Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
vereniging als antwoord op dalende vraag

XAnthu: "We willen het loket zijn voor snij-anthurium"

Alle anthuriumkwekers in Nederland en België vormen sinds januari 2018 de vereniging XAnthu en op de website van Royal FloraHolland vertelt Dick Oosthoek van Fiore Anthuriums over de samenwerking: "In hoeverre durf je je vrijheid op te geven om gezamenlijk sterker te worden? Er moet onderling een chemie ontstaan zodat we onze klanten optimaal kunnen bedienen. Wij willen straks hét loket worden voor snij-anthuriums. Iedere vraag die binnenkomt moeten wij kunnen beantwoorden, of het nu om een order gaat of een algemene vraag."

Areaal snij-anthurium neemt af
"Snij-anthuriums doen het niet zo goed in de markt. Eerst stond er 68 hectare, nu zakt het naar de 40 hectare. Tien jaar geleden stond er nog 110 hectare. Het areaal neemt in een heel rap tempo af. De wens om die achteruitgang te stoppen is de verbindende factor, en de reden dat wij als kwekers deze intensieve samenwerking aangaan. Het imago van de bloem laat te wensen over. Daarom hebben we de Stichting Promotie Anthurium opgericht. Met een minimaal budget treden we maximaal naar buiten. Dat is noodzakelijk."

Adviesprijsbeleid ontwikkelen
"Tegelijkertijd laat ook de prijsperceptie van de anthurium te wensen over. Die perceptie benadert nog niet eens de kostprijs. Het is belangrijk dat men begrijpt dat je een grootbloemige anthurium niet kunt produceren voor 45 cent per tak. Daarom ontwikkelen we nu een adviesprijsbeleid op basis van data-analyse en klantgesprekken. Zo kijken we wat het product waard is en dan komen we met een adviesprijs richting kwekers. Een handelaar wil uiteindelijk ook gewoon niet méér betalen dan zijn buurman."

Gemak bij het bestellen
"De anthurium is een serviceproduct voor het handelsbedrijf. En géén drager, zoals een roos of chrysant dat bijvoorbeeld wel zijn. Onze klant wil een paar dozen of een half karretje anthuriums. Gemak bij het bestellen is een belangrijk aspect; wij willen ervoor zorgen dat ze alles bij 1 loket kunnen bestellen. En, daarin willen we de klant ontzorgen. Kwekers houden steeds meer zelf op voorraad. Hoe ver wij als XAnthu daarin gaan, is een ontdekkingsreis."

Nu gas geven
Jaap Evers van Evanty Anthuriums beaamt dit: "Het is echt uniek dat alle snij-anthuriumkwekers meedoen. Er liggen grote kansen en we moeten nu gas geven. Nu worden we allemaal apart gebeld voor een kleine bestelling. En straks kunnen we dat onderling regelen. Mijn droom is dat de klokprijzen nog hoger zijn dan de prijzen die we vragen."

bron: Royal FloraHolland

Publicatiedatum: