Negen chrysantenkwekers werken samen op het gebied van product, prijs en promotie. Gezamenlijk leveren zij hun bloemen voornamelijk aan de Oost-Europese markt. FloraHolland sprak met André van Kester, één van de kwekers binnen het samenwerkingscollectief VannoVa.
Kwaliteit leveren is volgens André een grote drijfveer. "Het gaan voor kwaliteit moet in je genen zitten. Als je 45 weken goede kwaliteit levert en 7 weken niet, kun je aardig je glazen ingooien. De kwaliteitsbewaking pakken we samen op. Regelmatig laten we onze bloemen keuren door een onafhankelijke keurmeester."
Gezamenlijke promotie
"We ondersteunen elkaar op het gebied van productie en iedere cultivar mag binnen VannoVa maar door een kweker geteeld worden. Promotiemateriaal ontwikkelen we gezamenlijk: alle bloemen die van goede kwaliteit zijn, verkopen we in de VannoVa-hoes. Zo onderscheiden we onszelf in de Europese markt. We doen mee aan 2 beurzen per jaar: de FlowersExpo in Moskou en de Trade Fair in Aalsmeer."
Veel bloemen naar Rusland
"We zijn opgericht in 2012. In het begin focusten we voornamelijk op de Oost-Europese markt. We hebben daar een goede naamsbekendheid. Er gaan veel bloemen naar Rusland, maar ook Oekraïne, Roemenië en Kazachstan zijn belangrijke afzetgebieden. Mensen daar willen altijd zware bloemen met grote knoppen, voornamelijk in het wit. Die voorkeuren zitten vrij vast; dat verander je niet zomaar. Heel langzaam breidt de vereniging uit. Nu zijn er best wel wat soorten minder specifiek bedoeld voor Oost-Europa."
Goede samenwerking
"De intensieve samenwerking met andere kwekers is ook prettig in een vereniging. We vergaderen om de acht weken met een externe voorzitter en tussendoor bezoeken we een lid en bespreken de lopende zaken. Het is altijd weer een uitdaging om het met negen leden op alle punten eens te worden. Maar, we zijn pas tevreden als de samenwerking goed verloopt."
bron: Royal FloraHolland