Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Terugblik Sierteelt Marketing Event

"Zo verzilveren we de vergrijzing"

Op woensdag 27 maart jl. organiseerde de NIMA community Foodchain & Agrimarketing (FAM) het tweede Sierteelt Marketing Event (SME) met als centrale thema ‘Het verzilveren van de vergrijzing’. Meer dan 120 sierteeltmarketeers waren aanwezig bij Boerderij ‘Het Lansingerland’, met als doel om van elkaar te leren hoe de marketingcommunicatie binnen de sierteelt naar een nog hoger plan getild kan worden.

De tevreden organisatoren van het 3e Marketing Sierteelt Event: v.l.n.r. Ronald van Schie, Caroline Nederpelt en Cock van Bommel.

Hoe verzilver je de vergrijzing?
In ons land is ruim de helft van alle volwassenen 50 jaar of ouder. En het percentage 50 plussers zal alleen maar groeien. Juist deze mensen kopen relatief veel bloemen en planten. Dat doet niet alleen deze groep in ons land, maar ook in de ons omringende landen. De uitdaging is dus, hoe verzilvert de sierteeltsector de vergrijzing. Dat was ook het thema van het 2e Sierteelt Marketing Event, dat op woensdag 27 maart jl. bij Boerderij ‘Het Lansingerland’ plaats vond.

SME-organisatie door NIMA Foodchain en Agrimarketing
NIMA Foodchain en Agrimarketing was de organisator. Cock van Bommel, voorzitter van genoemde organisatie, opende dit event waaraan ruim 120 sierteeltmarketeers deelnamen. Met de medeorganisator Caroline Nederpelt en Ronald van Schie kon hij met genoegen vaststellen dat de gehele sierteeltsector aan dit, door het Bloemenbureau Holland gesponsorde event, deelnam. Dus van veredelaar tot de detaillist en alle ketenpartijen die daar tussen zitten.

Het grote belang van het Sierteelt Marketing Event is dat zoveel mogelijk marketeers goede informatie hebben zodat ze optimaal hun werk kunnen uitvoeren. Naast kennis ontwikkelen is het Event er ook om ervaringen uit te wisselen en te inspireren.

De Mature Consumer
Auteur van het boek ‘The Grey Ocean’, Edgard Keehnen, gaf in zijn presentatie aan hoe je juist deze groep 50-plussers, als marketeer aan moet spreken. Belangrijk is het om de focus te leggen op de mensen tussen de 55 en 70 jaar, want juist deze mensen voelen zich fysiek goed en zijn gelukkig. Velen van hen hebben net kleinkinderen gekregen of hebben vanwege pensionering meer tijd. Zij willen dan genieten en zijn bereid om daar geld voor uit te geven. Edgar Keehnen is gespecialiseerd in vijftigplusmarketing en lichtte deze mature consumer toe aan de hand van de 7 soft-spots. Alle deelnemers kregen na het Event zijn boek gratis mee.

Consumentensegmentatie voor bloemen en planten
Roel Schoemaker van Glocalities presenteerde de nieuwe consumenten-segmentatie voor bloemen en planten met een verdieping op de ‘mature consumers’ van 50+. Deze consumentensegmentatie is ontwikkeld voor Bloemenbureau Holland, Royal FloraHolland en de VGB. Via dit onderzoek is een beeld verkregen van de mensen die relatief de meeste bloemen en planten kopen. Via een speciale website kunnen de sierteeltmarketeers veel informatie ophalen uit deze consumentensegmentatietool, die verkregen is uit het genoemde onderzoek wat in Duitsland, Engeland, Frankrijk en Nederland heeft plaatsgevonden.

Optimale klantreis ingegeven door archetypes
Smart-Online-Marketing-expert Hans Drent van SOM (Smart Online Marketing) liet zien welke technologie er is om te meten wat een consument bijvoorbeeld op een website doet. Hij legde aan de hand van de verschillende archetypes uit, hoe te zorgen voor de optimale klantreis voor deze archetypes om te komen tot een hogere conversie op bijvoorbeeld je website dan wel je landingspagina. Dus hoe creëer je onweerstaanbare content voor deze verschillende type mensen, zodat je betere en meer call-to-action genereert.

Save the Date: 3e Sierteelt Marketing Event op 25 september
Ondanks een zeer actieve kennisuitwisseling blijven er nog heel veel onderwerpen over om te bespreken. Daarom organiseert NIMA FAM  het 3e Sierteelt Marketing Event op woensdag 25 september a.s.

Sierteelt Marketing Event
Het Sierteelt Marketing Event wordt speciaal georganiseerd voor en door sierteeltmarketeers: de professionals in marketing, communicatie en sales binnen de sierteeltsector. De organisatie is in handen van de NIMA Community Foodchain & Agrimarketing, het expertiseplatform met actieve leden binnen de marketing in de foodchain en de agribusiness.

bron: Adomex

Publicatiedatum: