Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Diesel 5,7 procent duurder

Een liter diesel (BP grootverbruik, ex btw) kostte in de eerste vier maanden van 2019 gemiddeld 5,7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Transportondernemers kunnen hogere kosten deels voorkomen met brandstofclausules en brandstofbesparing.

​​Met name in februari was diesel veel duurder dan precies een jaar eerder. In april was het verschil in prijs ten opzichte van 2018 al iets kleiner. En waar de prijs van diesel vanaf maart 2018 snel steeg, is diesel sinds maart van dit jaar ongeveer even duur.

544 euro meer kwijt dan vorig jaar
Wat betekent zo’n gemiddelde prijsstijging van 5,7 procent in de praktijk? Dat een vervoerder met een vrachtauto die gemiddeld 100.000 km per jaar rijdt, met een gemiddeld verbruik van 1 op 4 in die eerste vier maanden van dit jaar 544 euro meer betaalde dan in 2018. Uiteraard verschilt dat bedrag per situatie, per voertuig en per transportbedrijf.

Brandstofclausules
Sommige transportbedrijven passen brandstofclausules toe om te voorkomen dat een sterke stijging van de dieselprijs een grote impact op de winst heeft. De zogeheten referentieprijs (de prijs waar je de berekening op baseert) en de periode waarin hij geldt spelen in zo’n clausule een belangrijke rol. Er zijn veel verschillende soort brandstofclausules. Eén variant is dat de dieselprijs van de eerste dag van de maand geldt als referentieprijs voor die gehele maand. Dat zou in de eerste twee maanden een fors nadeel voor een vervoerder hebben betekend: de dieselprijs bleef na de eerste dag van de maand stijgen. In maart en april waren de gevolgen minder groot, al lag de werkelijke prijs een aantal dagen boven de referentieprijs. Het rekenvoorbeeld laat in ieder geval zien dat het hanteren van een brandstofclausule één ding is, maar dat de formulering ervan nog belangrijker is omdat die de effectiviteit van de clausule bepaalt. 

Brandstofbesparing
Bij een analyse van de totale brandstofkosten moet uiteraard niet alleen naar de prijs van een liter diesel gekeken worden maar ook naar het aantal getankte liters. Zijn er meer of minder kilometers gereden? Of is het brandstofverbruik toegenomen door bijvoorbeeld meer verkeersdrukte of minder zuinig rijden? 

Bron: TLN
 

Publicatiedatum: