Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aanleg A16 naar A13 officieel gestart

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft maandag het officiële startsein gegeven voor het doortrekken van de A16 naar de A13. Dankzij deze 11 kilometer lange snelweg kan het verkeer rondom Rotterdam vanaf 2024 beter doorrijden. Dat de eerste schop nu de grond in gaat is goed nieuws voor de bereikbaarheid van bedrijven en de doorstroming in de regio.

Als vereniging hebben we jarenlang gepleit voor het aanleggen van deze verbinding, die de drukke A20 bij Rotterdam-Centrum en A13 bij Overschie gaat ontlasten. Daarnaast staat het knooppunt Terbergseplein bekend als knelpunt waardoor  veel economische schade wordt geleden. De nieuwe weg wordt volledig energieneutraal. “Ik ben erg trots dat we deze nieuwe Rijksweg gaan aanleggen, want het is een prachtvoorbeeld van een snelweg die wordt ingepast in de stedelijke en groene omgeving”, aldus Van Nieuwenhuizen. “Als je in een drukke en dynamische regio een spiksplinternieuwe weg zo aanlegt, is dat altijd een teamprestatie. De bouwcombinatie, de regionale partijen en Rijkswaterstaat, we doen het hier echt samen. Voor meer ruimte voor de omgeving en minder vertraging op de weg.”

Een deel van de N209, dat langs Rotterdam The Hague Airport loopt, gaat straks op in de nieuwe A16. Verder wordt de nieuwe Rijksweg ingepast met grondwallen, een half verdiepte tunnel van 2,2 kilometer door het Lage Bergse Bos, geluidschermen en extra geluiddempend asfalt. De komst van de A16 Rotterdam is een impuls voor de ontwikkeling van aangrenzende gebieden: het Terbregseveld, de Vlinderstrik en het Lage Bergse Bos worden opnieuw ingericht en beter met elkaar verbonden met fiets- en wandelpaden.

De kosten voor de aanleg van de nieuwe weg bedragen bijna 1 miljard euro, inclusief een projectgebonden regionale bijdrage van 92 miljoen euro. Daarnaast investeert de regio nog eens 14 miljoen euro extra in onder andere geluiddempend asfalt op het onderliggend wegennet, een fraaie entree van het Lage Bergse Bos bij de Grindweg en Bergweg Zuid en extra geluidschermen.

Bron: Evofenedex

Publicatiedatum: