Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Publiekscampagne ‘Schoon Boeren’ officieel van start in Noord-West Vlaanderen

Aardbeien- en potplantenkweker vertellen over duurzame bedrijfsvoering

Inagro en de Provincie West-Vlaanderen investeren dit jaar opnieuw in de regionale publiekscampagne met de naam Schoon Boeren. Daarmee willen ze een gezicht geven aan de familiale land- en tuinbouwer die veel grote en kleine inspanningen doet voor een duurzame bedrijfsvoering. Onder de deelnemers zijn aardbeienteler Depestel en Potplantenkwekerij Gera-Fleur. Zij mogen zowel de consument als collega-telers gaan inspireren. 

Foto's: Inagro

Land- en tuinbouwers spannen zich al jaren in om, elk op hun manier en in hun eigen specifieke bedrijfssituatie, duurzaam te werken. Ze spelen in op de vele economische, sociale en milieukundige uitdagingen in de sector, aldus de organisatoren. "Zo werken ze stap voor stap aan een ‘schoner’ klimaat en een toekomst voor zichzelf, hun kinderen en hun omgeving. Welke kleine en grote stappen ze daarvoor ondernemen, ontdekken consumenten in de publiekscampagne Schoon Boeren, via concrete en realistische verhalen van land- en tuinbouwers om de hoek."
 
Informeren en sensibiliseren 
Met deze campagne willen de organisatoren de burger informeren over de weg die al afgelegd is op het vlak van duurzaamheid. Land- en tuinbouwers wekken zelf energie op met zonnepanelen, investeren in waterbesparende systemen, passen technieken toe om de bodem te beschermen en gaan slimmer om met bemesting.
 
“Uitdagingen zullen er altijd zijn, maar heel wat land- en tuinbouwers hebben wel de goesting om vooruitgang te blijven boeken, met grote en kleine inspanningen”, klinkt het bij Inagro. “Daarvoor hebben ze ook ondersteuning nodig, onder meer van overheden en onderzoekscentra. Maar ook de consument speelt een belangrijke rol.”
 
Via Schoon Boeren streeft Inagro er enerzijds naar het draagvlak van de sector bij het brede publiek te versterken. Anderzijds wil het proefcentrum via onderzoek, voorlichting en persoonlijk advies ook alle (West-Vlaamse) land- en tuinbouwers verder stimuleren en begeleiden in hun streven naar een duurzamere bedrijfsvoering.
 
Zes bedrijven, zes verhalen
De campagne ‘Schoon Boeren’ loopt gedurende één jaar in drie West-Vlaamse gemeenten en wordt nu voor de zesde maal georganiseerd. Elk jaar verhuist de campagne naar een nieuwe regio. Dit jaar zijn de gemeenten Brugge, Damme en Knokke-Heist aan de beurt.
 
De naam Schoon Boeren is op diverse manieren in te vullen. "Schoon is netjes, proper, niet vervuilend. Schoon is ook mooi, letterlijk en figuurlijk. Boeren is enerzijds een werkwoord, versta hier: op een schone manier boeren. Boeren is ook het meervoud van boer, ook wel ‘land- en tuinbouwer’ genoemd. Kortom, de campagne heeft heel wat te betekenen."
 
De zes deelnemende bedrijven werden gekozen in samenwerking met de respectievelijke gemeenten en op basis van enkele duurzaamheidscriteria, zoals dierenwelzijn, schone energie, biodiversiteit en slimme bemesting. De volledige lijst van duurzaamheidscriteria is terug te vinden op www.schoonboeren.be.

De zes bedrijven komen uit verschillende landbouwsectoren. Ze vormen ook een staalkaart van de land- en tuinbouw in de regio, met een gezonde mix tussen jong en ervaren, allen met dezelfde passie voor de stiel. 
 
Voorstelrondje 
In een compact boekje stellen de deelnemende bedrijven zich kort voor. De uitgebreide verhalen van de zes Schone Boeren zijn terug te vinden op de website www.schoonboeren.be. Het boekje zal verspreid worden naar alle inwoners van de gemeenten Brugge, Damme en Knokke-Heist en is ook te verkrijgen via de klassieke kanalen van de Provincie en Inagro.
  
Wie zijn nu de Schone Boeren van 2019?

BRUGGE

Hoeve Spizele: Patrick en Ann kweken intussen dertig jaar varkens op het familiebedrijf, met aandacht voor dierenwelzijn en het milieu. De akkerbouw wordt uitgegeven in loonwerk, maar Patrick ziet erop toe dat ook die activiteiten op een duurzame manier verlopen.
 
Potplantenkwekerij Gera-Fleur: "En wat als ik nu eens bloemen begon te kweken in plaats van groenten", dacht de toen twintigjarige Bart Franco. Meer dan twintig jaar later is Gera-Fleur in binnen- en buitenland gekend voor zijn geraniums, chrysanten en kerststerren. 

DAMME

Aardbeien Depestel: Het begon dertig jaar geleden met amper twaalf rijtjes aardbeienplanten. Vandaag reiken diezelfde plantjes zover je kan zien en zijn de 'aardbeien van Moerkerke' gekend tot ver buiten de regio.
 
't Meerschhof: Prachtige koeien in het weidse polderlandschap. Lekkere ijsjes op de dijk van Duinbergen. Thierry en Sandy brengen de korte keten in de praktijk met hun rasrunderen. 

KNOKKE-HEIST

Hoeveslagerij Burggraeve: Kurt en Annelies vormen een perfect complementair duo. Hij ging naar de slagersschool en nam de boerderij van zijn ouders over. Zij ging naar hotelschool Spermalie. In hun hoeveslagerij verkopen ze het vlees van de dieren die ze met liefde kweken. 

Landbouwbedrijf Dhondt: Chris en Trui hebben een gemengd bedrijf. Een typisch polderbedrijf noemen ze het zelf. Naast akkerbouw en rundvee, vind je er vooral kippen. Dierenwelzijn wordt hier hoog in het vaandel gedragen. 

Bron: Inagro

Publicatiedatum: