Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Food retailer Axfood over de verkoop van bloemen en kamerplanten

Zweedse Moederdag: "We verwachten 30% hogere verkoopcijfers"

"We hebben zeer hoge verwachtingen voor de verkoop van bloemen en kamerplanten ter gelegenheid van Zweedse Moederdag," aldus Henrik Astrom van Axfood, één van de grootste foodretailers van Zweden. De Zweden vieren Moederdag dit jaar op 26 mei. Afgaande op de verkoop van bloemen en kamerplanten in de afgelopen maanden en de weersvoorspelling voor het aankomende weekend, verwacht Astrom dat de verkoopcijfers 30% hoger zullen zijn.

Enkele van de rozen en boeketten die klaar zijn om naar winkels gestuurd te worden.

Fairtrade rozen gaan als warme broodjes over de toonbank
Wanneer hij kijkt naar de verkoopcijfers van de eerste helft van dit jaar, is Astrom tevreden. "De verkoop van tulpen - normaal gezien ons populairste product - waren een beetje teleurstellend, maar de roos heeft dat gecompenseerd. De verkoopcijfers waren 40 tot 50% hoger dan vorig jaar." De daling in de verkoop van tulpen heeft, volgens Astrom, te maken met het feit dat het in het begin van het jaar warmer was dan normaal en dat de bloemen hierdoor niet alleen bij retailers en bloemisten verkocht werden. Ze werden ze bijvoorbeeld ook aangeboden bij elektronicazaken en bouwmarkten. 

Dat de verkoop van rozen daarentegen wel gestegen is, heeft waarschijnlijk te maken met Axfoods beslissing om enkel Fairtrade rozen te verkopen. Hij zegt: "We zeiden pas begin dit jaar begonnen met het verkopen van Fairtrade rozen en we zagen onmiddellijk een stijging van de verkoopcijfers. We merken dat de Zweden, net als wijzelf, zich meer bewust zijn van de producten die zij kopen. Zo letten ze bijvoorbeeld op de herkomst en de manier waarop het product geproduceerd is. 

Henrik Åström.

Boeketten voor de Zweedse consument
Naast een stijging in de verkoop van bossen bloemen, ziet Astrom ook een toename in de verkoop van boeketten. "Dit jaar hebben we meer aandacht besteed aan boeketten. Dit betekent dat we meer de leiding genomen hebben in het ontwerp van de boeketten - dat verschilt van dat in andere landen. Zo hebben we in Zweden bijvoorbeeld boeketten met minder kleur, maximaal 1,2 of 3 tinten per boeket. Daarnaast hebben de kwaliteit van de boeketten verbeterd en zijn ze groter dan vorig jaar. We merken dat de consument meer kennis krijgt van bloemen en hun kwaliteit."

Hortensia als een alternatief voor orchideeën 
Het lijkt dat de hortensia een geduchte concurrent voor de orchidee als populairste potplant aan het worden is. Astrom concludeert dit naar aanleiding van de verkoopcijfers. "We zien dat de verkoop van orchideeën de laatste jaren niet zo sterk gegroeid is als gewoonlijk. Wanneer we naar de verkoop van hortensia kijken, zien we dat deze verdubbeld is in vergelijking met afgelopen jaar. Het lijkt erop dat mensen steeds vaker geneigd zijn om voor deze plant te kiezen."

Het weer
Al met al komt het erop neer dat de verkoopcijfers dit jaar hoger lijken dan verleden jaar en volgens Astrom speelt het weer hierbij een grote rol. "Afgelopen jaar werd het vanaf week 15 steeds warmer waardoor de vraag naar bloemen en kamerplanten daalde. Dit jaar was het weer niet zo goed, de afgelopen weken vroor het zelfs een beetje. Dit is niet goed voor de verkoop van tuinplanten maar de vraag naar kamerplant stijgt hierdoor juist. 

Rozen die klaar zijn om naar winkels gestuurd te worden.

Hoge verwachtingen voor Moederdag
Moederdag wordt in Zweden dit jaar op 26 mei gevierd en de Moederdagcampagne is vorig weekend van start gegaan. "Consumenten kopen al producten voor Moederdag - in het bijzonder planten - maar we verwachten het meeste te verkopen op vrijdag, zaterdag en zondag." En de verwachtingen zijn hoog. "Ze voorspellen niet zo'n goed weer, dus we verwachten goede verkoopcijfers." Astrom verwacht een stijging van 25 tot 30%, maar om zeker te zijn dat ze aan de vraag kunnen voldoen, hebben ze 50% meer planten en bloemen geleverd dan vorig jaar. "We zullen zien wat er gaat gebeuren."

Voor meer informatie:
Axfood
Henrik Astrom
+ 46 42 295408
Email: henrik.astrom@axfood.se
www.axfood.se

Publicatiedatum: