Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Constantijn van Oranje op innovatieseminar Royal Brinkman:

“Idioot dat Nederland met liberaal drugsbeleid nu bij cannabisteelt zo moeilijk doet”

Tholen – Na een middag praten over innovatie op uitnodiging van Royal Brinkman was het de cannabisuitspraak van Constantijn van Oranje die het meest bleef hangen. Zijn advies aan de telers in de tot evenementenlocatie omgetoverde oude veiling in ’s-Gravenzande: wacht niet op een snelle omslag in Nederland, want die gaat er niet komen. Het gebeurt nu in Canada en de Verenigde Staten, dus daar moet je zijn.

Bekijk hier de fotoreportage.

De presentatie van Constantijn van Oranje, Special Envoy van StartupDelta, zat helemaal aan het eind van het programma dat aan ruim vijfhonderd man, waaronder een heel groot deel telers, werd voorgeschoteld. Zij waren, al dan niet met een shuttlebusje, naar de speciale locatie gekomen die flink indruk maakte. Jong en oud stelden elkaar direct bij binnenkomst de vraag of zij de veiling nog actief hadden meegemaakt én wezen op de veilingklok die ongetwijfeld nostalgische herinneringen naar boven deed komen.


Van links naar rechts met de klok mee: de oude veilingzaal mét klok, Steven van Belleghem, Sophie Hilbrand, Maartje Jung en Rob Helderman (Royal Brinkman) en Steven van Belleghem in gesprek én Ramon Verdel, voor even directeur na een foutje van Sophie maar sowieso één van de vijf directieleden van Royal Brinkman

Wees gewaarschuwd: ook al gaat het goed, innoveren is nodig
Maar het was in ’s-Gravenzande gisteren zaak om vooruit te kijken, gesteund door het thema ‘Let’s improve together’. De genodigden moesten, in de woorden van dagvoorzitter Sophie Hilbrand, worden geïnformeerd, geïnspireerd en geactiveerd. De eerste spreker die dat vervolgens mocht doen, was Steven van Belleghem. Hij beet de spits af en al snel ging het over artificiële of kunstmatige intelligentie. Er zijn mensen die daar heel enthousiast van worden, waaronder Steven zelf, de kartrekkers bij Royal Brinkman en de nodige vingers gingen ook in de zaal omhoog, maar er is ook een groep die bevreesd is voor die ontwikkelingen.

Voor die groep, maar ook voor de enthousiastelingen, is het goed om te onthouden dat ondanks technologie er altijd een rol is weggelegd voor de mens om de technologie op persoonlijke wijze en vooral ook klantgericht in te zetten. Een combinatie van digitaal en mensentaal zogezegd. Bedrijven die daarmee op hun terrein aan de slag gaan, moeten volgens Steven vooral zorgen de directe concurrent te snel af te zijn. Dat kan dan resulteren in succes én een hele goede beurskoers, zoals bij pizzabakker- en bezorger Domino’s – een aansprekend voorbeeld dat Steven liet zien van een bedrijf waaraan de aanwezigen zich met enig inlevingsvermogen zouden kunnen spiegelen. Het is immers geen Google, Amazon of een Chinese gigant, maar dat hoeft dus ook helemaal niet.

Eén probleem: het gaat hier zo goed, dat er te weinig noodzaak is tot innoveren. Daardoor worden er te weinig échte stappen gezet en bovendien neigt de sector ernaar om elkaar in de gaten te houden en elkaar daarmee in de greep te houden en misschien zelfs wel lam te leggen, terwijl internationaal de concurrentie wel grote stappen zet. Opgepast dus.


Van links naar rechts met de klok mee: koptelefoons op, Laust Dam, Kamel Beliazi en Casey Houweling

Lachen en rekenen met cannabisopbrengst
Na een eerste pauze volgde deel twee van het programma en gingen er, ja met technologie kan alles, koptelefoons op waarna in één zaal er telkens twee sprekers het woord kregen en iedereen zelf in kon stemmen op de spreker die hen het meest aansprak. De sprekers op podium A spraken over klimaat (door klimaatexpert Reinier van den Berg), branding (Ron Simpson van The Avocado Show) en verpakkingen (Rob Verhagen, Oerlemans Packaging) en zorgden voor flinke lachsalvo’s in de zaal.

Op podium B spraken in het Engels drie andere experts op hun vakgebied over medicinale cannabis (Laust Dam), gewasbescherming én de strategie van Bayer Crop Science (Kamel Beliazi) en de verschillen tussen het telen in Nederland en Noord-Amerika (Casey Houweling). Hier werd minder gelachen, maar werd wel aandachtig geluisterd.

Bijvoorbeeld naar hoe Laust Dam, vicepresident horticultural development bij Aurora/Alps en directeur van MediSun in Canada, de ontwikkelingen op cannabisgebied de revue liet passeren. Het feit dat er met de teelt van medicinale cannabis tot wel 10.000 euro per vierkante meter kan worden verdiend, maakte dat er op sommige tablets direct rekensommetjes werden gemaakt. Dat er flink geld verdiend kan worden met ‘die groene blaadjes’, is geen geheim meer, maar toch spreken zulke cijfers altijd aan. Met pak’m beet tomaten of komkommers wordt er aanzienlijk minder verdiend. Laust zou dus adviseren om zo’n vijf tot tien procent van die productie in te ruilen voor cannabisteelt, mits, en daar zit de crux, de overheden in Europa het toelaten. Zodra dat zover is, springt Aurora graag in.

En toen ging de muziek aan en kreeg vervolgens op podium B Kamel Beliazi, Head of Crop Strategy Horticulture bij Bayer Crop Science het woord. Hij greep die kans aan zijn publiek te overtuigen van de ‘nieuwe koers’ die het marktleidende bedrijf wil gaan varen met extra oog voor transparantie. Kamel gaf het stokje door aan Casey Houweling, teler én president van Houweling’s Group of Companies. Hij vertelde over de uitdagingen en de verschillen tussen het telen in Noord-Amerika en Nederland, waarover later meer.

Beter én slimmer doen
Na nog een pauze nam Ton van Mil, CEO bij Royal Brinkman, het woord om zijn visie op de sector en het thema, ‘Let’s improve together’, te geven. Ton ging uitgebreid in op hoe Brinkman momenteel in elkaar zit. Er zitten nu mensen ín en er lopen mensen vóór de kar, van wie achter de kar liep is afscheid genomen. Een misschien rigoureuze stap, maar volgens Ton een stap om het beter én slimmer te gaan doen. Dat laatste wil Ton ook mét de sector toen. Ton sprak de verwachting uit dat er de komende jaren fusies zullen volgen tussen toeleveranciers waardoor de grotere overblijven. Dat gaat volgens hem ook de samenwerkingsbereidheid, die nu nog dikwijls ontbreekt, ten goede komen. En wat betreft slimmer doen, daar komt onder meer het verhaal van Steven over digitaal en mensentaal van pas.


Van links naar rechts met de klok mee: Ton van Mil, Constantijn van Oranje, Sophie in gesprek met de prins en Simone Keijzer én Raffi Balder van HortiHeroes dat een nieuw innovatieplatform lanceerde

Groot dromen en niet wachten
Niet wachten op (internationale) concurrenten, het werd al eerder genoemd. Ook Constantijn van Oranje benoemde het in een opsomming van enkele aspecten die hij had verzameld na een meeting met een select glastuinbouwclubje. Bekogel dus niet mij met tomaten, want het zijn hun bevindingen, zo vertelde hij daarom met een glimlach. Maar serieuzer, het zou de sector van pas komen om geluiden van buiten meer toe te laten, meende de prins. “Er zijn, zo kreeg ik te horen, best veel ongeschreven regels die mensen van buiten de sector niet kennen waardoor het hen moeilijk wordt gemaakt zich in de sector te mengen.” Zonde, want op die manier zullen er niet miljardenbedrijven in de glastuinbouwsector ontstaan. Iets wat volgens de prins wel het streven moet zijn. “Hoezo zou je niet groot mogen dromen? Het is toch juist in een concurrerende wereld het doel om de grootste te worden? Dat hoeft toch niet dat Chinese bedrijf te zijn?”

Dagvoorzitter Sophie gooide er vervolgens nog een metafoor in over Afrikaanse gezinnen in een poging te duiden waarom innoveren nog moeizaam gaat. Die metafoor ging Constantijn van Oranje en Simone Keijzer van Gearbox Innovations, die op het podium was aangeschoven, de pet te boven. Het zorgde voor lachende gezichten, ook in de zaal. Vervolgens waren de metaforen op (voor wie nu nieuwsgierig is, kijk op de site van Royal Brinkman want daar zullen de presentaties teruggekeken kunnen worden) en was het tijd voor de borrel.


Tijd voor de borrel

Bekijk hier de fotoreportage.

Voor meer informatie:
Royal Brinkman 
info@royalbrinkman.nl
www.royalbrinkman.nl