Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
verkoop vanuit NL, Afrika en Zuid-Amerika positief verlopen

Kwekers cashen met rode rozen op W-day

Tholen - Rondlopend op de Trade Fair en sprekend met plantenkwekers lijkt de verkoop voor Internationale Vrouwendag goed te zijn verlopen. Verschillende orchideeënkwekers geven aan leuk verkocht te hebben en ook anders (tropische) plantenkwekers pikken een graantje meer. De groothandel had het er, als we mogen afgaan op bijvoorbeeld de bevindingen van Engima Flowers van afgelopen week, maar wat druk mee.

Stabielere prijsvorming
Maar het leeuwendeel is niet voor de planten, maar voor de bloemen. “Vorig jaar verliep de handel grilliger”, vertelt Danny van Uffelen van Uffelen Chrysanten. “We gingen duur de vrouwendag in, maar in week 8 zagen we een prijsval. Dit jaar was die prijsvorming veel stabieler, minder hectisch en dat is voor de hele linie – kwekers, exporteurs, groothandel – beter. Daarnaast liep het allemaal langer door dit jaar (tot ver in week 9, en zelfs een stukje week 10) en was de vraag groter, niet alleen vanuit Rusland maar ook vanuit landen als Polen en de Baltische Staten. We hebben zelfs op woensdag op de Trade Fair nog een laatste order naar een klant in Polen kunnen versturen. Men heeft kortom vertrouwen in de markt, wat we ook opmaken uit het feit dat men al weer bezig is met de dag ná vandaag. Men wil geen lege schappen en is nu al bezig de voorraad aan te vullen.”

Voor wat betreft de chrysanten, vertelt Danny, was de balans tussen pluis, tros en santini ook beter. “Vorig jaar zakte pluis in, waarschijnlijk door een verschuiving in areaal. Santini is iets afgenomen en ook het aanbod pluizers is wat lager dit jaar. Tros is daarentegen stabiel gebleven of misschien wel iets toegenomen.”

De Rhizkaya markt op 7 maart, voordat de totale gekte losbarstte.  Rechts tulpen in de koelcel bij een van de groothandels. Foto’s in het artikel zijn van Lejla Begovic, marketing manager bij Deliflor Chrysanten. Afgelopen week was zij met twee Nederlandse chrysantenkwekers in Rusland en bezocht zij een achttal groothandels, cash & carries en een aantal bloemisten in Moskou. “De stemming was erg positief, op dinsdag en woensdag was het overal heel druk en ik verwacht dat het gisteren nog drukker moet zijn geweest. De kwaliteit, in elk geval van de chrysanten, was goed. Alle Russische inkopers, die ik heb gesproken, waren positief over het verloop van de week. Vorig jaar ben ik er rond de Vrouwendag ook geweest en ik heb het gevoel dat de verkoop dit jaar veel beter verliep dan toen. De stemming was overall erg positief."

Kenia
Vanuit Kenia bereiken ons voornamelijk positieve geluiden. Guido Zwart, sales manager van de Keniaanse rozenkwekerij Elgon Collection, is blij met de productie, kwaliteit en verkoop. "Valentijn én Vrouwendag zijn belangrijk natuurlijk, maar die laatste is interessanter, omdat de nadruk niet alleen op rood, maar ook op andere kleuren ligt. Dit jaar kwam de vraag laat op gang, vermoedelijk omdat de hele tweede helft van 2018 gekenmerkt werd door een hoog aanbod en lage prijzen. Over het midden genomen zijn we blij met de prijzen op de veiling, hoewel de extremen beide kanten op hoger waren."

Voor Elgon gaan de bloemen tijdens de Vrouwendag vooral naar Rusland en Oekraïne. Tot afgelopen dinsdag werden er nog orders weggestuurd, die, als het goed is natuurlijk, gisteravond nog zijn aangekomen.


De Nederlandse arrangeur Peter van der Sluis maakt boeketten Europese stijl. Rechts een boeket met de chrysant Etrusko White

Ook voor Farah Samji van de Keniaanse rozenkwekerij AAA Growers was W-day, zoal men het doorgaans afkort, uitstekend. "Wij hebben niet zo sterk 'geflushed' als veel anderen en daar hebben we nu profijt van. Bovendien hebben we meer vraag geregistreerd uit Duitsland en Oost-Europa, landen die we direct beleveren voor Vrouwendag. Vooral rood werd uitstekend verkocht en op de klok werden onze rozen met grote bloemen zelfs voor meer dan een 1 euro de stuk verkocht."

En dat in Kenia het zogenaamde flushen hét verhaal van Valentijn is, bevestigt ook Peter Viljoen of Sunland Roses. "Veel kwekers proberen het gewas speciaal voor de Valentijn in bloei te trekken. Vooral rood moet dan verkocht worden en daar deden wij vroeger ook aan mee. Maar, merkten we, daar betaal je later een prijs voor. Daar hebben wij van geleerd, we flushen niet meer en we zien dat we daar direct van kunnen profiteren. De verkoop van de afgelopen dagen was zoals we dat lang niet gehad hebben en ik denk dat er eigenlijk voor het eerst echt weer een tekort was. Als je op dit moment een mooie productie kan draaien, dan kun je in je handen knijpen. Het gewas heeft een balans nodig: het in bloei trekken op het ene moment resulteert in een lagere productie daarna en wederom een "flush" daaropvolgend. Hierdoor komen er weer te veel bloemen op de markt op een ongunstige tijd en dit leidt weer tot een daling in prijs.”

Over het algemeen zijn de Keniaanse kwekers tevreden met de kwaliteit. “Het is warm en droog tijdens deze tijd van het jaar en dit gaf wat meer druk op de productie. De knoppen zijn wat kleiner en we moeten meer moeite doen om de trips buiten de kas te houden”, vertelt rozenkweker Ivan Freeman van Uhuru Flowers. Ook hij is tevreden over de Vrouwendag, en net als bij Sunland probeert hij al jaren zijn productie zo stabiel mogelijk te houden.

Een uitdaging waar de kwekers in Kenia nog steeds mee te maken hebben, is de hoge prijs van meststoffen. “Er is geen tekort meer, maar de prijzen zijn erg hoog”, aldus Freeman.


Goede kwaliteit pluischrysanten op water bij een van de groothandels en (rechts) een boeket met de chrysant Magnum

Ethiopië
Martijn Bouwman van BSI, dat bloemen importeert van verschillende Ethiopische kwekers, is ook goed te spreken over de resultaten. “Het prijsverloop was beter dan verwacht. Productie was niet spectaculair, omdat de nachten erg koud zijn geweest. Die worden nu pas wat warmer. Een aantal kwekers heeft wel wat meer bloemen voor Valentijnsdag proberen te produceren, maar ze kunnen de productie niet zo verhogen als dat in Kenia kan. Keniaanse kwekers die met Valentijnsdag het gewas 'geflushed’ hebben, d.w.z., het gewas maximaal in bloei getrokken hebben, overspoelden toen de markt. Gevolg is dat die er nu niet zijn, en dat is positief voor de Ethiopische kwekers. Want hoewel de nadruk nog altijd meer op Valentijnsdag ligt, wordt de Internationale Vrouwendag toch ook steeds belangrijker."

"Met name rood is (daarom) goed verkocht", weet Martijn. "Stelen gingen nu voor bijna het dubbele van de normaalprijs van de hand en prijzen bleven ook ruim boven het niveau dat we haalden met de Valentijn."

Colombia
De Colombiaanse kweker David Quesada van Inverpalmas levert primair anjers voor Vrouwendag. "We hebben raar weer gehad. Na Valentijnsdag is Internationale Vrouwendag de belangrijkste dag, maar de grootste verkopen vinden ook niet dan, maar op de Amerikaanse Moederdag plaats. De vraag was OK, niet bijzonder goed, niet zo goed als met Valentijn, maar gewoon OK. Voor de rozen is de VS onze grootste markt, maar voor de anjers en mini's zijn ook landen als Canada, het VK, Rusland, Zuid-Korea, Japan en Spanje erg belangrijk voor ons. Het weer was raar in de zin dat we verschillende dagen achtereen ’s ochtends en eind van de middag zon hadden, maar daar tussendoor bewolking. De grootste, constante uitdaging is de logistiek, niet alleen vanwege de beperkte luchtvrachtcapaciteit maar ook omdat we altijd in destartblokken moeten staan voor onverwachte orders."


Bloemenwinkels op Kieskaya in Moskou 24H geopend

Jorge Ortega van rozenkwekerij Matina Flowers heeft bewust niet gepoogd het gewas extra in bloei te trekken, omdat naar zijn idee de Russische markt "nog altijd in het slop zit. Valentijnsdag is altijd verreweg de belangrijkste dag, maar ook nu hadden we veel vraag naar lange stelen (70cm+), waarvan de productie het laagst is (minder dan 40%). Naar kleine maten was minder vraag, allicht omdat het aanbod vanuit Zuid-Amerika al erg groot is. Prijzen waren idem hoog voor de exclusievere maten en laag voor de kleinere maten. De focus voor Internationale Vrouwendag is nog altijd Rusland en omringende landen. 90% van ons product gaat die kant op voor Vrouwendag."

"De grote uitdaging zit hem in een nieuw marktbeeld: Vrouwendag is een ' open market day' geworden, d.w.z., iedereen wacht tot het laatste moment met kopen. Dat maakt het voor de kweker veel risicovoller zich vol op deze dag te richten. De Valentijn is wat dat betreft veel zekerder. En dus doen we dat en dus hebben we minder bloemen met 8 maart. De grote uitdaging is dat onze klanten, die ons soms last minute overvragen, duidelijk te maken."

Pablo Bazzani van La Plazoleta, een zomerbloemenkweker die ook bekend is van het merk Perfection en als hoofdproduct de alstroemeria heeft, is blij om te zien dat de Russen Colombia meer en meer dan alleen om de rozen en anjers zien staan. “We merken dat het aandeel van de alstroemeria's in de verkoop groeit, maar we hebben ook een aantal grotere orders van limonium gehad. We zien dat ze Colombia gaan zien als een “one-stop shop” voor meerdere variëteiten.” En Bazzini ziet deze ontwikkeling in heel Rusland. “Naast de grote steden hebben we nu ook veel orders gehad uit de kleinere omringende steden die eigen directe importeurs hebben."

Ecuador

Santiago Luzuriaga, directeur BellaRosa en Rose Connection vertelt dat de rozenprijzen gemiddeld 5% hoger zijn dan vorig jaar waren. "Ook met Valentijn waren de prijzen beter dan het jaar ervoor. Echter, de balans tussen vraag en aanbod was beter met de Vrouwendag dan met de Valentijn. Bij die laatste waren er teveel bloemen op de markt, dat is nu beter. Voor een deel is dat te wijten aan het weer, weet Santiago: dat was de eerste maanden van dit jaar uitstekend, maar in de aanloop naar 8 maart wisselvalliger.

Ook Xavier Beltran van rozenkwekerij Florecal, die maar een klein gedeelte van de productie naar Rusland stuurt voor Vrouwendag, hoorde van collega kwekers dat er niet zoveel rozen op de markt waren. “Door het weer was de productie op vele farms te vroeg, voor Vrouwendag zagen we bij velen dat de rozen zo’n 5 dagen te vroeg waren."

Rusland
Tot slot hebben ook de Russische kwekers zelf niet stilgezeten. “Kwekers in de regio Moskou hebben voor vandaag meer dan 3 miljoen rozen gesneden”, meldde de minister van landbouw Andrey Razin eerder.


Boeketten van mimosa gemaakt bij Flora Toscana in Italië. 

Italië kleurt geel
Tot slot is leuk om te vermelden dat Italië traditioneel gezien Vrouwendag viert met mimosa. Vrouwen krijgen een bos mimosa of een boeket met mimosa hierin verwerkt. Bij Flora Tosana, een coöperatie van kwekers in Pescia in Toscane, wordt alleen voor Vrouwendag mimosa verkocht en gingen gisteren de laatste boeketten de deur uit. Klik hier voor het artikel dat we gisteren publiceerden op FloralDaily.com.