Tholen - Alsof de locatie met opzet gekozen is: In de oliehaven van Pernis, Rotterdam vertrok de eerste trein van CoolRail richting Valencia. De 42 reefercontainers op de trein waren volgeladen met lege kratten van Euro Pool System, de initiatiefnemer van dit unieke project, dat de bedoeling heeft om met deze vorm van intermodaal transport de CO2 uitstoot te verminderen.
Gisteren werd de eerste vertrekkende trein van CoolRail door Gerjo Scheringa (EPS), Fred Lessing (Euro Pool System), Martijn Elbers (Shuttlewise) en Maarten van Hamburg (Bakker Barendrecht) met een druk op de rode knop in beweging gezet.
(v.l.n.r.) Maarten van Hamburg, Gerjo Scheringa, Fred Lessing en Martijn Elbers
Bij aankomst in Valencia zullen de kratten van Euro Pool System gevuld worden met Spaans fruit en terug op de trein worden gezet naar Nederland. Eerst alleen citrusfruit, later zal dit worden uitgebreid met andere producten uit Spanje zoals bijvoorbeeld meloenen en steenfruit.
Per week zal deze trein het traject 3 keer afleggen. Elke treinrit staat gelijk aan 42 vrachtwagens op de weg. Per jaar scheelt dit ruim 20 miljoen kilometers op de weg. Afhankelijk van de lading kan dit een CO2-reductie betekenen van 70 tot zelfs 90%.
Klik hier voor de fotoreportage.
Lange adem
Gerjo heeft echter een lange weg achter de rug om dit project op de rails te krijgen. “Het organiseren van een spoorverbinding is erg complex en je moet dit dus samen doen met andere partijen.”
In 2012 benaderde hij Maarten van Hamburg van Bakker Barendrecht om mee te doen met het project. Als leverancier voor een van Nederlands’ grootste supermarkten besloten ze zich bij het project aan te sluiten. Ook Shuttlewise werd aan boord gehaald van het project voor het organiseren van het vervoer op het spoor. “De Spoorrails kent toch een heel andere métier dan we bij groenten en fruit gewend zijn,” aldus Gerjo.
Hiermee waren de bezwaren in de sector nog niet weggenomen. Intermodaal transport is effectief als het om CO2-reductie maar is voor de meeste spelers op de markt is het niet lucratief genoeg. Voor de AGF-sector is het ook van groot belang dat hun lading op tijd aankomt. De trein doet er echter op het betreffende traject net zo lang over als een vrachtwagen. Het enige pijnpunt is het overladen van de trein in Spanje door een afwijkende spoorbreedte in dat land.
“Wat vooral nodig was bij de meeste deelnemers was een mental shift om hun vervoer anders te organiseren,” vertelt Fred. Vooral dat maakte het niet gemakkelijk om partners te vinden die mee wilden doen in het project. Gerjo: “Als we vroegen aan betrokken partijen of ze met ons mee wilden doen dan kregen we 70% mee, als we vroegen om hun commitment dan haakten er al veel af. Uiteindelijk bleven we over met zo’n 15% van de gevraagde partijen.”
Nog maar het begin
De Pilot van CoolRail in 2016 was echter een groot succes. Er deden zich tot verbazing van enkele retailers geen problemen voor op het spoor. Fred: “In de vijf maanden van onze pilot hadden we geen vertraging opgelopen.”
Toch zien alle betrokkenen deze trein als het startpunt van intermodaal vervoer op het spoor. Gerjo: “Als we straks gaan rijden richting Spanje dan springen de anderen straks vanzelf op de trein.”
Maarten van Hamburg, algemeen directeur bij Bakker Barendrecht, onderstreept het begin van meer transporten op het spoor. “Wat ons betreft is dit nog maar de start.”
Gerjo sluit zich daar volledig bij aan. “Over drie jaar is deze vorm van intermodaal transport niet meer weg te denken. Wel zien we dat hierbij meer samenwerking nodig is in de sector. Dit soort projecten kun je niet in je eentje doen.”
Klik hier voor de fotoreportage.
Voor meer informatie:
Annemieke van der Heijde-ter Haar
Euro Pool Group
+31(0)70 301 41 34
[email protected]
www.europoolgroup.com