Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tulpen telen in de Tuinbouwbattle op obs De Zilvermeeuw

Tulpen en marketing, tulpen en bedrijfskunde, tulpen en samenwerking…  wie aan een tulp denkt, ziet waarschijnlijk eerst kleurrijke bollenvelden of mooi gevulde vazen voor zich. En natuurlijk: zo’n goed gevulde bos is waar de leerlingen die meedoen aan de Tuinbouwbattle zich voor inzetten. Maar meer nog is de tulp in dit project een prachtig product om een grote groep bovenbouwleerlingen in beweging te krijgen. En als leerlingen enthousiast zijn, dan zijn leerkrachten, ouders én de directeur ook enthousiast, zo blijkt onder andere op obs De Zilvermeeuw in Wieringerwerf. 

In de gang staan twee grote karren klaar om opgehaald te worden. Directeur Astrid Keijzer: “Ja, die karren worden vandaag nog schoongemaakt door de leerlingen. Ook dat hoort erbij.” In de Tuinbouwbattle storten groepjes leerlingen zich voor zo’n week of drie op tulpenteelt. Jaarlijks zijn er zes rondes en per ronde kunnen vijf scholen meedoen. Elke kar is uitgerust met een lespakket en de tulpen worden van begin af aan opgekweekt, tot ze na ongeveer drie weken geoogst kunnen worden. Vervolgens proberen de leerlingen de bossen tulpen aan de man te brengen. In de klas wordt vergaderd over wat er met de opbrengst gebeurt. Astrid: “Alleen dat al is een prachtig element van het project. De leerlingen denken overal over na: hoeveel tulpen doen we in een bos? Hoeveel kunnen we voor één bos vragen? En wat betalen mensen die twee bossen willen? Hoe maken we reclame? Wat doen we met het geld? In onze groepen zien we bijvoorbeeld vaak een verdeling van enerzijds een bedrag voor een zelf te kiezen goed doel en anderzijds een bedrag voor in de klassenspaarpot. Maar wil je kunnen verkopen, dan moet je er eerst voor zorgen dat je mooie tulpen hebt. De leerlingen maken een taakverdeling voor de verzorging: de een is verantwoordelijk voor het water geven, de ander zorgt dat het netjes blijft. Weer een ander maakt de reclameposters en de volgende doet van A tot Z verslag. Daarbij leren ze niet alleen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen taken, maar ook om anderen aan hun klusjes te herinneren als het nodig is.”

Breed inzetbaar
De Tuinbouwbattle kent een wedstrijdelement, hoewel de leerlingen van De Zilvermeeuw daar niet zo erg mee bezig zijn. “Natuurlijk is het leuk om een mooie opbrengst binnen te halen, maar we zien dat ze eigenlijk veel meer gericht zijn op het proces dan op het eindbedrag. Dat vind ik ook echt een grote meerwaarde van de battle: qua onderwijs en educatie kun je het heel breed inzetten. En het is prachtig om met iets bezig te zijn dat dicht bij ons staat. We wonen tenslotte in een agrarisch gebied. Door een deel van die agrarische wereld de school in te halen, vergroot je hun relatie met de leefomgeving op een levendige manier.” De Zilvermeeuw doet nu al een poosje mee met de Tuinbouwbattle en voorlopig gaan ze graag nog even door, ook als het aan de leerlingen ligt. Joyce uit groep 8 is één van de enthousiastelingen. Joyce: “Ik ben nieuwsgierig en ik vind het leuk om dingen te onderzoeken. Als ik eerder een tulp zag, dan zag ik gewoon een bloem. Terwijl ik nu weet hoeveel water je ongeveer nodig hebt om zo’n tulp te laten groeien, hoe ze gepeld worden en hoe je ze verzorgt. Gewoon heel leuk.” Haar groepsgenoot Jet uit groep 7 had vorig jaar de verantwoordelijkheid voor het water geven. “Het lijkt een kleine taak, maar het water is erg belangrijk voor de tulpen. En het is erg leuk en belangrijk dat je na een paar weken mooie tulpen hebt. We hebben een bosje aan mijn oma gegeven, omdat ze pas was geopereerd.” Lise uit groep 6 leert door de Tuinbouwbattle meteen wat meer over het bedrijf van haar vader. “Ik merk nu wat voor verschillende dingen je allemaal moet doen als je zo’n bedrijf hebt.” 

Excursies in de regio
Per school kan de Tuinbouwbattle, naast het basisidee, naar eigen inzicht verder worden ingevuld. Astrid: “Ik hoorde een voorbeeld van een school die een veiling rond de tulpen organiseerde, ook hartstikke leuk. Je kunt er alle kanten mee op, van heel biologisch tot economie en projectvaardigheden. En het draagt bij aan contact buiten de school. We zijn bijvoorbeeld hartstikke blij met onze vrijwilliger Piet-Arie die zo nu en dan bij de leerlingen komt kijken hoe de karren erbij staan. Hij komt de karren ook weer ophalen als de periode voorbij is. Bovendien biedt dit project een logisch moment voor excursies naar bedrijven in de buurt. Door de veelzijdigheid van de Tuinbouwbattle gaat het ook niet snel vervelen. Júist niet, zou ik zeggen. De periodieke regelmaat maakt het een waardevol hulpmiddel in het onderwijs. Ik kan wel zeggen dat we als school graag zien dat dit nog een hele poos wordt voortgezet. De kracht zit ‘m in dit geval in de herhaling. En ja, het is óók gewoon leuk om af en toe met je handen in de aarde te wroeten. Niks stilzitten, lekker aan de slag!”

De Noord-Hollandse Tuinbouwbattle wordt georganiseerd door GreenPort NHN en mede mogelijk gemaakt door de Rabobanken Noord-Holland Noord, Stimuflori, Provincie Noord-Holland en de KAVB. 

bron: Greenport NHN

Publicatiedatum: