Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Voordelen van artificial intelligence in de sierteelt groothandel

Artificiële intelligentie is de kunstmatige intelligentie waarmee machines, software en apparaten zelfstandig problemen oplossen. In zekere zin imiteren ze het denkvermogen van de mens. AI-systemen volgen algoritmen, herkennen patronen en maken vervolgens zelfstandig beslissingen. En net zoals dat bij mensen werkt, worden zij door te leren steeds beter. Met behulp van AI zijn er nieuwe mogelijkheden en creëren we veel ruimte voor innovatieve toepassingen. Ook in de sierteelt.

Beter inzicht in klanten
De sierteelt(groothandel) is complexe business met duizenden producten en honderden klanten. Hoe herken je binnen deze complexiteit wat de klantwensen en klantontwikkelingen zijn? Daar kan AI je bedrijf bij helpen.

Bedrijven in de sierteelt beschikken over steeds meer (interne en externe) data. Met behulp van deze databronnen en algoritmes (AI) is de klantvraag goed te voorspellen. Wat is het klantgedrag? Welke soorten en aantallen zal hij gaan bestellen? Wat kochten andere klanten met een soortgelijk klantprofiel? Met betere voorspellingen kun je steeds meer vraag gedreven gaan werken. De klantvraag wordt leidend in je bedrijfsprocessen.

De kracht van persoonlijke aanbiedingen
Online ontvangen we dagelijks persoonlijke aanbiedingen. Je bezoekt een website, bijvoorbeeld www.bol.com, en daar zie je precies die artikelen en diensten die je eerder hebt bekeken, waar je eerder naar hebt gezocht. De getoonde suggesties passen waarschijnlijk goed bij jouw vraag en interesse. Herkenbaar? Dat is het voorspellen van klantgedrag in de praktijk. Door relevantere inhoud te tonen aan je klant, vergroot de kans dat hij tot aankoop overgaat.

Slimme software
Doordat bedrijven data van zoekgedrag en bestelhistorie benutten, krijg je als klant online steeds relevantere inhoud te zien. Informatie en aanbiedingen die passen bij jouw klantbehoefte. En dat maakt online kopen extra aantrekkelijk. Slim, snel en makkelijk bestellen, dat wil iedere klant. Juist daar kan datagebruik en slimme software groothandelsbedrijven bij helpen. Je stimuleert het koopgedrag van je klant en vergroot de klanttevredenheid. En dat leidt tot extra bestellingen.

Veranderend Klantgedrag
Kunstmatige intelligentie (AI) kan afwijkend koopgedrag herkennen op basis van de verkoophistorie en het online klantgedrag. Het meer of minder bestellen of het kopen van andere productsoorten kan leiden tot een softwarematig gestuurd automatisch signaal. De verkoper kan op basis van deze signalen, waar nodig, contact opnemen met de klant. Zo’n extra contactmoment draagt bij aan klanttevredenheid en mogelijk zelfs klantbehoud. Voorwaarde is uiteraard dat het klantgesprek positief en vanuit service wordt ingestoken.

Anders inkopen
Weet je vooraf wat je klanten gaan kopen, dan kun je de inkoop aanpassen op basis van de klantbehoefte. Zo vergroot je de klanttevredenheid, heb je altijd op voorraad wat de klant wil bestellen én verminder je aanzienlijk de kans op verspilling/vernietiging van voorraad. De rol van inkoper zal door het gebruik van artificiële intelligentie veranderen in die van een sourcing manager. Met focus op de kwekersrelatie, waarbij hij voortdurend de markt scant op zoek naar nieuwe en bijzondere producten, passend bij die specifieke klant(en).

Bovenstaande blog is van de hand van Peter Rosmand, eigenaar & directeur van WDD. Voor meer informatie bezoekt u de website. Peter is bereikbaar op 06-83220346 of via de mail.
Publicatiedatum: