Celieplant viert 25ste verjaardag

Tholen - Begin 1994 besloot John Celie, na welgeteld een hele maand in dienst te zijn geweest, dat hij het beter wist. Hij kocht een Fiat Panda, naar verluidt ook toen al een barrel en reed er mee de tuinders af. Hij kocht de planten in en stuurde die naar de supermarkt, ‘want dat deed en doet eigenlijk nog steeds niemand’. En daarmee was de start van Celieplant een feit.

Afgelopen vrijdag kwamen ruim 600 man het jubileum meevieren op een dik feest georganiseerd op het bedrijf aan de Japanlaan in Aalsmeer. Kosten nog moeite waren gespaard om het de medewerkers, relaties, familie en vrienden naar de zin te maken. Waar normaal de karren staan, was nu een levensechte après-ski opgetrokken. “Toen we 10 jaar bestonden, zijn we met z’n allen gaan skiën. Dat is nu praktisch niet meer te doen en daarom hebben we het omgedraaid en de piste hierheen gehaald.”

Celieplant is ‘de schakel tussen kweker en retail’, zo staat ook op de website te lezen. “In de jaren negentig verkochten supermarkten geen bloemen en planten. Waarom niet, dacht ik, daar ligt een geweldige markt. Nu is dat anders en heeft iedere supermarkt prachtige plantenschappen. En dat hebben ze mede door ons. Wij beleveren inmiddels 47 retailketens in meer dan 23 landen.”

Namens alle medewerkers kreeg John Celie een bijzonder cadeau: een Fiat Panda, de auto waar hij mee begon

Over de afgelopen jaren is de hele tent zeven keer verhuisd. Tussen 2002 en 2012 was Celieplant onderdeel van de Dutch Flower Group, maar John stapte daar toch weer uit. Vijf jaar geleden werd Bouquetnet aangekocht, waarmee hij naast planten ook bloemen en boeketten naar de supermarkt ging verkopen. Sinds die tijd is de hele business drie tot vier keer verdubbeld, waardoor de omzet nu ‘ergens tussen de 100 en 200 miljoen’ zit. Naast Celieplant en Bouquetnet bestaat het bloemen- en plantenimperium van John ook uit premium boekettenmaker Bloominess en logistiek facilitator  Greenpackers. Samen vormen deze vier de Groenlandgroep.

De kracht van John, van zijn commercieel directeur Peter Janmaat en zijn naaste partners in crime zit hem naar eigen zeggen in daadkracht. Op de vraag waarom het juist hem gelukt is zo groot te worden, antwoordt hij: “Gewoon doen. Waar andere eerst denken en dan doen, hebben wij het vaak al gedaan. Vaak al voordat we er zelf ook maar over nagedacht hebben. Dat is ook niet altijd goed, maar heeft ons wel tot hier gebracht.”

De laatste paar jaar is Celieplant verschillende malen in het nieuws geweest met de bouw en uitbreiding van twee bedrijfspanden op Green Park Aalsmeer. Daarnaast laat men zich niet onbetuigd op het gebied van duurzaamheid – John zou er dusdanig veel over praten, dat zijn vrouw hem plagerig de Johnny Zonnepaneel noemt – en ook laat men ook op gebied van mvo geregeld van zich horen. “Zouden we geen plannen hebben, dan moet u zich zorgen maken”, aldus John tot zijn gasten, “maar plannen hebben we zat. Het eerstvolgende project: we bouwen een migrantenlogies voor meer dan 200 man. Eind 2019 moet dit klaar zijn."

Groepsfoto met alle medewerkers


Voor meer informatie:
Celieplant
Japanlaan 15
1432DK Aalsmeer
www.celieplant.nl


Publicatiedatum :
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven