Kassa stopte een trits tulpenbollen de grond in, schreef per bol op waar die vandaan kwam en wat ze mochten kosten en vergeleek ze vervolgens voor wat betreft de bloeiprestaties. Aan het woord komen vervolgens Paul van Leeuwen en Monique van Grieken van BQ Support, die de planting en de observatie van de zeven verschillende merken voor hun rekening namen en tot slot schuift voorzitter van Anthos Henk Westerhof aan de resultaten toe te lichten.
Print screen genomen uit de aflevering van Kassa
Wat opvalt is dat in alle zakken wel een zure bol, een fusarium bol zat, en ook bleek lang niet overal het op de verpakking aangegeven aantal bollen in de verpakking zat. De kwaliteit bleek over het algemeen redelijk, hoewel in een aantal partijen één of enkele specifieke cultivars niet tot bloei kwamen, voornamelijk t.g.v. 'bloemknopverdroging'.
Dat ligt niet altijd aan de producent, licht vervolgens Henk Westerhof toe, het kan ook in de bewaring fout gaan. Enerzijds zijn ('in 9 van de 10 gevallen') de omstandigheden op het verkooppunt zelf lang niet altijd optimaal (want te warm), anderzijds speelt een warm najaar mee, de tijd waarin de bollen geoogst en verwerkt worden. Bovendien moet de consument weten: het is blijft een natuurproduct.
Toch is het balen als een (groot) deel van de gekochte bollen het niet doet. In dat geval kan de consument klagen via Stichting Keurmerk Bloembollen Holland. Blijkt die klacht gegrond, dan krijgt hij in het najaar gratis nieuwe bollen opgestuurd.
Bovendien, vertelt Westerhof, zet de branchevereniging zelf in op kwaliteitsverbetering. Men gaat zelf controleren, zelf bollen ophalen bij de retail en hen en de handel confronteren met de resultaten in Nederland en tal van buitenlanden.
Klik hier om het item terug te kijken