Er heeft vorige week in de buurt van Melbourne een ernstige brand gewoed in een drie hectare grote kas van Ball Australia, een toonaangevende Australische leverancier van jonge planten. De oorzaak van de brand is nog niet bevestigd, maar de brand bevond zich rond het onderhoudsgebied, de irrigatieruimte en de opslagruimte waar zich kunstmest, chemicaliën en turfbalen bevonden. Gelukkig zijn er geen medewerkers gewond geraakt, omdat de brand ontstond voordat het personeel de werkdag begon. Alle belangrijke productieapparatuur zoals zaailijnen en transplantaties zijn onbeschadigd. Alle irrigatie- en fertigatie-, en UV-waterbehandelinginstallaties, evenals de Priva Connext klimaatcontrolecomputer zijn echter verwoest.
Dit zou uiteraard verstrekkende consequenties hebben voor Ball als het niet snel zou worden opgelost. Al snel bleek het voordeel van lokale leveranciers, omdat Powerplants en andere aannemers in staat waren oplossingen te vinden voor deze mogelijk desastreuze problemen. De Priva Connext klimaatcontrolecomputer werd de dag na de brand hersteld mede dankzij het feit dat Australië's enige Priva Full Service Provider Powerplants de nodige reserveonderdelen en expertise voorhanden had.
Het Priva Connext-controlenetwerk is geïnstalleerd als een ringnetwerk om voor redundantie te zorgen als het ooit mocht uitvallen. Hierdoor kon monteur Ben Volts het getroffen gebied uit het netwerk verwijderen en een end-to-end-verbinding maken zodat de rest van het netwerk kon blijven draaien. Het zenuwcentrum van het systeem, de Priva Connext, werd beschadigd door de brand en onmiddellijk vervangen door een exemplaar die het dichtbij gelegen Powerplants altijd op voorraad heeft. Vanwege het back-upsysteem dat Powerplants had geïnstalleerd, kon Volts alle instellingen herstellen die de klant de vorige dag op het systeem had gebruikt. Dit herstelde de volledige functionaliteit van de meeste kasgebieden, inclusief alle instellingen. Het lukte Volts om een tijdelijke stroomvoorziening van de generator op het terrein aan te sluiten op de ketel, zodat deze ook kon blijven draaien.
Een alternatieve irrigatieoplossing en een tijdelijk fertigatiesysteem werden ook geïnstalleerd binnen 24 uur na de brand met de hulp van het Powerplants team. "Dit was een fantastische afloop voor Ball dat hen in staat heeft gesteld om door te gaan met de productie en opmerkelijk genoeg zijn er geen jonge planten verloren gegaan door de brand. Klanten kunnen opgelucht ademhalen in de wetenschap dat Ball Australia gewoon doordraait", aldus Simon Gomme, directeur van Powerplants Australia.
Voor meer informatie:
Powerplants
03 8795 7750
sales@powerplants.com.au
www.powerplants.com.au
Ball Australia
www.ballaustralia.com