"Creativiteit onmisbaar bij ontwikkeling nieuwe orchideeën"

Ruud heeft een onmisbare rol in productontwikkeling bij Opti-flor. Op de website van het World Horti Center vertelt hij hoe de start van zijn loopbaan als ‘manusje van alles’ zijn creativiteit versterkte.

“Mijn vader had een bromeliakwekerij in Naaldwijk. Ik werkte mee in de productie, maar ook in de verkoop, techniek en op andere afdelingen. In een klein team schakelde ik zo continu tussen diverse taken. Ook na mijn brede tuinbouwgeoriënteerde vmbo- en mbo-opleiding met uiteenlopende stageplaatsen heb ik mijn blik verruimd maar niet afgebakend.

In 2011 hield het bedrijf van mijn vader op te bestaan en moest ik ergens anders aan de bak. Toen ontdekte ik hoe gespecialiseerd de meeste tuinbouwfuncties zijn en bleek het lastig om weer aan zo’n ‘van alles en nog wat’-functie te komen. Ik kwam in contact met Opti-flor en ging aan de slag als Assistent Verkoop. Dat exacte computerwerk was niet voor mij weggelegd, ik kon mijn creatieve ei niet kwijt en wilde actiever aan de slag.”

Van niets naar iets
“Gelukkig mocht ik helpen om de afdeling productontwikkeling verder vorm te geven. Eerst als bijtaak, maar al snel vond ik mijn draai en deed ik niets anders meer. Stap voor stap groeide de afdeling en merkte ik waar ik goed in was: van niets iets maken. Samen met andere afdelingen kijken we hoe we steeds een stukje beter kunnen worden. We zoeken naar oplossingen voor problemen waar de bloemist tegenaan loopt en kijken hoe we de consument nog meer kunnen laten genieten van onze planten. Dat begint bij een houdbare en makkelijk te verzorgen orchidee, die leuk is om te hebben of om cadeau te doen. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar er zijn genoeg ‘wegwerpbloemen’ op de markt.

Een belangrijke vervolgstap was voor ons de verdere segmentatie van de orchideeënmarkt. Voorheen was phalaenopsis gewoon phalaenopsis: 12 cm pot, 60cm hoog, klaar. Maar als je tomaten kunt segmenteren - denk aan cherry-, tros- en vleestomaten - waarom zou dat dan niet met orchideeën kunnen? Zo kijken we vanuit het perspectief van de bloemist en de consument welke nieuwe segmenten we kunnen creëren.”

Succes van productontwikkeling
“Inmiddels reizen we de wereld rond om te leren van professionele kwekers én hobbyisten, die ons met hun kweekervaring inspireren om huidige producten te verbeteren en nieuwe producten te ontwikkelen. Zo zijn we bijvoorbeeld begonnen met hogere uitvoeringen en phalaenopsis met kleinere bloemen om vervolgens toe te werken naar compleet nieuwe creaties, zoals de Formidablo. Het idee voor deze luxe orchidee - die eruitziet als een symmetrische waterval van bloemen - hebben we ontwikkeld door mee te kijken met Japanse telers.

Het is mooi om te zien hoe ver we al zijn gekomen. Waar ik zes jaar geleden in mijn eentje begon, hebben we nu een volwaardige R&D-afdeling met tal van nieuwe productlijnen op onze naam. Mijn motto is dan ook: als je iets wilt, ga er dan voor. Probeer je droom waar te maken!”

bron: World Horti Center


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven