Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Richard van Schie over jubilerende Santini Country

"Gewoon de beste groene pompon"

Richard van Schie was nauw betrokken bij de introductie van het Santini-ras Country in 2009. Zijn drie hectare tellende kas is inmiddels voor 90% gevuld met “de beste groene pompon die er is”. Zijn voornaamste afzetmarkt: supermarkten in het Verenigd Koninkrijk. “Ik kan goed overweg met de retail.”

Pal tegen Santinikwekerij Richard van Schie in Monster aan staat een minikas. ‘Mooie verse boeketten te koop!’, lezen we op een bord. Hier kun je terecht voor een “samengesteld bossie met Country in de hoofdrol”. Het is direct een rake beschrijving van het bedrijf van Van Schie. Sinds Van Schie in 2009 met de teelt van Country startte, is het ras een steeds grotere rol gaan spelen in zijn kwekerij. De minikas is “leuk voor de promotie”. Achter de kleinschalige kiosk gaat een kwekerij schuil die jaarlijks zo’n veertien miljoen stelen Country uitlevert.

Hoe ontdekten jullie Santini Country?
“Wij werken al jaren in de retail, met name voor supermarkten. Op een gegeven moment had de markt duidelijk behoefte aan een verbeterde versie van ‘de groene pompon’. Die vonden we in Country. Die stak er met kop en schouders bovenuit tijdens een bloeiproef van Dümmen Orange in 2009. De bloemgelijkheid, het volume van de tak, de hardheid: alles was verbeterd. Geen twijfel. We gingen Country telen en zijn niet meer gestopt.”

En nu staat jullie kas voor 90% vol met Country. Spannend?
Resoluut: “Nee, ik heb vanaf het begin vertrouwen in dit ras gehad. We hebben nog wat extra kleurtjes voor mixbundels, maar de hoofdmoot is Country. Dat bleek ook tijdens het testen in onze kassen: dit is de beste groene pompon die er op dit moment is. En ik durf te zeggen dat de Country bij ons de beste omstandigheden heeft. Wij bootsen de natuur perfect na. Veertig jaar geleden was deze groene chrysant echt een herfstbloem. Nu werken we met assimilatielicht van 12.000 lux en bootsen we het hele jaar het zomerse zonlicht na. De resultaten zijn super.”


 
Klinkt als een louter succesverhaal. Succes heeft altijd een keerzijde…
“Dat is herkenbaar. Het groene bolletje heeft echt wel een vlucht genomen. Gegroeid, gegroeid, tot het te gek werd: de afgelopen twee jaar was er te veel groen op de markt. Toen hadden we het moeilijk. Ik heb best een paar pittige gesprekken gevoerd met Dümmen Orange. Onze belangen zijn deels anders: zij zijn gebaat bij zoveel mogelijk stekken, wij als kweker bij een beperktere aanvoer omdat dit beter is voor de prijs. Maar we hebben natuurlijk ook een gezámenlijk belang: kwaliteit blijven leveren met elkaar. Ook hiervoor heb ik veel contact met Dümmen Orange. Zo dopen we Country-stekken, na overleg, twee in plaats van een keer in bewortelingspoeder en staan de stekken bij Dümmen Orange onder plastic de eerste zeven tot acht dagen tijdens de bewortelingsfase. Dat heeft zichtbaar resultaat. We willen beiden een topproduct.”

Tot slot: de retailmarkt staat niet bekend als een makkelijke, hoe ervaar jij dat?
“Als ze bij een Tesco een boeket anders gaan samenstellen en al die boeketten gaan omgooien, voelen wij dat. Wanneer ze kiezen voor één of twee takken minder groen in hun boeketten, betekent dat voor ons zomaar 50.000 stelen minder. Wij maken afspraken voor vier periodes. Vaak nemen we daarin ook aantallen mee. Maar ja, als zo’n supermarkt besluit minder in te kopen… Nee, ik knoop ze dan niet aan de hoogste boom. Als jij je bloemen niet kwijt kunt, hoop je dat ze met je meedenken. Maar je wilt ze de stelen ook niet door de strot duwen. Daar kan de ene kweker beter mee omgaan dan de ander. Ik kan dat wel. Dit is retail. Dat komt misschien doordat ik wat ruimer vooruit durf te denken. Als ik over vijf tot tien jaar een mooie middenprijs heb gekregen, ben ik tevreden. En als ik na de Engelse moederdag een berichtje krijg van mijn Country-klanten: ‘Ze waren weer prachtig,’ dan ben ik een heel blije Santinikweker.”

Sinds Dümmen Orange in 2009 de Santini Country in de markt zette, heeft het bloempje een hoge vlucht genomen. Vier kwekers, die Country al jaren telen, vertellen over deze ideale arrangementsbloem. Eerder zagen we al Kees van Wijk voorbij komen, vervolgens ook Edgar van Steekelenburg en nu dus Richard van Schie.

Voor meer informatie:
Santinikwekerij Richard van Schie
Papenlaan 2
2681 LL Monster
06 - 54 35 37 73
E: info@schie-chrysant.nl
www.schie-chrysant.nl


Dümmen Orange
www.dummenorange.com

Publicatiedatum: