen om hiervan te profiteren. Door robots gemaakte bloemstukken zullen waarschijnlijk minder duur zijn vanwege de lagere arbeidskosten, maar ze zullen waarschijnlijk ook minder creatief en kunstzinnig worden ontworpen dan boeketten die worden gemaakt door getalenteerde floral designers. Ze zullen aantrekkelijk zijn voor de mensen die betaalbare bloemen willen, impulsaankopen doen en niet op zoek zijn naar florale 'kunst', maar ze zullen waarschijnlijk niet aantrekkelijk zijn voor degenen die unieke, op maat gemaakte, artistieke boeketten willen hebben en daar het budget voor hebben.

Voor meer informatie:
QuickFlora
www.quickflora.com

Publicatiedatum: