Groothandelsbedrijven in bloemen en planten zijn zoekende naar de manier waarop ze extra toegevoegde waarde kunnen leveren aan hun klanten. Sommige ondernemers hebben de strategie om nog transparanter te werken en streven operationele excellentie na. Andere bedrijven richten hun pijlen op klantgerichter werken en het maximaal ontzorgen van de klant.
Data helpt
Bedrijven beschikken tegenwoordig over steeds meer data. Data vertelt het verhaal van je klanten. Van je directe klant én van de klant van jouw klant. Neem bijvoorbeeld een supermarkt of tuincentrum. Je levert al jarenlang bloemen en/of planten en hebt best een goed beeld gekregen van wat ze wekelijks kopen. Op basis van jouw data en Artificial Intelligence (algoritmes) kun je nóg nauwkeuriger voorspellen wat de klanten volgende week gaan kopen. Plus een goede analyse maken welke andere productsoorten aan zullen slaan bij deze doelgroep. Je snapt het al, met data en AI is het mogelijk het assortiment bloemen en planten steeds beter af te stemmen op de behoefte van de klanten én de behoefte van de consument. Het gevolg? Meer verkoop en minder derving.
Als je beter in staat bent te voorspellen, dan kun je daar ook pro-actiever mee omgaan. Wacht niet af tot de klant bestelt, maar doe je klanten een voorstel welke producten ze het beste in de winkel kunnen zetten én hoeveel ze moeten bestellen. Uiteindelijk is de retailer immers geïnteresseerd in een maximale opbrengst per vierkante meter winkeloppervlak. En daar draag jij aan bij door data optimaal te benutten. Op basis van jouw aanbevelingen verspilt de retailer minder voorraad én kan hij producten aanbieden met een hogere winstmarge.
Wanneer de retailer het succes van jouw aanbevelingen heeft ervaren, groeit het vertrouwen. De samenwerking groeit, waarbij jullie “een hoog rendement per m² winkeloppervlak” als gezamenlijk doel hebben. Of jullie kiezen voor een samenwerkingsmodel waarbij jij als groothandel de verantwoordelijkheid voor de omzet per m² neemt en je aan de retailer een percentage van de omzet afdraagt. Totale ontzorging!
Hoe zit het dan met die caas?
De letters staan voor Category management as a Service. CaaS dus. Een category manager is gespecialiseerd is in het samenstellen en optimaliseren van productgroepen. Het doel van zijn werkzaamheden is het maximaliseren van de waarde van een productgroep voor de consument en de organisatie. Bijvoorbeeld door te kijken naar de samenstelling van het assortiment, de aanbiedingen en de manier waarop een product bij de consument gepresenteerd wordt.
Met CaaS lever je een dienst aan de retailer waarmee je zijn category manager ontzorgt en je maakt het hem makkelijker om zijn doelstellingen te behalen. Zo heeft hij meer tijd beschikbaar om aan productpositionering te werken. Dat is dus een echte win-win. Met CaaS verhoog je het rendement per m² en ontzorg je de retailer.