Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
bloemistenbijeenkomst in Heineken Experience

FloriWorld past in straatje Joseph Pine

In de Heineken Experience in Amsterdam presenteerde Joseph Pine afgelopen vrijdag zijn visie op de bloemen- en planten experience FloriWorld. Joseph Pine, Amerikaans schrijver en marketing specialist, is een van de eersten die het gedachtegoed van experience-marketing uitdroeg. In zijn boek de Experience Economy signaleerde hij twintig jaar geleden al de opkomst van de experience economie, waarin waarde-creatie door middel van beleving centraal staat. Volgens Pine zouden bedrijven niet langer alleen de focus leggen op producten en diensten, maar ook op het creëren van onvergetelijke ervaringen.

Een bekend voorbeeld van experience design in de praktijk is de Heineken Experience. In 2001 werd Bert Kranendonk gevraagd om een nieuw concept te bedenken voor het Heineken Museum. Dit werd de Heineken Experience, waaraan Freddy Heineken persoonlijk zijn goedkeuring gaf. Op deze speciale locatie presenteerde Pine zijn visie op de bloemen- en planten experience FloriWorld.

In een Q&A ging Bert Kranendonk met Pine in gesprek over experience design. Hij greep hierin terug op de presentatie van Pine. Pine benadrukte aan de hand van aansprekende praktijkvoorbeelden het belang van een pakkend overkoepelend thema, als voorwaarde voor een ‘memorable experience’. Zo’n experience verenigt bovendien elementen van entertainment, escapisme, educatie en esthetiek in zich. Wat Pine betreft voldoet FloriWorld aan deze criteria en is een belangrijke toegevoegde waarde dat een deel van de experience is gepersonaliseerd. In FloriWorld kan elke individuele bezoeker een ervaring-op-maat beleven. Dit wordt bewerkstelligd door beproefde RFID-techniek. Deze maakt het mogelijk om persoonlijke bloem- en plantvoorkeuren die de bezoeker in FloriWorld zelf aangeeft, één op één terug te koppelen in de shows.

FloriWorld
FloriWorld is een bezoekersattractie over de wondere wereld van bloemen en planten. Gericht op nationale en internationale toeristen, maar ook aantrekkelijk voor het onderwijs en de zakelijke markt. FloriWorld is bedoeld als thuisbasis en visitekaartje van de sector en wil bijdragen aan de top of mind positie van bloemen en planten bij consumenten en stakeholders. FloriWorld is bedoeld als een verrijking van het toeristisch aanbod in de directe omgeving van Amsterdam en Schiphol, in het hart van de Nederlandse identiteit. FloriWorld past daarmee in het beleid om toeristen meer te spreiden ten opzichte van Amsterdam en is onderdeel van de Bloemenlijn in het HollandCity beleid van NBTC.

bron: VBW, foto: Remco Koenderman

Publicatiedatum: